Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Staré škodovky nepatria do šrotu, ale na pretekársky okruh

Trenčín - Fandiť motorizmu sa v Trenčíne dá aj inak ako nedeľným vysedávaním pred televíznou obrazovkou a sledovaním zápolení monopostov seriálu Formuly 1. Partia amatérskych pretekárov sa už dva roky stretáva na svojich vlastných pretekoch - relykrose.

Na súkromnom pozemku za stavidlami si postavili pretekársku dráhu, po ktorej sa preháňajú so skutočnými veteránmi ciest, autami, ktoré už na pohľad veľa skúsili. „Štartovať môžu len autá so zadným náhonom a typov škoda a žiguli do obsahu 1500 kubických centimetrov, ktoré sa vyrábali v 70-tych a 80-tych rokoch,“ hovorí organizátor Milan Bežo. Podľa hlavného usporiadateľa Františka Minďára ide o preteky, v ktorých je rozhodujúce umiestnenie a čas. Rozjazdy idú na päť kôl, v semifinále jazdia osem a finálová jazda má desať kôl. Jazdí sa za každého počasia. „Každý, kto sa postaví na štart, musí mať prilbu a byť pripútaný. A samozrejme, musí byť šoférom, teda vlastniť vodičský preukaz.“ Ako dodáva, ide o kontaktné preteky, ktoré sľubujú napínavé súboje, krkolomné prejazdy zákrut, šmyky a dokonca kaskadérske kúsky. Zažili totiž aj zopár kotrmelcov. Napriek tomu jedinými zraneniami bol doteraz vybitý zub a narazené rameno. Ako tvrdia všetci aktéri pretekov, takéto pretekanie sa nie je nebezpečné, jazdia maximálne 70-kilometrovou rýchlosťou. Zákruty „režú“ tridsiatkou a najviac „vytočia“ druhý prevodový stupeň. Autá však napriek relatívne nízkym rýchlostiam dostávajú počas pretekov zabrať. Keďže majú už svoje najazdené a väčšinou sú aj búrané, stáva sa, že sa ich nepodarí spojazdniť včas na štart. Vonkajší vzhľad auta však neznamená, že nie je funkčné. „Keď vydržia to, čo tu na dráhe, vydržia aj cestu do Prahy alebo normálnu premávku,“ skonštatoval Bežo. Na cestách sa však už neobjavia, väčšina je totiž bez značiek, odhlásených. „Keď auto skončí, vedľa je kovošrot, takže sa aj ekologicky zlikviduje,“ dodal Minďár.

Skryť Vypnúť reklamu

Preteky sú zabezpečené zdravotnou záchrannou službou. Dôsledné bezpečnostné opatrenia dodržiavajú aj mimo areálu, pretože časť trate vedie po manipulačnej asfaltovej ceste popod hrádzu. Inak trať vedie po štrku a šuteline. „Práve preto sú preteky dobrou školou zručnosti jazdy, ktorú by potrebovali aj vodiči v meste,“ objasňuje Bežo „Do budúcnosti záujemcom z radov divákov umožníme zajazdiť si na autách po trati, na takomto teréne, aby si vyskúšali, aké to je, keď napríklad na klzkom povrchu prudko zabrzdia,“ doplnil hlavný usporiadateľ.

Prvých pretekov sa zúčastnilo desať áut, v treťom roku existencie relykrosu za stavidlami jazdí okolo 16 – 20 stabilných pretekárov. Hoci sa už blíži záver sezóny a do konca sú ešte štyri preteky, organizátori uvítajú aj ďalších pretekárov. Umiestnenie bodujú ako v „ef jednotke“. Za víťazstvo získava pretekár desať bodov, druhý osem, tretí šesť a každý ďalší o bod menej. Ako povedal víťaz posledných pretekov Paťo, je to zábava pre chudobných a najlacnejšie preteky na svete. Vyhral so škodovkou z roku 1972. Základom je zohnať staré auto. „To získate dnes od tisíc do päťtisíc korún,“ hovorí. Svoju škodovku si Paťo dotiahol zo Súče. Kupoval ju už s cieľom, že s ňou bude jazdiť tieto preteky. Najdlhšie vydržal nástrahy okruhu a súperiacich vozidiel žigulák, ktorý riadi Jozef Kramárik. Autám sa venuje aj profesionálne, jazdí preteky do vrchu. Automobilovú súťaž berie ako zábavu so super partiou. „Sám jazdím odkedy mi narástli zuby a na túto akciu beriem aj svoje deti.“
Na záver sezóny, ako vlani, plánujú samostatné preteky s meraním jedného okruhu na čas, pretekmi zručnosti a ďalšími disciplínami. „Možno by bolo vhodné doplniť aj otázky zo zdravotnej prípravy,“ myslí si Minďár, ktorý v minulosti jazdil republikové automobilové preteky. Dnes tu jazdí jeho syn Michal. „Prišiel sa na preteky pozrieť v januári a o mesiac sme už pripravili vozidlo a štartoval,“ hovorí Minďár.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 18 007
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 17 390
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 922
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 605
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 392
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 8 124
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 7 038
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 850
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 738
  10. Na Slovensko prišlo výnimočné dielo s posolstvom ľudskosti 4 433
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Na pokračovanie Vážskej cyklomagistrály chce krajská samospráva využiť eurofondy

Trenčiansky samosprávny kraj plánuje v tomto roku vybudovať štvrtý z ôsmich úsekov Vážskej cyklomagistrály.

Vo Fakultnej nemocnici Trenčín zaočkovali do štvrtka 2045 osôb

Vakcínu dostali aj vojaci, policajti a zdravotníci z kritickej infraštruktúry, zamestnanci obslužných organizácií vykonávajúci činnosť v nemocnici, ale aj zamestnanci väzenskej nemocnice v Trenčíne, hospicu a zdravotní záchranári.

Pribudlo vyše sto úmrtí

Vo štvrtok potvrdili 2 729 pozitívne testovaných osôb na koronavírus, v Trenčianskom kraji 275.

Vo Fakultnej nemocnici Trenčín je momentálne mimo služby 101 zamestnancov

Vo Fakultnej nemocnici (FN) Trenčín je momentálne v samostatnom pavilóne 75 lôžok pre pacientov s ochorením COVID-19, obsadené sú na 75 percent.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Svrčinovec ráno opäť upchali kamióny

Po spustení diaľničného úseku D3 Čadca,Bukov – Svrčinovec sa ľudia tešili, že kolónam odzvonilo. Dnešné ráno ich presvedčilo o opaku.

Kotleba v Trenčíne: Prvý incident Lučanského nebol pokusom o samovraždu (+FOTO)

Previerka v trenčianskej väzenskej nemocnici trvala viac ako päť hodín.

FOTO: Kysuce pod bielou pokrývkou

Zo snehu sa tešia najmä deti.

Majiteľ Detvy o prestupe Gašpara, derby so Zvolenom, ambíciách, či zlej finančnej situácii

Majiteľ Tipos extraligovej Detvy Róbert Ľupták v exkluzívnom rozhovore pre týždenník MY hovorí o radostiach, ale aj starostiach v aktuálnej sezóne.

Už ste čítali?