
Na počesť tejto udalosti pripravil Autoveterán klub AERO z Bratislavy opäť stretnutie aeroviek a ich majiteľov. „Každý rok o takomto čase robíme stretnutie vždy na inom mieste Slovenska. Stretneme sa, zabavíme sa, prevezieme sa. Kvôli výročiu sme tento rok v Tepliciach,“ hovorí prezident klubu Pavel Arpai.
Aerovky vyrábala letecká továreň Aero Vodochody necelých 20 rokov. Prvému vozidlu zapísali rok výroby 1929, po druhej svetovej vojne výrobu zastavili. Z množstva vyrobených vozidiel prišlo na zraz do Trenčianskych Teplíc 26. Najväčšiu vzdialenosť meral majiteľ AERO 50 zo Švédska, najstaršie vozidlo na zraze bola AERO 500 vyrobená v roku 1930, najpočetnejšia výprava prišla z Čiech. Medzi nimi aj Gerhold Matschin z Opavy. AERO 30 Roadster má už 40 rokov. „Keď som ho v roku 1966 kúpil, bol to šrot. Dva roky mi trvalo, kým som ho zreparoval, pozháňal potrebné súčiastky,“ spomína. O cene auta sa odmieta baviť. „Nedá sa premeniť na peniaze.“ Aerovka sa stala súčasťou jeho života. Chodí na zrazy, bežne sa vyberie na výlety do Nemecka, Maďarska, Poľska. Najďalej bol v Luxembursku. „Chcel som auto, ktoré nebude uzavreté, cítiť ako vietor fúka okolo hlavy. Aerovka bola ideálna.“
Vozidlá sa v sobotu 1. júla vybrali na okružnú jazdu po cestách kraja. Zaplnili aj trenčianske Mierové námestie, kde zoradené vozy viac ako hodinu s obdivom obliehali desiatky zvedavcov. Medzi zberateľmi aeroviek sú majitelia, ktorí kúpili už hotové vozidlo, pravoverní aerovkári si ich však do súčasnej dokonalej a vyleštenej krásy zostavili sami. „Niektorí vytvorili vozidlo doslova podľa originálu na dobovej fotografie, iní pri rekonštrukcii vylepšovali a pridávali. Ale ani jedno auto tu nie je rovnaké,“ pripomína Arpai. „Máme štatistky, koľko áut sa vyrobilo, koľko ich je takto upravených. Veľa ich vymizlo, ale určite sú ešte nejaké kusy po garážach,“ dedukuje.
Mnohí by svoju aerovku nedali za nič na svete. Zhodne tvrdia, že pre nich znamená životný štýl, dodáva im pocit voľnosti, slobody, ktoré sa nedajú vykalkulovať na hodnotu peňazí. Prezident klubu však ohodnotil cenu vozidiel, ktoré sa zišli na trenčiansko-teplickom zraze spoločne na niekoľko miliónov. „Priemerne sa cena pohybuje okolo 400-tisíc, ale sú tu autá aj za 700-tisíc korún.“