Finálové kolo druhého ročníka súťaže Veda a výskum očami študentov sa uskutočnilo 10. júna v priestoroch Trenčianskej univerzity A. Dubčeka.
TRENČÍN. Do finále súťaže vybrali po prihlásení a užšom výbere prostredníctvom internetu desiatich žiakov základných škôl a trinástich študentov stredných škôl z celého Slovenska. Svoje projekty zaradené do sekcií robotika, aplikovaná informatika a elektrotechnika, elektronika a energetika prezentovali pred odbornými komisiami zloženými z odborných pedagógov trenčianskej univerzity. Podľa Dušana Magu, dekana Fakulty mechatroniky, je z prezentovaných prác vidno, že sa koncepčne pracuje s mládežou. „Dúfam, že to takto bude pokračovať aj naďalej. My by sme chceli touto aktivitou podporiť snahy študentov. Je dôležité, aby už žiaci základných škôl pochopili, že tento štát nepotrebuje len právnikov a ekonómov, ale aj ľudí do oblasti technického výskumu, výroby a vývoja.“
Zaujímajú sa o roboty
V sekcii základných škôl žiaci z Trenčianskeho kraja i napriek konkurencii z Ružomberka či Levoče suverénne obsadili so svojimi projektmi všetky tri miesta. Umiestnenie na treťom stupienku sa podarilo Petrovi Poljevkovi zo Základnej školy Nemocničná v Považskej Bystrici, ktorý predstavil projekt Solárny robot. Na druhom mieste sa s koncepciou Auta s dvojstupňovou prevodovkou umiestnil ôsmak Jaroslav Svatík zo základnej školy v Trenčianskej Turnej. „Skonštruoval som model auta s dvojrýchlostnou prevodovkou, ktoré dokáže ísť do strmého kopca a po čiarach vďaka svetelným senzorom.“ Práca na projekte mu trvala podľa jeho slov viac ako deväť vyučovacích hodín a najnáročnejšie bolo zostrojenie prevodovky. „Učitelia mi pomáhali iba s programom, všetko ostatné som spravil sám. Svet vedy a techniky ma jednoducho baví odmalička. S autíčkami na diaľkové ovládanie som sa nikdy nehral, skôr som ich rozoberal. Zaujímalo ma, čo tam všetko je a ako to funguje,“ vysvetľuje Jaroslav. Stupienok víťazov dosiahol Martin Ráztočný z rovnakej školy. Jeho projekt Robolab vznikal na hodinách v krúžku. „Celkom jednoduché bolo poskladať auto z lega. Ide o jednoduchý prototyp a dá sa využiť na meranie podmienok v prostredí.“ Roboty sa dajú podľa neho využiť vo výskumnej činnosti alebo aj v kriminalistike pri hľadaní stratených osôb. Martina, ktorého svet techniky baví od šiestich rokov, by chcel študovať programovanie na vysokej škole.
„Základkári“ sú na úrovni stredoškolákov
Podľa pedagóga Mariána Šupáka, niektorí súťažiaci dali do prezentácie celé internetové stránky. Chýbal mu osobný prístup a porovnávanie viacerých zdrojov. Vyzdvihol práce, ktoré mali praktický výstup a jeho tvorcovia sa nezamerali len na strohé zháňanie informácií. „V diskusii sme zistili, že projektu rozumejú a niečo z nich bude. Pokiaľ ich to chytilo v takomto mladom veku, určite majú budúcnosť ako vedeckí pracovníci. Svojou vzdelanostnou úrovňou sú na úrovni stredoškolákov,“ uviedol Šupák.
Zostrojili mixážny pult aj ovládanie pre i-dom
V sekcii elektrotechnika, elektronika a energetika ocenili tretím miestom Matúša Gálika, absolventa Združenej strednej školy elektrotechnickej v Starej Turej, ktorý vytvoril projekt mixážneho pultu. „Keďže som klavirista, tak sa mi pult hodí.“
Do súťaže sa zapojil aj Tomáš Vančo z kvinty Gymnázia Ľ. Štúra. So svojím projektom Ovládacie centrum pre i-dom sa umiestnil na štvrtom mieste v sekcii aplikovanej informatiky. „Zostrojil som aplikáciu slúžiacu na ovládanie spotrebičov a zariadení, ktorá má automatické alebo manuálne nastaviteľné funkcie. V reálnom nasadení podobné veci fungujú ako profesionálne riešenia, tento model slúži na demonštračný účel projektu.“