Podľa zákona musí byť každý predávajúci a jeho zamestnanci, ktorí prichádzajú do styku so zákazníkom, od spotrebiteľa odlíšení pracovným odevom alebo označením.
TRENČÍN. Za porušenie tejto povinnosti hrozí prevádzkovateľovi pokuta až do výšky dvoch miliónov korún.
Napriek hrozbe vysokého finančného postihu mnohé prevádzky zákon o ochrane spotrebiteľa nedodržiavajú. „Menovku nenosím, pretože k nám chodí stále ten istý okruh ľudí. Ešte sa mi nestalo, že by si ma pomýlili,“ argumentuje Andrea z obchodu so športovými potrebami. Kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie sa neobáva, vždy keď vchádza „podozrivý“ zákazník, ceduľku si založí.
Podľa Kamily Dobrotkovej, z Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Trenčiansky kraj, ktorý sídli v Prievidzi, by mal byť predávajúci odlíšiteľný na prvý pohľad. Buď svojím oblečením, alebo štítkom s funkciou či názvom firmy. Povinnosť uvádzať na ceduľke meno zamestnanca zákon nestanovuje. Nariadenie, ktoré malo prinútiť najmä veľké obchodné reťazce, aby svojich zamestnancov jasne označili, sa dnes dotýka všetkých. Reagovať tak musia aj malé obchodíky či kaviarne. Výnimkou je pultový a trhový predaj.
„Myslím si, že menovky sú trošku zbytočné. Ľudia nás už poznajú. Aj tak sme stále v pohybe a ani nemajú kedy si všimnúť, či máme menovku. Občas mi zavadzia pri práci a jej umelý obal som už niekoľkokrát zlomil,“ hovorí Boris Záhumenský, pracovník čajovne. Označenie štítkami či uniformou môže byť problematické aj prípade luxusných butikov, kde sú predavačky oblečené v drahých modeloch. Ceduľka môže kaziť celkový dojem, predávajúci by však nemal byť označený odevom, ktorý si zákazník môže kúpiť.
Na porušenie zákona najskôr obchodná inšpekcia upozorní uložením opatrení na nápravu, v prípade viacerých nedostatkov ukladá v rámci správneho konania postihy. „V minulom roku sme počas kontrol v letnej turistickej sezóne zistili nedostatky tohto typu len u dvoch prevádzkovateľov. Vzhľadom na to, že táto povinnosť platí až od júla 2007, vo väčšine prípadov dostali obchodníci šancu na nápravu. V súčasnosti vykonávame kontroly odlíšenia predávajúcich a ich zamestnancov predovšetkým na základe podnetov od zákazníkov a tiež v rámci iných naplánovaných kontrol,“ hovorí Eva Kollárová, pracovníčkaSOI.