Podľa riaditeľky Aleny Schifferovej očakávajú tento rok štrnásť prváčikov. I napriek stále klesajúcemu počtu detí, vidí riaditeľka v málotriedke iba výhody. „Dieťa má väčší priestor, aby mohlo byť vyvolávané, viac času je na opakovanie.“ V rokoch 2003 a 2004 mesto Trenčín v rámci racionalizačných opatrení zrušilo tri základné školy a uvažovalo aj o zrušení školy v Opatovej. Ak by bola škola zrušená, museli by deti z Opatovej cestovať do najbližšej školy na Hodžovej ulici, čo je pre rodiny náročné aj finančne. Podľa Schifferovej sú málotriedky školy domáckeho typu. „Poznáme rodiny detí, ich sociálne zázemie. Neexistuje tu záškoláctvo, pretože vždy vieme kde dieťa je,“ vysvetlila.
Deti týždeň pred samotným zápisom prišli do školy, aby ukázali svojim budúcim učiteľkám, ako vedia kresliť, ovládať ruku a držať v nej ceruzku. Aj samotný zápis sa snažia pripraviť formou hier. Podľa učiteľky prvého ročníka Emílie Masárovej zisťujú, či je dieťa pripravené nastúpiť do školy skladaním puzzle, zaväzovaním šnúrok či orientačnou skúškou pripravenosti. Pomocou rôznych psychologických testov určia aj „školskú zrelosť“ dieťaťa. „Zisťujeme, akú má dieťa schopnosť postrehnúť podobnosť alebo rozdielnosť obrázkov, vychádzajúcich z budúcich písmen,“ vysvetlila Masárová. Na základe percentuálneho vyhodnotenia testu môže škola odporučiť rodičom vyšetrenie školskej zrelosti v pedagogicko-psychologickej poradni či navrhnúť dieťaťu odklad. I keď u detí býva niekedy problém s jemnou motorikou či rečou, najčastejšie za ročný odklad môže sociálna nezrelosť, ktorú posúdi psychológ, uviedla Masárová.