Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

V balóne nikdy nepoznám cieľ cesty

Trenčan Branislav Končír začínal v miestnom aeroklube s vetroňmi. „Balón mali k dispozícii parašutisti, no po ich odchode zostal nevyužitý,“ spomína pilot, ktorý si s kamarátom pred desiatimi rokmi balón odkúpil. Odvtedy sa pravidelne zúčastňujú na majstr

ovstvách okolitých štátov. Pred dvoma týždňami sa Trenčania vrátili z majstrovstiev Lotyšska v balónovom lietaní, ktorých sa zúčastnili už štyrikrát. Balónový tím pod vedením Branislava Končíra má štyroch členov. „Kôš na balóne má štyri rohy, tak aby každý niesol jeden,“ vysvetlil pilot, s ktorým v balóne môže letieť vždy iba jeden spolucestujúci: Sú aj disciplíny, kde musí letieť sám. Ostatní dvaja, ktorí zostanú na zemi, majú za úlohu vyzdvihnúť tristokilový balón s autom po pristátí.

Tridsať percent úspechu je o náhode
„Letí sa vždy odniekial a nikdy sa nevie presne, kam,“ tvrdí pilot. Zmyslom súťaží je dostať sa čo najbližšie k cieľu. Na súťaži má určenie cieľa letu na starosti riaditeľ súťaže, ktorý si tak dve hodiny pred letom zmeria pomocou meteorologických zariadení smer, silu a rýchlosť vetra v jednotlivých vzdušných hladinách. Aby súťaž bola podľa Končíra obtiažnejšia, ciele, ktoré majú balóny dosiahnuť, nie sú v jednej letovej hladine ale iba v smere vetra. Keďže smer vetra sa môže v okamihu zmeniť aj o päťdesiat stupňov, piloti balónov sú nútení vertikálnymi pohybmi hľadať správne prúdy. Cieľom býva buď na zemi vytýčený kríž, ktorý treba z koša trafiť dvadsaťmetrovou stuhou, alebo je niekde vo výške. „Ak je cieľ virtuálny, treba mať geometrickú predstavivosť a dopracovať sa k nemu za pomoci súradníc a výšky,“ vysvetlil. V dnešnej dobe technických vymožeností ako GPS sa počas súťaží realizujú aj lety v priestorových obrazcoch, pričom všetky disciplíny môžu byť kombinované navzájom a aj s časom.

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaží sa bežne zúčastňuje dvadsať až tridsať balónov, no nie vždy sa podarí byť najlepší. „Tridsať percent úspechu je o náhode a sedemdesiat je zásluhou pilota,“ tvrdí Končír. Dôkazom vrtkavosti šťastia bolo aj trináste miesto v Lotyšsku, keď sa tímu podarilo uspieť najlepšie iba v jednej disciplíne, pričom počas jedného letu bývajú aj štyri.

Lotyšské majstrovstvá v 40-tisícovom meste Valmiera boli pre zahraničný tím náročné. „Za pol hodinu sme sa mali presunúť aj dvadsaťpäť kilometrov, rozbaliť balón a odletieť,“ upresnil. Zopárkrát sa im to nepodarilo, a tak nasledovali trestné body.

Pristáť sa dá aj medzi kravy
Balón letí tak rýchlo, ako silno fúka vietor. Bežne sa na súťažiach lieta 35 až 40 kilometrov, no celkový čas letu závisí podľa pilota balónu od počtu ľudí na palube a rozdielu vonkajšej teploty a teploty v balóne. „Ideálne sú teploty tesne nad nulou, kedy je aj najlepšia spotreba paliva.“ Na súťažiach sa lieta najdlhšie dva a pol hodiny, pričom najdlhší Končírov let bol takmer štyri a pol hodiny. „Čím je slabší vietor, tým je let pokojnejší. Mám čas premýšľať,“ hovorí. Pilot balóna musí sledovať počas letu smer a rýchlosť vetra v rôznych výškach, aby vedel odhadnúť, z akej výšky ho vietor odnesie požadovaným smerom. Dôležité je podľa pilota odhadnúť aj rýchlosť klesania. „Keď sa v balóne prestane kúriť, klesá rýchlosťou šesť metrov za sekundu,“ vysvetlil.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak súťažná disciplína dovoľuje spolujazdca, môže ten podľa Končíra sledovať okolité balóny. Podľa ich vznášania sa dá spozorovať meniaca sa meteorologická situácia, ktorá je badateľná najmä so zapadajúcim slnkom. Úlohou spoluhráča je aj pomáhať pri prípadných zrážkach balónov. „Čím je balónov viac, tým je pravdepodobnejšie, že sa zrazia,“ upozorňuje pilot.

Keď prestáva svietiť slnko, začne sa vietor utišovať a balóny sa môžu vo vzduchu zastaviť. Podľa Končíra sa dá s balónom pristáť hocikde. „Na palube máme päťdesiatmetrové lano, pomocou ktorého je možné balón stiahnuť priamo do vozíka,“ uviedol. Vhodným miestom na pristátie je pole či lúka, no štyri percentá pristátí sú vraj vždy unikátne. Stalo sa, že s balónom pristáli cez humno, záhradu, potok až za plot domu aj v originálnej ruskej tajge. „Keď sme boli vo Valmiere, vyťahovali sme balón z močariska sedem hodín,“ spomína. Po tom čo odolali útoku päťcentimetrových múch, museli 130-kilový obal balóna niesť zarúbanou cestou. „V takýchto prípadoch rozmýšľam, že sa dám na ryby. Tam človek príde a nič nerobí.“

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaž je vlastne dovolenka
Ročne absolvujú spoločne štyri až päť súťaží, ktoré sú kvalitne obsadené a finančne dostupné. Na balónoch sa dá lietať celoročne od mínus dvadsať do plus dvadsať sedem. Tropické teplá, ktoré sme si nedávno zažili sú na lietanie absolútne nevhodné. Na športové lietanie sú podľa Končíra vhodné malé balóny v tvare šišky, no úspech často závisí hlavne od financií a tímovej spolupráce. „Zo Slovenska lietam sám, no Nemci majú bežne aj päť balónov a komunikujú spolu cez vysielačky,“ vysvetlil.

V Lotyšsku a okolitých štátoch je balónové lietanie veľmi populárne. „Počas súťaže stoja popri cestách diváci ako pri Tour de France,“ tvrdí pilot. O súťaži tu vedeli všetci. Mávali, trúbili. „Ak by sme nemuseli ráno tak skoro vstávať, bola by to ideálna dovolenka,“ konštatuje nadšený balónista. Zároveň však dodáva, že súťaž lepšia ako ležanie na pláži. Okrem relaxácie sa dajú, vďaka balónu, spoznávať aj ľudia a ich zvyky. „Často štartujeme zo súkromného pozemku, vtedy nás prídu ľudia pozdraviť alebo nás naháňajú vidlami,“ spomína s úsmevom Končír. Na poslednej súťaži muselo vraj desať balónov zaplatiť pokutu za štart zo súkromného pozemku. „Majiteľka na nás zavolala políciu.“ Miesto štartu si pilot vyberá sám. Čím je miesto bližšie k cieľu, tým je to lepšie. Niekedy ale nie je čas na vyberanie. Prídu na pozemok, rozložia balón a odletia.

Krása balóna je podľa Končíra najmä v slobode. „Môžem si sám rozhodnúť kam chcem letieť, mám kontakt s prírodou.“ Z otvoreného koša je vraj svet oveľa krajší. „Z tej výšky nie je vidieť, aký je na zemi neporiadok,“ dodal.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  5. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 346
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 481
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 10 092
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 471
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 337
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 9 069
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 9 033
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 831
  9. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 614
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 8 347
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Rozpočet TSK na budúci rok počíta s nižšími daňovými príjmami

Trenčiansky samosprávny kraj bude v budúcom roku hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom vo výške takmer 230 miliónov eur.

Ilustračné foto

Poslanci TSK schválili rozpočet, kraj chce investovať 76 miliónov eur

Viac ako 76 miliónov eur plánuje v budúcom roku investovať TSK do zvýšenia kvality ciest, škôl, nemocníc i zariadení sociálnych služieb.

Ilustračná fotografia.

Knihy píše za múrmi kláštora

„Mnísi radi hrajú videohry alebo bicyklujú,“ hovorí Rychtarech.

Richard Rychtarech

Vodiči nezaparkujú ani s preukazom ŤZP

Sťažujú sa na nedostatok parkovacích miest.

V meste je údajne málo parkovacích miest pre držiteľov preukazu ŤZP.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyšetruje masívne podozrenia z tunelovania Agrokomplexu

Rezort hovorí o závažných zisteniach v štátnom podniku. V minulosti ho riadili nominanti SNS.

Rušeň tlačil auto desiatky metrov

Matka s dvoma synmi skončili po zrážke v nemocnici.

Časť nákladov na testovanie mestu Nitra neuznali

Radnica zabezpečila na každé z odberných miest až troch administratívnych pracovníkov. Štát jej preplatí dvoch.

Z nádrže Ružiná vyťahujú obrovské ryby, záchranný odlov prebieha v sparťanských podmienkach

Pre ryby sú pripravené aj nákladné autá so špeciálnymi bedňami, v ktorých je k dispozícii tekutý kyslík.

Už ste čítali?