Tak odznova. Keď sa v Prahe stavalo metro, inžinieri vytyčujúci trasu sa hrdili, že v priebehu razenia tunela z oboch strán sa chyba pri stretnutí bude rátať na milimetre. A skutočne. Tunely, či už cestné alebo železničné, sa zvyčajne stavajú z dvoch strán oproti sebe. Jeden sprava doľava, druhý zľava doprava. Alebo jeden z juhu na sever, druhý zo severu na juh. Na Slovensku sme vymysleli úplne nový systém. Volá sa „tunel zhora, tunel zdola“. Začiatok je pomerne prozaický. Bližšie nemenovaný jedinec (prípadne skupina) získala v privatizácii za symbolickú cenu továreň. Po krátkej orientácii v možnostiach tunelovania sa skupina pustí do výstavby tunela zhora. Cez nastrčené príbuzenské firmy sa peniažky prelievajú do domácich a zahraničných kešení. Samozrejme beztrestne, lebo za rozkrádanie vlastného majetku nemožno nikoho trestne stíhať. O to sa už postaral zákonodarný zbor. Vymýšľajú sa zbytočné zákazky pre firmy, ktoré vlastní rozvetvená rodina a tie sa samozrejme nehorázne preplácajú. Neplatia sa odvody do poisťovní, prípadne rôzne druhy daní. Koruny sa ulievajú na tiché kontá a postupne sa ulievajú do cudziny. Ideálna je Grenada (trochu od ruky), ale vyhovujú aj Bahamy a Kajmanské ostrovy. V Európe je ideálne Lichtenštajnsko, veď aj Švajčiari tam ulievajú. Postupne začne ísť firma vďaka hornému tunelu dolu vodou. Obmedzuje sa výroba rýchlosťou priamo úmernou rýchlosti dokončovania haciend pre tzv. vrcholový manažment. Dochádza k prvému prepúšťaniu, najprv do predčasného dôchodku, neskôr už natvrdo. Zamestnanci nedostávajú prémie, ani osobné ohodnotenie, obľúbenou disciplínou je 60-percentná mzda. Manažment medzitým rozpredáva do šrotu zariadenie, ktorého hodnota je účtovne nulová a hotovosť putuje na dorábky haciend. V tejto chvíli nastupuje chvíľa pre dolný tunel. Zamestnanci pochopia, že vedenie si z nich robí viac – menej srandu a aby prežili zo 60-tich percent, začnú tunelovať aj oni. Zospodu. Tu a tam sa stratí nejaký sud nafty alebo benzínu. Ani rôzne káble nie sú na zahodenie, najmä ak dolný tunelár býva v rodinnom dome alebo je domácim majstrom. Niekde sa stratí kúsok látky, inde fľaška. Dolní tunelári sú ako mravce. Tunelujú málo, ale je ich mnoho a sú pracovití. Továreň je tak tunelovaná aj zvrchu aj zospodu. Čiže stereo.
Minulý režim zanechal v nás presvedčenie, že čo je všetkých, nie je vlastne nikoho. A ešte jeden strašnejší názor , že keď sa bude kradnúť, nemôže sa vlastne nič udiať. Ale môže! A už sa aj deje. Je veľmi ťažké určiť, odkiaľ začať pri ničení tejto pliagy. Dolní tunelári opakujú len to, čo vidia i vrchných a vrchní sú nedotknuteľní.
Tak čo, poznali ste nebodaj vo fejtóne svoju továreň? Nie, to nebolo o vašej, to bolo o tej, čo je cez ulicu. Božechráň o vašej! A na záver jeden svetový unikát. Pri kontrole účtovníctva súvisiaceho s výstavbou tunela pod Braniskom sa zistilo, že sa tuneloval aj tunel. Opäť sme raz v niečom výnimoční.