Milan Lasica je prezidentom Artfilmu už štvrtý rok. Pre naše noviny zhodnotil festival a vyjadril sa aj k ďalším témam zo sveta filmu.
Ako vnímate, že v hlavnej medzinárodnej súťaži celovečerných filmov nebol žiadny slovenský film?
- Na Slovensku sa z času na čas objaví dobrý, nedajbože výnimočný film. Predpokladám, že ambíciou tvorcov nie je zúčastniť sa domáceho festivalu, ale zahraničného, pokiaľ možno aspoň v Karlových Varoch. Aj film Slepé lásky bol vybraný na festival v Cannes 2008 a veľmi dobre obstál. Získal Cenu medzinárodnej konfederácie artkín CICAE.
Vo festivalom bulletine píšete, že slovenský film obrazne povedané vstáva z mŕtvych.
Pokúsite sa myšlienku konkretizovať?
- „Čo na tom nakonkretizujete. Za minulý rok a tento rok sa na Slovensku vyrobil asi tucet pôvodných filmových snímok. To je, priznajme si, vzácna, pre niekoho nečakaná, udalosť. Slovensko nie je filmová Popoluška. Je to krajina mnohých, povedal by som výrazných filmárskych talentov, ktorým chýba viac faktorov... O tom to je.
Ako vnímate prezentáciu slovenskej televíznej tvorby na Artfilme?
- Je to dobrý signál pre televíziu i nové filmy. Slovenská televízia by sa mala k pôvodnej tvorbe vrátiť. Televízia môže veľmi pomôcť filmu, nielen tým, že ho vysiela, ale aj tým, že sa podieľa na jeho výrobe a potom automaticky získava práva na vysielanie konkrétneho filmu.
Máme dostatok kvalitných scenáristov na Slovensku?
- Nemáme! Je to škoda. Nazdávam sa, že nielen slovenský film trpí na vleklú krízu, absenciu dramaturgií. Funkcia dramaturga je neviditeľná! Dramaturgiou sa nikto nikdy nepreslávil.
Člen poroty Marián Labuda uviedol, že videl filmy, ale ani na jednom sa nezasmial! Čo si o jeho výroku myslíte?
- To, že absentoval humor ma veľmi mrzí. Výber filmov bol taký. Myslím si, že ku kumštu by sa mal humor absolútne priradiť. Umenie nielen odľahčuje, ale zároveň prehlbuje umeleckú výpoveď. Je celkom prirodzené, že nemôžeme žiadať humor od niekoho, pre koho nemá zmysel...
Zdieľate teda názor, že na budúcom sedemnástom ročníku Artfilmu by mal byť zastúpený vo väčšom meradle?
- V každom dobrom filme by mal byť prítomný humor. Tu nejde o zastúpenie humoru v rámci festivalu, ale o princíp. Filmy by mali mať nenútene prítomný humor automaticky v jednotlivých sekvenciách. Pokiaľ ide o filmy, ktoré sú komediálne, tak by sme mali vytvoriť komediálnu sekciu, resp. retrosekciu. Ale pokiaľ ide o humor ako taký, tak určite patrí do filmovej produkcie.