Staré škodovky nepatria do šrotu, ale na pretekársky okruh

Trenčín - Fandiť motorizmu sa v Trenčíne dá aj inak ako nedeľným vysedávaním pred televíznou obrazovkou a sledovaním zápolení monopostov seriálu Formuly 1. Partia amatérskych pretekárov sa už dva roky stretáva na svojich vlastných pretekoch - relykrose.

Na súkromnom pozemku za stavidlami si postavili pretekársku dráhu, po ktorej sa preháňajú so skutočnými veteránmi ciest, autami, ktoré už na pohľad veľa skúsili. „Štartovať môžu len autá so zadným náhonom a typov škoda a žiguli do obsahu 1500 kubických centimetrov, ktoré sa vyrábali v 70-tych a 80-tych rokoch,“ hovorí organizátor Milan Bežo. Podľa hlavného usporiadateľa Františka Minďára ide o preteky, v ktorých je rozhodujúce umiestnenie a čas. Rozjazdy idú na päť kôl, v semifinále jazdia osem a finálová jazda má desať kôl. Jazdí sa za každého počasia. „Každý, kto sa postaví na štart, musí mať prilbu a byť pripútaný. A samozrejme, musí byť šoférom, teda vlastniť vodičský preukaz.“ Ako dodáva, ide o kontaktné preteky, ktoré sľubujú napínavé súboje, krkolomné prejazdy zákrut, šmyky a dokonca kaskadérske kúsky. Zažili totiž aj zopár kotrmelcov. Napriek tomu jedinými zraneniami bol doteraz vybitý zub a narazené rameno. Ako tvrdia všetci aktéri pretekov, takéto pretekanie sa nie je nebezpečné, jazdia maximálne 70-kilometrovou rýchlosťou. Zákruty „režú“ tridsiatkou a najviac „vytočia“ druhý prevodový stupeň. Autá však napriek relatívne nízkym rýchlostiam dostávajú počas pretekov zabrať. Keďže majú už svoje najazdené a väčšinou sú aj búrané, stáva sa, že sa ich nepodarí spojazdniť včas na štart. Vonkajší vzhľad auta však neznamená, že nie je funkčné. „Keď vydržia to, čo tu na dráhe, vydržia aj cestu do Prahy alebo normálnu premávku,“ skonštatoval Bežo. Na cestách sa však už neobjavia, väčšina je totiž bez značiek, odhlásených. „Keď auto skončí, vedľa je kovošrot, takže sa aj ekologicky zlikviduje,“ dodal Minďár.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Preteky sú zabezpečené zdravotnou záchrannou službou. Dôsledné bezpečnostné opatrenia dodržiavajú aj mimo areálu, pretože časť trate vedie po manipulačnej asfaltovej ceste popod hrádzu. Inak trať vedie po štrku a šuteline. „Práve preto sú preteky dobrou školou zručnosti jazdy, ktorú by potrebovali aj vodiči v meste,“ objasňuje Bežo „Do budúcnosti záujemcom z radov divákov umožníme zajazdiť si na autách po trati, na takomto teréne, aby si vyskúšali, aké to je, keď napríklad na klzkom povrchu prudko zabrzdia,“ doplnil hlavný usporiadateľ.

Prvých pretekov sa zúčastnilo desať áut, v treťom roku existencie relykrosu za stavidlami jazdí okolo 16 – 20 stabilných pretekárov. Hoci sa už blíži záver sezóny a do konca sú ešte štyri preteky, organizátori uvítajú aj ďalších pretekárov. Umiestnenie bodujú ako v „ef jednotke“. Za víťazstvo získava pretekár desať bodov, druhý osem, tretí šesť a každý ďalší o bod menej. Ako povedal víťaz posledných pretekov Paťo, je to zábava pre chudobných a najlacnejšie preteky na svete. Vyhral so škodovkou z roku 1972. Základom je zohnať staré auto. „To získate dnes od tisíc do päťtisíc korún,“ hovorí. Svoju škodovku si Paťo dotiahol zo Súče. Kupoval ju už s cieľom, že s ňou bude jazdiť tieto preteky. Najdlhšie vydržal nástrahy okruhu a súperiacich vozidiel žigulák, ktorý riadi Jozef Kramárik. Autám sa venuje aj profesionálne, jazdí preteky do vrchu. Automobilovú súťaž berie ako zábavu so super partiou. „Sám jazdím odkedy mi narástli zuby a na túto akciu beriem aj svoje deti.“
Na záver sezóny, ako vlani, plánujú samostatné preteky s meraním jedného okruhu na čas, pretekmi zručnosti a ďalšími disciplínami. „Možno by bolo vhodné doplniť aj otázky zo zdravotnej prípravy,“ myslí si Minďár, ktorý v minulosti jazdil republikové automobilové preteky. Dnes tu jazdí jeho syn Michal. „Prišiel sa na preteky pozrieť v januári a o mesiac sme už pripravili vozidlo a štartoval,“ hovorí Minďár.

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 740
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 069
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 617
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 675
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 104
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 099
  1. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  2. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  3. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  4. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  5. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  6. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  7. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Podobný odbor nie je zriadený na žiadnej základnej umeleckej škole v blízkom okolí.


TASR
Futbal v Lubine minimálne pre túto sezónu končí.

Cez leto slávili „postup“. Na jeseň nezískali ani bod a na jar sa z VIII. ligy Juh odhlasujú.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  2. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  3. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  4. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  5. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  6. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  7. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu