TRENČÍN. „Na základe toho, že Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) si u nás objednáva pre svojich poistencov výkony, ktoré sú vyčerpané v priebehu prvých dvoch týždňov v mesiaci, museli sme pristúpiť k týmto opatreniam: pacientov ošetriť na priamu platbu a čas vyšetrenia zredukovať na polovicu,“ oznamuje nápis v čakárni kliniky.
„Pacientom tejto poisťovne neúčtujeme žiadne zľavy, no ešte vždy je naša cena nižšia ako tá, ktorú nám povoľuje cenník poisťovne,“ potvrdil spolumajiteľ kliniky Mehdi Forouhar. Podľa neho sa ambulancia pravidelne stará o viac ako tisícosemsto klientov Všeobecnej zdravotnej poisťovne, o šesťsto viac ich už aspoň jedenkrát ošetrili. V mesiaci marec odviedli zamestnanci kliniky, štyria lekári a dve zubné hygieničky, výkony za takmer 141-tisíc korún, poisťovňa im však uhradila iba 85-tisíc.
Zubárom upravili výkony
Ako uviedol Miroslav Pastucha, riaditeľ krajskej pobočky Všeobecnej zdravotnej poisťovne v Trenčíne, od 1. januára tohto roku upravili zubárom objednaný finančný objem na úroveň skutočne vykonaných zákrokov v predošlom roku. „Je vecou poskytovateľa, aby si zmluvne dohodnutý objem čerpal priebežne a využíval napríklad aj možnosť objednávania pacientov,“ informoval. Potvrdil, že zmluvu má poisťovňa uzatvorenú iba s Forouharom. „Ostatní lekári nespĺňajú zákonom stanovené podmienky,“ uviedol. Zubár s ním nesúhlasí: „V čase, keď sme žiadali o zvýšenie finančného limitu, mali atestáciu dvaja lekári. Dnes už podmienky spĺňajú všetci.“
Podľa Forouhara výška limitov nestačí. Klinika ošetruje aj pacientov od iných lekárov, využíva šetrný digitálny röntgen, lekári ordinujú aj v popoludňajších a večerných hodinách. „V poisťovni mi povedali, že keď presiahnem objednávku na ošetrenie pacientov, mám dve možnosti. Buď budeme odmietať pacientov, prijímať len bolestivé prípady a účtovať za výkon plnú platbu, alebo zatvoríme a vezmeme si dovolenku ako iní lekári,“ povedal.
O riešení situácie rokujú
Podľa neho hrozí, že klinika zmluvu so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou rozviaže a zruší aj ordináciu v Hornej Súči, kde je jedinou ambulanciou. V tom prípade by museli poistenci poisťovne platiť za zákroky plnú sumu. Ak by zmluvu zrušili, poisťovňa ušetrí na doplatkoch. „Nechceme, aby boli poškodení pacienti, a tak sme poškodení my,“ vysvetlil Forouhar. „No ako dlho sa to dá vydržať?“ pýta sa. Pastucha tvrdí, že o nákupe zdravotnej starostlivosti na druhý polrok 2008 rokujú. Podľa agentúry SITA vykázala najväčšia zdravotná poisťovňa v minulom roku zisk viac ako 1,81 miliardy korún.
O nespokojnosti s výškou dohodnutého finančného limitu klinika vo februári informovala aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Podľa Zdenka Doktora, riaditeľa trenčianskej pobočky, výška finančného limitu sa v zmluve medzi poskytovateľom zdravotnej starostlivosti a poisťovňou určuje v tzv. dohodovacom konaní, ktorého priebeh úrad nemôže ovplyvniť, ani do neho akýmkoľvek spôsobom zasahovať.