Trenčín. Z mesta na linke číslo 1 cestoval Richard Novák so svojím 19-mesačným synom. V autobuse bol aj ďalší kočík. Na nasledujúcej Legionárskej nastupoval invalidný spoluobčan na vozíčku a šofér ich vyzval, aby vystúpili a pokračovali ďalším autobusom.
„Nakoľko autobus nebol plný, posunuli sme sa do uličky a urobili miesto pre vozík. Vodič nás arogantne a drzo okríkol, aby sme okamžite vystúpili, že sa s nami nemá o čom baviť. Odpovedal som, že v autobuse nikde nie je uvedené, že invalidný vozík má prednosť pred kočíkom a navyše miesto kde sme stáli, bolo jednoznačne označené piktogramom aj vozíka a aj kočíka,“ uvádza Richard Novák a pýta sa, kde je napísané, že už nastúpený cestujúci musí vystúpiť na úkor iného cestujúceho.
Cestovanie v MHD upravuje prepravný poriadok
Ivana Strelcová, hovorkyňa trenčianskej SAD-ku vysvetľuje, že prepravu v autobusoch upravuje prepravný poriadok. Podľa neho majú prepravu v nízko podlažnom zagarantovanú práve invalidní občania. „Nízko podlažné autobusy sú jediné uspôsobené na prepravu vozíčkarov, ktorí sa nemajú šancu odviezť autobusom so schodmi, na rozdiel od kočiarikov. Tieto autobusy jazdia v oveľa väčších intervaloch a v porovnaní s ostatnými, kým kočík, po vystúpení z nízkopodlažného autobusu a uvoľnení miesta pre vozičkára môže nastúpiť do hociktorého ďalšieho autobusu o niekoľko minút a pokračovať v jazde. A to už bez ďalšej úhrady,“ konštatuje Strelcová. Zároveň pripomína, že ak cestujúci s kočiarkmi využívajú na prepravu nízko podlažné autobusy, tak je to vždy s rizikom, že počas cesty môže nastúpiť vozíčkár.
Vozíčkar má prednosť pred všetkými cestujúcimi
Podľa nej sa tak väčšinou nestane, no v tomto výnimočnom prípade musel vodič situáciu riešiť a prihliadol na väčšiu mobilitu rodiny s dieťaťom a handicap vozíčkára. „Pokiaľ nebude odvezený vozíčkár, musí čakať v daždi či horúčave na ďalší nízko podlažný autobus aj vyše hodiny. Bez základnej ľudskosti sa to jednoducho nedá. Sú situácie, kedy ani najprepracovanejší prepravný poriadok nezabezpečí riešenie všetkých situácií.“
Šofér odmietol vziať dvoch vozíčkárov
Podobnú situáciu zažili dve mamičky s deťmi na vozíkoch. Ako opisuje jedna z nich, Ivana Žiaková, cestovali z Juhu do mesta a šofér ich odmietol odviezť obe naraz. Hovorkyňa uvádza, že vodič môže vziať aj dva vozíky, ak to dovoľujú priestorové možnosti. Podľa vyjadrenia výrobcu nízkopodlažných autobusov Iveco Citelis je pre prepravu invalidného vozíka zabezpečená v priestore stredných dverí osobitná plocha o šírke najmenej 750 mm a dĺžke 1 300 mm. Tento priestor je vyznačený piktogramami. Ostatný voľný priestor môže byť využitý na prepravu detských kočíkov za podmienok bezpečnej priechodnosti dverového priestoru a uličky medzi sedadlami."
Za ľudí aj veci v autobuse zodpovedá vodič
Strelcová však upozorňuje, že je na šoférovi aby vyhodnotil, či je ich preprava bezpečná, pretože je jediným zodpovedným za prevoz ľudí v autobuse. „Ľudia si myslia, že vojdú aj tri kočíky do autobusu, ale ak by sa niečo stalo, nesie za to zodpovednosť len šofér, ktorý bude aj trestne stíhaný. Nie je to ani rodič, ani nikto dospelý. V tomto konkrétnom prípade nám šofér tvrdil, že nebola bezpečná preprava oboch vozíkov.“
Ivana Žiaková sa sťažuje aj na neochotu šoférov spúšťať plošinu. „Tvrdia mi, že to robia, len ak ide o elektrický invalidný vozík.“ Tento ich argument hovorkyňa odmieta. Podľa nej, ak vodič odmietne vysunúť plošinu, je to jeho pochybenie. Priznáva, že za posledných desať dní riešili v Trenčíne tri sťažnosti na správanie a postup šoférov. V týchto dvoch konkrétnych prípadoch vodičov upozornili a požiadali, aby vychádzali v ústrety týmto cestujúcim. Prípady, keď šoférom „uletia nervy“ riešia aj finančným postihom, prípadne výpoveďou. Hovorkyňa tvrdí, že šofér sa musí ovládať a aj voči cestujúcemu, ktorý sa slušne nespráva. „Mal by to ustáť a vyriešiť situáciu s chladnou hlavou.“
Mesto žiada psychotesty
S problémami cestujúcich sa zaoberalo aj Mesto Trenčín, ktoré v snahe skvalitniť úroveň mestskej hromadnej dopravy poskytuje SAD Trenčín dotácie už od roku 2004. V tom roku uzavrelo zmluvu o poskytovaní prepravných výkonov vo verejnom záujme a na vykrytie straty v rámci oprávnených nákladov a od roku 2006 vyčlenilo v mestskom rozpočte dotáciu takmer 65 miliónov korún. Podľa dlhodobo uvoľnenej poslankyne Janky Fabovej odporučili zamestnávateľovi vodičov MHD Trenčín, ktorý je zodpovedný za slušné správanie sa k cestujúcim, aby pravidelne vykonával psychologické školenia o správaní sa v stresovom zamestnaní.