Trenčín. Po dokončení na jar budúceho roku Trenčania a obyvatelia 450-tisícovej spádovej lokality tu nájdu na ploche 26-tisíc metrov štvorcových mix obchodov prevažne s ponukou módy.
V stredu 25. júna za účasti zástupcov investora a miestnej samosprávy poklepali základný kameň budúceho centra. Po dokončení prvej etapy v marci 2009 uvažuje investor o pokračovaní výstavby, podľa záujmu klientov, o rok až dva. Celkovo ide o investíciu v objeme 3 miliardy korún a nové nákupné centrum by malo byť rozložené na ploche až sedem hektárov.
V prvej fáze je naplánovaná výstavba nákupného móla, ktorá bude pozostávať z galérie, supermarketu a menších obchodov s ponukou odevov, športových potrieb, obuvi. „Predanej je už 65 percent plochy,“ uviedol Lukáš Schirl výkonný riaditeľ spoločnosti CSIA. „Ale už teraz registrujeme záujem značiek, ktoré chcú vstúpiť do regionálnych miest veľkosti Trenčína,“ tvrdí.
Výstavba centra znamená aj dopravnú záťaž na lokalitu, no podľa Tomáša Kadeřábka zo spoločnosti CBE to vyrieši vybudovanie vlastnej dopravnej siete v areáli centra, ktorá bude napojená na súčasnú infraštruktúru na viacerých miestach. „Priame prepojenie bude aj na sídlisko Juh aj na výpadovku na diaľnicu,“ povedal Kadeřábek. Pri prípravných zemných prácach tu odkryli rozsiahle nálezisko lužickej kultúry z mladšej a neskorej doby bronzovej. Počtom takmer 2100 odkrytých urnových hrobov ide podľa archeológov o najväčšie pohrebisko, ktoré bolo na území Slovenska doteraz skúmané. Časť nájdených predmetov vystavia aj vo vstupnej časti centra. „Tomuto miestu chceme vrátiť to, čo tu bolo,“ povedal Kadeřábek, no charakter nálezov neupresnil.
Primátor Branislav Celler vidí riešenie, ako predísť vyľudňovaniu miest vo výstavbe podobných centier aj priamo v meste. „Som presvedčený, že výstavba Auparku bude mať tento efekt, pretože v centre nie sú vhodné priestory pre predajne známych značiek. Ďalšími krokmi, aby nám tu ľudia ostávali, je napríklad rekonštrukcia námestia, zatraktívnenie podhradia, ale aj výťah na hrad,“ dodal Celler. Nevylučuje, že v centre môžu vyrásť aj ďalšie obchodné centrá. „Ak to bude v súlade s územným plánom, v kvalitnej architektúre, reprezentatívne. Napokon nakupovanie, kaviarničky, terasy, reštaurácie do centra mesta patria,“ dodal Celler.