Nové Mesto nad Váhom. Celý priebeh testu otvorili na všetkých školách jednotne rozpečatením špeciálne označených balíkov o 7.30 h. Tie obsahovali skúšobné hárky z oboch predmetov a do škôl ich doručila kuriérska pošta. Objektívnosť a regulárnosť monitorovania na školách sledovali počas jeho celého trvania aj pedagógovia z iných základných a stredných škôl. Podľa údajov Odboru masmediálnej politiky Ministerstva školstva SR sa vedomostný monitoring tentoraz uskutočnil bez problémov a nedošlo ani k úniku informácií o obsahu testov. „Údajné“ testy, ktoré sa objavili na internetových stránkach niekoľko dní pred termínom monitoru, sa ukázali napokon ako falošné a zavádzajúce falzifikáty.
Žiaci sa viac „zapotili“ v testoch zo slovenčiny
Žiakom sa v tomto školskom roku zdali náročnejšími úlohy zo slovenského jazyka. Niektorí sa sťažovali aj na druhú časť praktických testov z matematiky, ktoré boli skúšobne zaradené po prvýkrát.
„Ťažšia sa mi zdala slovenčina. Očakávala som, že to bude celkovo obtiažnejšie. V slovenčine boli nepríjemné najmä súvetia. V matematike bola náročnejšia druhá časť testu. Bolo tam veľa grafov a 30 minút na vypracovanie úloh bolo naozaj málo,“ povedala deviatačka Nikola Kulichová zo Základnej školy na Ulici kpt. Nálepku. V tejto škole sa testu zúčastnilo spolu 91 žiakov a viacerí z nich ponúkli zaujímavý a spoločný postreh: „Na poslednú časť zo slovenského jazyka sme sa už ťažko dokázali sústrediť. Texty boli veľmi dlhé. Do matematiky, ktorou sme začínali, sme vložili veľa síl a na konci testov zo slovenského jazyka sme už boli unavení a vyčerpaní.“
Podľa učiteľov boli testy primerane náročné
Žiakov na monitor pripravovala aj matematikárka Renata Hlavatá. „Žiaci, ktorí si v prvej časti testov z matematiky poriadne prečítali zadania a porozumeli otázke, nemali mať veľké problémy s vyriešením úloh. Boli tam tradičné typy príkladov a z môjho pohľadu sa mi nezdali náročné. Problémy skôr mohlo spôsobiť zlé pochopenie úlohy,“ povedala na margo prvej dvadsiatky úloh. Podľa jej slov, v druhej - praktickej časti testov, bol časový limit veľmi krátky. „Vyriešiť 15 úloh počas 30 minút je časovo ťažké. Na jednu úlohu tak vyšli priemerne iba dve minúty, pričom texty a doplnkové ilustrácie k nim boli veľmi dlhé,“ dodala. Učiteľka slovenského jazyka Elena Hurtíkova zo Základnej školy sv. Jozefa považuje úroveň náročnosti testov za primeranú. „Dvadsať úloh bolo zostavených na základe učebných osnov a pripraveného žiaka nemohli zaskočiť. Podobné učivo sme preberali počas celej prípravy. Žiaci sa obávali najmä náročných slohových postupov, ktoré sa v testoch neobjavili. Tentoraz boli aj zadania zrozumiteľné a ponúknuté odpovede jednoznačné,“ vyslovila svoj názor. Prvú časť testov z oboch predmetov vyhodnotí Štátny pedagogický ústav do 10. marca. Pre žiakov, ktorí testy v stanovenom termíne neabsolvovali, bol dodatočne (vzhľadom na chrípkovú epidémiu) stanovený náhradný termín 18. marec.