Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Vodička autobusu Zdenka miluje dopravné zápchy v Trenčíne

DVADSAŤSEDEMROČNÁ USMIEVAVÁ optimistka Zdenka z Chocholnej už viac ako mesiac bezpečne vozí svojich pasažierov autobusovými linkami po celom Trenčíne. Spolu s ďalšou vodičkou tvoria mladé ženské zastúpenie sedemdesiatsedemčlenného trenčianskeho „emhádéčko

(Zdroj: Barbora Kaššovicová)

vého“ tímu. Vodiči ich vraj prijali ako príjemné osvieženie kolektívu.

Čím ste chceli byť, keď ste boli malá?
- Namiesto s bábikami som sa vždy hrala s autíčkami. Rodičia mi vtedy hovorili, že som mala byť chlapec. Odmalička som sa túžila stať šoférkou, „šoférčina“ bola odjakživa mojím snom. Kamión ani taxík nemusím, bavia ma autobusy a osobné autá.

Odkedy máte vodičský preukaz?
- Spravila som si ho hneď po osemnástke. Odvtedy chodím každý deň autom bez nehody. Aj preto som sa rozhodla jazdiť na autobuse.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké zamestnanie ste mali predtým?
- Najprv som pracovala ako predavačka. Potom som bola doma so synom, ktorý má teraz sedem rokov. Po skončení materskej som začala podnikať. Podnikám dodnes, ale len popri „autobusárčine“.

Kedy skrsol nápad stať sa vodičkou autobusu?
- Vždy som veľmi túžila mať sedemmiestne osobné auto, aby som mohla voziť viac ľudí. Otec povedal, že na to nemáme, ale že na vodičský preukaz skupiny D máme. Spýtal sa ma, či to chcem vyskúšať. Pravdaže som chcela. Zaplatil mi vodičák, kúpil mi auto, aby som mala ako chodiť do práce a už to išlo. Do SAD-ky ma vzali bez problémov a ja som sa do tej práce zaľúbila.

Aké boli prvé dni jazdenia?
- Bolo to super, len som si nedokázala predstaviť plný autobus ľudí. Hneď v prvý deň sa mi ako naschvál do vozidla „nasáčkovali“ dve školy. Bol to ale skvelý pocit.

Skryť Vypnúť reklamu

Povolanie vodiča je vraj poslaním. Je to však určite aj veľká zodpovednosť.
- Hovorí sa, že jednou nohou v hrobe a druhou v krimináli. Ale všetko sa dá zvládnuť, keď sa chce a keď to baví. Mňa to baví a je to, dúfam, vidno. Jazdím stále s úsmevom. Kolegovia sa mi smejú a pýtajú sa, prečo chodím stále usmiata. Mne je však smiešne, ako sa ľudia čudujú, keď vidia babu za volantom. Reagujú však väčšinou pozitívne. Stretla som sa len s jednou negatívnou reakciou, keď som zle zaparkovala a chodci museli spraviť jeden krok navyše.

Ako na vás zareagovali vaši mužskí kolegovia?
- Privítali ma takmer doslova s otvorenou náručou. Vraj sme s kolegyňou pre nich príjemným osviežením. Sme perfektný kolektív. Čakala som, že budú ukazovať prstom a smiať sa, že som žena. Nič také sa nestalo. Dokonca sa zdravíme, keď sa míňame na autobusoch, niekedy aj dvadsaťkrát za deň. Často si aj blikáme na pozdrav.

Skryť Vypnúť reklamu

Vaša jediná kolegyňa jazdí na autobuse už rok. Predtým nebola v Trenčíne dlho žiadna autobusárka. Prečo to tak podľa vás bolo?
- Niekto žene verí, niekto nie. Ja si však myslím, že ak sa niečo má stať, tak sa to stane aj chlapovi. Mnoho situácií je nepredvídateľných nielen pre ženy, ale aj pre mužov.

Povzbudili by ste aj ďalšie ženy, aby vyskúšali takúto prácu?
- Určite áno. Stretla som sa aj s takými, ktoré by si to veľmi chceli vyskúšať. Ten, kto sa bojí, túži a neskúsi to, sa k nám nikdy nepridá. Ak by však nabrali odvahu, určite by zostali.

Vy ste začali jazdiť hneď na nových autobusoch, alebo ste si vyskúšali aj tie staršie?
- Jazdila som aj na starých autobusoch a musím povedať, že je to veľký rozdiel. Tieto nové sú aj pre jednonohých, majú len dva pedály a automatickú prevodovku, takže sa riadia samé. Vy len točíte volantom a brzdíte. Je to fajn, ale dala by som prednosť manuálnej prevodovke. Som na ňu zvyknutá z auta. Teraz, keď vystúpim z autobusu a nasadnem do auta, tak mi motor „zdochne“ skoro na každej križovatke (smiech). Aj na mašinky na vydávanie lístkov som si zvykla. Pol dňa boli problémy a potom už v pohode.

Akí sú cestujúci?
- Sú milí a príjemní. Správajú sa slušne a ešte som neprišla do vážnejšieho konfliktu. Ak by sa im aj niečo nepáčilo, majú veľa možností, chodí veľa autobusov...

Zaregistrovali ste aj takého cestujúceho, ktorý chodí až „priveľmi pravidelne“ vašou linkou?
- Postrehla som jedného pána, ktorý cestuje často, keď mám službu. Akoby ma vyhľadával, ale možno je to len náhoda. Neprekáža mi to však. Možno len čaká na príhodnú chvíľu, keď spravím chybu, aby si jazdu autobusom mohol vyskúšať.

Nie je to stereotypné stále jazdiť tou istou trasou?
- Každú chvíľu mám inú trasu. Zdá sa mi, že v tejto robote veľmi rýchlo ubieha čas. Možno práve preto, lebo nie je nudná a je tu veľká voľnosť. Vôbec mi nevadia zápchy. Milujem, keď sú kolóny, vôbec ma neznervózňujú. Vtedy sa bavím na ostatných šoféroch, ako reagujú a akí sú to „nerváci“. Jediné, čo mi vadí, je jedna úzka ulička v Kubrici . Problém vzniká vtedy, keď sú tu autá zaparkované do cesty. Vtedy je takmer nemožné prejsť tade automobilom, nieto autobusom.

Máte svoju najobľúbenejšiu trasu?
- Možno sa to bude zdať čudné, ale je to spoj číslo osemnásť. Neviem si však vysvetliť, prečo sa mi páči.

Nenapadlo vás vyzdobiť si autobus klasickými vodičskými suvenírami?
- Ešte nemám pevnú linku, ktorá spočíva v tom, že vodič má jeden autobus a jednu trasu. Inak by som si ho určite vyzdobila plyšovými zvieratkami, zástavkami alebo cédéčkami.

Vedeli by ste opraviť autobus?
- Keby som mohla, dokázala by som si odmontovať koleso. Ale neviem, kto by mi ho vytiahol, pretože ženy môžu zdvíhať len pätnásť kilogramov. Koleso váži cez sedemdesiatpäť. Ženy nemajú povolené opravovať autobus. Nemôžem sa hrabať ani v elektrike. Akurát si môžem vymeniť poistky. My, ženy, nemusíme robiť nič. Keď stojím s autobusom, tak mi všetci ostatní volajú, či nepotrebujem pomôcť. Chlapi sa správajú naozaj gentlemansky.

Sú vodičské uniformy aj pre ženy?
- Nemáme predpísané žiadne oblečenie, ale dodržiavame kultúru modrej farby, aby sme neboli krikľaví. Chalani majú modré košele, pre nás ich ešte len dali šiť. Nerátali s tým, že do podniku prídu štíhle ženy (smiech). Nové oblečenie by sme mali dostať už onedlho.

Stalo sa vám ako vodičke aj nejaké faux-pas?
- Hneď prvý týždeň, keď som bola v záučnej dobe, som mala konečnú stanicu jazdy na Východnej ulici. Ja som išla veselo na opačnú stranu sídliska. Cestujúci ma slušne upozornili, že som mala zabočiť. Boli to slušní ľudia a navigovali ma uličkami sídliska pomedzi paneláky tak, aby sme došli k správnej zastávke.

Počkáte na autobusovej zastávke na dobiehajúceho človeka?
- Povinnosťou ľudí je stáť na zastávke aspoň štyri minúty pred napísaným odchodom autobusu. Tieto veci však záležia na samotných vodičoch. Keď uvidím v spätnom zrkadle, že niekto dobieha, počkám ho, aj keď už meškám. Jazdiť sa dá aj so srdcom, ale ľudia to niekedy zneužívajú.

Ako sa vám jazdí večer a v noci, keď je tma?
- Nie je to tak zaujímavé, ako cez deň, keď je na cestách veľa áut. Najviac ma baví jazdenie od druhej do piatej poobede, keď si postojím v kolónach. Rozmýšľala som aj nad jazdením prímestskými linkami, ale tam by som taký zážitok z prepchatého mesta nemala. Ani v živote sa nikam neponáhľam. Kým som na svete, musím si užívať a brať veci také, aké prídu.

Čomu sa venujete vo svojom voľnom čase?
- Najradšej upratujem a varím. Väčšinou robím pokusy alebo varím experimentálne z receptov. Ešte sa nestalo, že by niekomu nechutilo (smiech). So synom chodievame každú voľnú chvíľu na hríby alebo opekať. Radšej mám však zimné ročné obdobie ako leto.

Syn je určite pyšný, že jeho mama jazdí na autobuse.
- Stále by sa chcel so mnou voziť. Aj v škole sa neustále chváli, že mama je autobusárka.

Ako vidíte profesiu vodičky autobusu v budúcnosti?
- Podľa mňa príde taká doba, že šoférky budú prevládať. V zahraničí i na Morave je takéto ženské povolanie úplne bežné. Slovenky sa podľa mňa boja a málo si veria. Ja sa veľmi snažím. Či som dobrá, nech posúdia cestujúci.

Čo vás najviac motivuje byť dobrou šoférkou?
- Mám úžasnú psychickú podporu zo strany ostatných šoférov. Motivuje ma najmä to, aby som sa im v kvalite jazdy vyrovnala. To ma vlastne posúva dopredu. Vďačná som aj mamine a tatinovi, ktorí ma veľmi podporujú a držia mi palce. Veria mi a nedajú na mňa dopustiť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 739
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 720
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 172
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 440
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 005
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 628
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 570
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 488
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 343
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 116
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Rekordný prírastok. 2202 pozitívne testovaných, z toho 212 v Trenčianskom kraji

Včerajšie testy priniesli nový rekord pozitívnych prípadov na koronavírus.

Testovanie na nový koronavírus.

Poznáme mená nových prednostov okresných úradov v regióne

Vymenovala ďalších 12 prednostov okresných úradov.

Mestský úrad v Spišskej Novej Vsi.

Bývalý železničný most už čoskoro sprístupnia cyklistom

Práce na sprístupnení starého železničného mosta v Trenčíne pre cyklistov finišujú.

Náter na starom železničnom moste.

Po diaľnici uháňal rýchlosťou 207 kilometrov za hodinu, zinkasoval 800-eurovú pokutu

Trenčianski diaľniční policajti dnes popoludní namerali na diaľnici D1 v katastri mesta Ilava 43-ročného vodiča osobného motorového vozidla, ktorý prekročil maximálnu povolenú

ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?