Sviatky Pamiatky zosnulých odvrátili načas záujem ľudí od komunálnej politiky. Tá je i tak v poslednom čase, žiaľ, len záujmom málo početnej ako-tak zainteresovanej hŕstky občanov. Vieme sa sťažovať, voľkať si na to, ako nám je zle, ale o politické dianie okolo nás, ktoré by sme mohli ovplyvniť nejavíme takmer žiadny záujem. A tak o nás stále rozhodujú druhí. O špecifikách komunálnej politiky sme sa aj tentoraz v súvislosti s blížiacimi sa decembrovými komunálnymi voľbami zhovárali s Rastislavom Tóthom, vedúcim Katedry politológie Trenčianskej univerzity.
Prečo vznikajú v obciach také zvláštne koalície, čo sa týka kandidátov na starostov, ako je ĽS-HZDS, SNS, KDH alebo KDH,SDKÚ-DS, SNS, SZ?
„Vznik regionálnych koalícií má iné motívy, ako „veľké“ koalície. Tie vznikajú s vidinou vládnutia v štáte, kým mestské s vidinou vládnutia ďaleko od vlády. Tam je možné, aby sa dohovorili kandidáti podľa vlastných individuálnych zámerov, bez ohľadu na stranícke orientácie. Nejde ani tak o približovanie politiky občanom, ako skôr lukratívnych rozhodnutí egoistickým zámerom jednotlivcov. Aj preto je viac škandalóznych rozhodnutí na miestnej úrovni, ako v centre moci. Zároveň veľká politika je pod väčšou kontrolou médií, a teda aj verejnosti, ako malá politika, ktorá sa spravidla robí v tichosti a v tieni.“
Čo môže pre samosprávy miest a obcí priniesť omladenie v kreslách poslancov? Kandiduje dosť mladých ľudí? Vek kandidátov na starostov a primátorov je vyšší.
„Domnievam sa, že rozhodujúcimi faktormi pre výber by mali byť: pripravenosť a dôveryhodnosť, pričom vek je ľahostajný. Napokon v susednom Česku kandidovali občania s vekom nad 80 rokov – to je možno trochu veľa, ale je na voličoch, koho si vyberú. Zároveň sa dlhodobejšie ukazuje, že strany nevenujú dostatočnú pozornosť príprave a výberu potenciálnych politikov, najmä na regionálnej úrovni, hoci ani na centrálnej to nie je excelentné. Vek kandidátov na poslancov by mal byť rozmanitejší, pretože tak sa lepšie zohľadní veková skladba obyvateľstva, primátori by mali mať určitú skúsenosť s riadiacou činnosťou, ale mali by si zachovať dynamický prístup k riešeniu potrieb a požiadaviek spoluobčanov. V každom prípade by strany mali niesť viac zodpovednosti za spomenutý výber, ale tiež prípravu a kontrolu vlastných reprezentantov.“
(berko)