162-tisíc korún. Informoval o tom hovorca ministerstva obrany Vladimír Gemela, podľa ktorého niekoľko závažných pochybení v hospodárení podniku za bývalého vedenia odhalil poslanecký prieskum. Ten sa uskutočnil v podniku vo štvrtok 19. apríla.
Mikle-Baráta vymenoval do funkcie od 1. decembra 2005 vtedajší minister obrany Juraj Liška. Odvolal ho súčasný minister František Kašický 3. novembra 2006. Okrem toho, že exriaditeľ dostával plat 81-tisíc mesačne ako riaditeľ a rovnakú sumu ako predseda predstavenstva, mal pod sebou osem sekčných šéfov, ktorí poberali mesačne v priemere takmer 75-tisíc korún. Podľa Gemelu podnik platil mesačne až 300-tisíc korún za prenájmy automobilov. „Desiatky miliónov korún išli aj na zahraničné kurzy. Činnosťou vedenia došlo k ohrozeniu zamestnanosti v Leteckých opravovniach Trenčín,“ tvrdí Gemela. Podľa neho dostatočne nefungovala ani dozorná rada a firma si zobrala účelový úver 50 miliónov korún na tepelné hospodárstvo so záložným právom na budovy Leteckých opravovní za 120 miliónov korún bez schválenia valným zhromaždením. „Problémy v spoločnosti zistila aj kontrola Najvyššieho kontrolného úradu SR. Z výsledkov vyplýva, že bývalé vedenie ministerstva obrany pochybilo už pri transformácii podniku na štátnu akciovku, keď nesprávne vymedzilo prioritný investičný majetok podniku. To mohlo ohroziť plnenie predmetu podnikania spoločnosti, najmä pokiaľ ide o zabezpečovanie opráv a výroby pre obranu SR,“ uviedol Gemela.
Z vyjadrenia hovorcu rezortu obrany vyplýva, že hoci nové vedenie vymenoval Kašický už vlani v novembri, až v marci sa prijala nová organizačná štruktúra, ktorá znížila počet riaditeľov spadajúcich pod generálneho riaditeľa z ôsmich na troch. Podľa Gemelu podnik predal zaťažujúce komodity a prehodnocujú sa nevýhodné zmluvy. Mikle-Barát nastúpil do funkcie po odvolanom Milošovi Husárovi, ktorý odmietol podpísať zmluvu. Podľa nej by jeho odmena ako riaditeľa štátneho podniku mohla dosiahnuť maximálne pol milióna korún. Husár, ktorý bol Liškovým spolužiakom z vysokej školy, bol vo funkcii od februára 2004. Ministerstvo mu v roku 2005 schválilo odmenu 3,15 milióna a samotný Husár si pridal ešte ďalšie dva milióny. Po prepuknutí škandálu s odmenou dva milióny vrátil. Po nástupe do funkcie Mikle-Barát novinárom povedal: „Prišiel som si predovšetkým splniť svoj detský sen. Lebo ja som chcel vždy pracovať s lietadlami, len mi to nevyšlo. A keď sa naskytla takáto šanca, tak som sa jej chytil.“
(tasr)
Manažment si kupoval drahé autá
Trenčín - Letecké opravovne Trenčín sú v katastrofálnom stave, ale už sa z toho trošku dostali. Povedal to predseda parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť Rudolf Pučík po poslaneckom prieskume, ktorý sa uskutočnil vo štvrtok 19. apríla v podniku. „Podnik sa rútil do priepasti od 1. decembra 2005 až do 3. novembra 2006,“ povedal Pučík (SNS). Podľa jeho slov „môžeme byť povďační KDH, že boli predčasné voľby“, pretože ak by boli v riadnom termíne, Letecké opravovne Trenčín by dnes už neexistovali.
Pučík poznamenal, že v prvej etape je potrebné podnik zachrániť. Okrem zákaziek rezortu obrany sa črtajú aj objednávky zo zahraničia. Letecké opravovne Trenčín boli v minulom roku v strate 160 miliónov korún. Podľa predsedu brannobezpečnostného výboru bolo príčinou okrem iného šafárenie bývalého manažmentu. Medziiným spomenul niekoľkodesaťtisícové mzdy, vyplatenie odmien za polrok vo výške 2,1 milióna korún, nákup vozidiel Audi, Volvo či Honda, či sponzorovanie hokejového tímu Dukla Trenčín vo výške tri milióny korún ročne. K tomu sa pridali služobné cesty napríklad do USA, Japonska, Líbye či Vietnamu, ktoré za 11 mesiacov podniku odčerpali 6,6 milióna korún alebo školenie zástupcu generálneho riaditeľa v Japonsku za 1,9 milióna korún. Poslanci brannobezpečnostného výboru parlamentu sa zaujímali o opravy lietadiel L-410, ktoré zabezpečovala súkromná firma.
Poslanec za SDKÚ-DS a bývalý minister obrany Juraj Liška povedal, že v čase, keď vzdušné sily zadávali požiadavky na opravu lietadiel L-410, bola jednou z požiadaviek garancia bezpečnosti aj v prípade konštrukčných zmien. Takýto dekrét dal výrobca len firme Manipul, ktorá je podľa Lišku obchodným zástupcom výrobcu lietadiel LET Kunovice na Slovensku.
Samotná oprava sa uskutočnila v Čechách, potvrdil Liška s tým, že výrobca si vlastne takýmto spôsobom zabezpečil zákazku. V súčasnosti sa podľa jeho slov pracuje na tom, aby takéto povolenia aj po dohode s výrobcom lietadiel mali aj letecké opravovne.
(sita)