TRENČÍN. Schopnosti dieťaťa posudzujú a k odkladu sa vyjadrujú psychológovia. Podľa psychologičiek z trenčianskej pedagogicko- psychologickej poradne môže odklad deťom pomôcť. Ako uviedla Erika Pribusová dostávajú deti odklad najčastejšie kvôli chybe reči a pre sociálnu nezrelosť. Až osemdesiat percent nezrelých detí sú podľa nej chlapci.
Odklad ako kalkulácia rodičov
Odklady sú často aj kalkuláciami rodičov. Rodičia sa obávajú, aby ich deti nemali problémy. Zdá sa im vraj výhodnejšie nechať dieťa rok doma. „Myslia si, že bude dozretejšie a šikovnejšie,“ vysvetľuje Pribusová. Za rodičovským strachom o zvládanie školy dieťaťom sú podľa Beáty Dobiášovej náročné osnovy základnej školy. „Aj dieťa, ktoré nemá žiadne problémy, má v škole čo robiť. Ak má akúkoľvek drobnú odchýlku, výrazne školu nezvláda,“ vysvetlila Dobiášová. Ak ide u šesťročných detí iba o nezrelosť, odklad pomôže. Nie však, ak ide o niečo vážnejšie. „Ak dostane dieťa odklad, rodičia dostanú aj cvičenia, na ktoré sa treba zamerať,“ upresnila Pribusová, podľa ktorej sa deťom s odkladom venujú aj v škôlkach.
Vyšetrením zistia, či je dieťa „prerobený“ pravák
Deti sa do pedagogicko-psychologickej poradne dostanú na podnet materskej škôlky, základnej školy, logopedičky alebo lekára. Dôvodom môže byť nezrelosť, rôzne poruchy, rečové chyby, či zdravotný stav. „Na sedení sledujeme, ako je dieťa schopné sa prispôsobiť novej situácii, či sú emocionálne zrelé,“ vysvetlila Dobiášová, ktorá sa stretáva aj s prípadmi, keď deti plačú a nechcú sa vzdialiť od svojej matky. U detí sledujú predškolské zručnosti, schopnosť rozoznávania geometrických tvarov a farieb, komunikáciu či slovnú zásobu. Dôležitá je aj čistota reči, pamäť a schopnosť sústrediť sa počas celého vyšetrenia. Psychologičky sústreďujú pozornosť aj na sluchové a zrakové vnemy detí, pričom sa stáva, že niektoré deti nevedia rozlišovať drobné odchýlky medzi písmenami. „Sledujeme, ako dieťa drží pero, či je pravák alebo ľavák, či nejde iba o odpozorované správanie, alebo či nie je dieťa prerobené na praváka,“ vysvetlila Pribusová.
Deti majú slabú slovnú zásobu
Podľa Eriky Pribusovej veľa detí zle rozpráva, má zlé sykavky a slabú slovnú zásobu. „Keď sa nevedia vyjadrovať, navrhujeme odklad.“ Dôvodom je podľa psychologičky skutočnosť, že ak dieťa zle rozpráva, bude aj zle písať a tento nedostatok sa veľmi zle odstraňuje. Niektorí rodičia sa o zlej výslovnosti dozvedia vraj až v januári. „Čudujú sa, prečo majú ísť k logopédovi, veď ich dieťa tak zlato rozpráva,“ pokračuje. Vyšetrenia budúcich prváčikov sa robia v mesiacoch apríl a máj, aby školy vedeli, s koľkými deťmi môžu počítať a mohli podľa toho otvárať prvé ročníky. Ak je však dieťa narodené v júni alebo júli a na vyšetrenie príde pred dovŕšením šiesteho roku, často ho volajú na jedno vyšetrenie ešte v júni. „Pár mesiacov znamená pre dieťa veľmi veľa,“ zdôraznila psychologička.
Dôležitá aj rodina
Pre zrelosť šesťročného dieťaťa je dôležitá podľa psychologičiek aj rodina. Ak tá je sociálne zaostalá a poskytuje pre dieťa iba základné veci, musí rodinu zastúpiť škôlka. „Ak dieťa z takejto rodiny nechodí do škôlky, nemá svoje zručnosti kde získať,“ tvrdí Dobiášová, podľa ktorej také dieťa aspoň v škôlke môže pracovať s ceruzkami či nožničkami.
I keď sa dievčatá aj chlapci vyvíjajú fyzicky rovnako rýchlo, až 80 percent nezrelých detí je práve chlapcov. „Za dievčatami zaostávajú sociálne a emocionálne takmer štvrť roka,“ odôvodnila Dobiášová. Šesťroční chlapci tak môžu byť bystrí, no nezvládajú mnohé situácie. Medzi deťmi narodenými v lete, ktoré dostávajú odklad, je podľa psychologičky drvivá väčšina chlapcov.
Počas vyšetrení v psychologicko-pedagogickej poradni objavujú aj prvé mentálne retardácie. „Deti v tomto veku fyzicky nevyzerajú inak, sú prítulné a rodičom sa zdajú byť šikovné,“ tvrdí Pribusová, podľa ktorej takýmto deťom nemá zmysel dávať odklad, ale zaškoliť ich do špeciálnej školy.