Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

V balóne nikdy nepoznám cieľ cesty

Trenčan Branislav Končír začínal v miestnom aeroklube s vetroňmi. „Balón mali k dispozícii parašutisti, no po ich odchode zostal nevyužitý,“ spomína pilot, ktorý si s kamarátom pred desiatimi rokmi balón odkúpil. Odvtedy sa pravidelne zúčastňujú na majstr

ovstvách okolitých štátov. Pred dvoma týždňami sa Trenčania vrátili z majstrovstiev Lotyšska v balónovom lietaní, ktorých sa zúčastnili už štyrikrát. Balónový tím pod vedením Branislava Končíra má štyroch členov. „Kôš na balóne má štyri rohy, tak aby každý niesol jeden,“ vysvetlil pilot, s ktorým v balóne môže letieť vždy iba jeden spolucestujúci: Sú aj disciplíny, kde musí letieť sám. Ostatní dvaja, ktorí zostanú na zemi, majú za úlohu vyzdvihnúť tristokilový balón s autom po pristátí.

Tridsať percent úspechu je o náhode
„Letí sa vždy odniekial a nikdy sa nevie presne, kam,“ tvrdí pilot. Zmyslom súťaží je dostať sa čo najbližšie k cieľu. Na súťaži má určenie cieľa letu na starosti riaditeľ súťaže, ktorý si tak dve hodiny pred letom zmeria pomocou meteorologických zariadení smer, silu a rýchlosť vetra v jednotlivých vzdušných hladinách. Aby súťaž bola podľa Končíra obtiažnejšia, ciele, ktoré majú balóny dosiahnuť, nie sú v jednej letovej hladine ale iba v smere vetra. Keďže smer vetra sa môže v okamihu zmeniť aj o päťdesiat stupňov, piloti balónov sú nútení vertikálnymi pohybmi hľadať správne prúdy. Cieľom býva buď na zemi vytýčený kríž, ktorý treba z koša trafiť dvadsaťmetrovou stuhou, alebo je niekde vo výške. „Ak je cieľ virtuálny, treba mať geometrickú predstavivosť a dopracovať sa k nemu za pomoci súradníc a výšky,“ vysvetlil. V dnešnej dobe technických vymožeností ako GPS sa počas súťaží realizujú aj lety v priestorových obrazcoch, pričom všetky disciplíny môžu byť kombinované navzájom a aj s časom.

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaží sa bežne zúčastňuje dvadsať až tridsať balónov, no nie vždy sa podarí byť najlepší. „Tridsať percent úspechu je o náhode a sedemdesiat je zásluhou pilota,“ tvrdí Končír. Dôkazom vrtkavosti šťastia bolo aj trináste miesto v Lotyšsku, keď sa tímu podarilo uspieť najlepšie iba v jednej disciplíne, pričom počas jedného letu bývajú aj štyri.

Lotyšské majstrovstvá v 40-tisícovom meste Valmiera boli pre zahraničný tím náročné. „Za pol hodinu sme sa mali presunúť aj dvadsaťpäť kilometrov, rozbaliť balón a odletieť,“ upresnil. Zopárkrát sa im to nepodarilo, a tak nasledovali trestné body.

Pristáť sa dá aj medzi kravy
Balón letí tak rýchlo, ako silno fúka vietor. Bežne sa na súťažiach lieta 35 až 40 kilometrov, no celkový čas letu závisí podľa pilota balónu od počtu ľudí na palube a rozdielu vonkajšej teploty a teploty v balóne. „Ideálne sú teploty tesne nad nulou, kedy je aj najlepšia spotreba paliva.“ Na súťažiach sa lieta najdlhšie dva a pol hodiny, pričom najdlhší Končírov let bol takmer štyri a pol hodiny. „Čím je slabší vietor, tým je let pokojnejší. Mám čas premýšľať,“ hovorí. Pilot balóna musí sledovať počas letu smer a rýchlosť vetra v rôznych výškach, aby vedel odhadnúť, z akej výšky ho vietor odnesie požadovaným smerom. Dôležité je podľa pilota odhadnúť aj rýchlosť klesania. „Keď sa v balóne prestane kúriť, klesá rýchlosťou šesť metrov za sekundu,“ vysvetlil.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak súťažná disciplína dovoľuje spolujazdca, môže ten podľa Končíra sledovať okolité balóny. Podľa ich vznášania sa dá spozorovať meniaca sa meteorologická situácia, ktorá je badateľná najmä so zapadajúcim slnkom. Úlohou spoluhráča je aj pomáhať pri prípadných zrážkach balónov. „Čím je balónov viac, tým je pravdepodobnejšie, že sa zrazia,“ upozorňuje pilot.

Keď prestáva svietiť slnko, začne sa vietor utišovať a balóny sa môžu vo vzduchu zastaviť. Podľa Končíra sa dá s balónom pristáť hocikde. „Na palube máme päťdesiatmetrové lano, pomocou ktorého je možné balón stiahnuť priamo do vozíka,“ uviedol. Vhodným miestom na pristátie je pole či lúka, no štyri percentá pristátí sú vraj vždy unikátne. Stalo sa, že s balónom pristáli cez humno, záhradu, potok až za plot domu aj v originálnej ruskej tajge. „Keď sme boli vo Valmiere, vyťahovali sme balón z močariska sedem hodín,“ spomína. Po tom čo odolali útoku päťcentimetrových múch, museli 130-kilový obal balóna niesť zarúbanou cestou. „V takýchto prípadoch rozmýšľam, že sa dám na ryby. Tam človek príde a nič nerobí.“

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaž je vlastne dovolenka
Ročne absolvujú spoločne štyri až päť súťaží, ktoré sú kvalitne obsadené a finančne dostupné. Na balónoch sa dá lietať celoročne od mínus dvadsať do plus dvadsať sedem. Tropické teplá, ktoré sme si nedávno zažili sú na lietanie absolútne nevhodné. Na športové lietanie sú podľa Končíra vhodné malé balóny v tvare šišky, no úspech často závisí hlavne od financií a tímovej spolupráce. „Zo Slovenska lietam sám, no Nemci majú bežne aj päť balónov a komunikujú spolu cez vysielačky,“ vysvetlil.

V Lotyšsku a okolitých štátoch je balónové lietanie veľmi populárne. „Počas súťaže stoja popri cestách diváci ako pri Tour de France,“ tvrdí pilot. O súťaži tu vedeli všetci. Mávali, trúbili. „Ak by sme nemuseli ráno tak skoro vstávať, bola by to ideálna dovolenka,“ konštatuje nadšený balónista. Zároveň však dodáva, že súťaž lepšia ako ležanie na pláži. Okrem relaxácie sa dajú, vďaka balónu, spoznávať aj ľudia a ich zvyky. „Často štartujeme zo súkromného pozemku, vtedy nás prídu ľudia pozdraviť alebo nás naháňajú vidlami,“ spomína s úsmevom Končír. Na poslednej súťaži muselo vraj desať balónov zaplatiť pokutu za štart zo súkromného pozemku. „Majiteľka na nás zavolala políciu.“ Miesto štartu si pilot vyberá sám. Čím je miesto bližšie k cieľu, tým je to lepšie. Niekedy ale nie je čas na vyberanie. Prídu na pozemok, rozložia balón a odletia.

Krása balóna je podľa Končíra najmä v slobode. „Môžem si sám rozhodnúť kam chcem letieť, mám kontakt s prírodou.“ Z otvoreného koša je vraj svet oveľa krajší. „Z tej výšky nie je vidieť, aký je na zemi neporiadok,“ dodal.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  3. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 968
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 308
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 521
  4. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 11 299
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 10 410
  6. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 433
  7. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 482
  8. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 099
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 040
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 992
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Primárka Jana Danková

Január, február a marec boli pre ľudí na covidovom oddelení psychicky a fyzicky náročné. 'Nik z nás za celú kariéru nezažil takto náročné obdobie,' hovorí Jana Danková.

35m

Od štvrtka je tiež možná registrácia sprievodu osoby nad 70 rokov cez upravený registračný formulár.

3 h
Ilustračné foto.

Na jednej z trenčianskych čerpacích staníc dnes od rána zasahovala polícia. Dôvodom bol nález neznámeho podozrivého predmetu na stojane určenom pre plynové fľaše.

4 h
Korona (ilustračné foto)

V stredu zaočkovali prvou dávkou vakcíny 5 477 osôb, druhú dávku dostalo 15 682 ľudí.

6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia berú zdravie na ľahkú váhu a sú málo informovaní o možných rizikách, tvrdí Oleksandr Olashyn.

4. máj

Mercedes vyletel zo zákruty. Na mieste, kde sa stala nehoda, osadili bicykel duchov.

2. máj

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Zraneného chlapca letecky transportovali do banskobystrickej nemocnice.

5. máj

Už ste čítali?