Trenčín. Slovensko však stále patrí medzi krajiny, ktoré majú nedostatky. Podľa komisárky EÚ pre informačnú spoločnosť a médiá Vivienne Redingovej je potrebné číslo spájajúce staré čísla na záchranku, hasičov a políciu propagovať, pretože podľa prieskumov ho pozná iba 22 percent občanov Európskej únie. Taktiež vyzýva krajiny, ktoré doteraz nezaviedli lokalizáciu volajúceho, medzi ktoré patrí aj Slovensko, aby tak umožnili záchrannej službe rýchlejšie nájsť obete nehody.
Informácie o fungovaní linky 112 počas letných prázdnin sú aj na webovej stránke EÚ, ktorá taktiež porovnáva jednotlivé vnútroštátne orgány pri zavádzaní linky 112. Zatiaľ jedinou krajinou, kde univerzálna tiesňová linka nie je dostupná, je Bulharsko. Podľa údajov členských štátov je väčšina volaní na linku zodpovedaná do 20 sekúnd a aspoň sedemdesiat percent do 10 sekúnd. Z toho v 16 krajinách sú centrály schopné komunikovať v angličtine a v siedmich uviedli, že sa vedia dohovoriť jazykom susedného štátu. V niekoľkých krajinách existuje aj osobitný režim, ktorý umožňuje vybavovať hovory prepojením na iné centrály aj v iných jazykoch, prípadne na centrály s tlmočníkom. Európske číslo núdzového volania 112 bolo zavedené v roku 1991, aby popri vnútroštátnych núdzových číslach existovalo jednotné číslo pre núdzové volania vo všetkých členských štátoch EÚ. Jeho zavedenie má zvýšiť dostupnosť záchranných služieb najmä pre osoby na cestách. Od roku 1998 na základe pravidiel EÚ sú členské štáty povinné zabezpečiť, aby všetci používatelia pevných liniek a mobilných telefónov mohli bezplatne volať na číslo 112. Od roku 2003 musia telekomunikační operátori poskytovať záchranným službám informácie o polohe volajúceho, aby bolo možné rýchlo nájsť obete nehôd.
Autor: AK-TN