Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Počty cestujúcich i tržby klesajú, náklady rastú

Trenčianske Teplice – Medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami premáva po úzkorozchodnej jednokoľajovej trati električka už bezmála sto rokov. Niekoľkokrát jej už hrozilo zrušenie, ale po dôkladnej rekonštrukcii trate pred šiestimi rokmi premáv

a naďalej. Kedysi chodila aj v 20-minútových intervaloch, postupne spojov ubúdalo. Posledná úprava grafikónu z 28. mája ubrala dva ranné spoje.

Ako uvádza Miloš Čikovský riaditeľ odboru komunikácie prevádzkovateľa električky, Železničnej spoločnosti SR, „vyťaženosť prvého ranného vlaku s odchodom z Trenčianskej Teplej o 4:37 h, bola veľmi nízka až nulová. Ďalší zrušený vlak odchádzal z Trenčianskych Teplíc o 4:57 a cestovalo ním maximálne do 10 cestujúcich, z toho bola väčšina železničiarov do práce. Prevádzka oboch zrušených vlakov bola vysoko neekonomická.“ Podľa rušňovodiča Róberta Ševčíka električkou cestujú najmä domáci, zriedkavo ju využívajú kúpeľní hostia. A práve existencia kúpeľov a ich úsilie o zabezpečenie dopravného spojenia od Považskej železnice do kúpeľov boli dôvody vybudovania úzkorozchodnej trate z Trenčianskej Teplej do Teplíc. Električky sa veľmi rýchlo stala, začiatkom minulého storočia, atrakciou pre kúpele. „Dovtedy sa kúpeľní hostia dopravovali kočmi, ťahanými koňmi. Po vybudovaní trate sa električka stala nevyhnutnou pre lepšiu klientelu. Nepatrilo sa, aby noblesné dámy chodili v kočoch,“ hovorí bývalý riaditeľ Slovenských kúpeľov Juraj Čelko. Aj keď sú odchody zo stanice v Trenčianskej Teplej prepojené s príchodmi rýchlikov, električku v súčasnosti využívajú kúpelní hostia stále v menšom počte. „Pre klientov chodíme k vlakom a s našimi autami,“ vysvetľuje Čelko. „Mnohí prichádzajú cez cestovné agentúry a z letiska ich priamo pred hotel dovezie autobus. Domáci klienti taktiež prichádzajú vlastnými autami. Stáva sa to už takmer pravidlom,“ hovorí Čelko. „Tento trend nastal cca pred 15 rokmi. Zistili sme, že nám zrazu nestačili parkovacie plochy.“ Pri malom počte prepravených osôb sú tržby nízke. Električke tak hrozí, že sa nedočká svojej storočnice. Ako uvádza Miloš Čikovský ročné náklady na prevádzkovanie Trenčianskej elektrickej železnice sú 10 miliónov korún. „Železničná spoločnosť vyhodnocuje vyťaženie jednotlivých vlakov. U slabo obsadených vlakov prijíma rôzne opatrenia, ako zníženie počtu vozňov vo vlaku, presun vlaku do vhodnejšej časovej polohy, obmedzenie jeho jazdy, prípadne jeho úplné zrušenie.“ Ako dodáva, v prípade Trenčianskej elektrickej železnice spoločnosť uvažuje o viacerých riešeniach, napríklad o prevádzkovaní električky iba počas letnej sezóny. Jedným z variantov je však aj jej úplné zrušenie električiek na tejto trati.

Skryť Vypnúť reklamu

Trať úzkokoľajnej trate v roku 2000 zrekonštruovali za takmer 20 miliónov korún. Podľa Železničnej spoločnosti sú nutné už ďalšie financie na opravy remízy, budov, trate i koľajových vozidiel v objeme štyroch miliónov korún. Ako pripomína Čikovský, budúcnosť električky bude závisieť aj od postoja krajskej samosprávy, i miest Trenčianske Teplice a Trenčianska Teplá. Ako sa k problematike vyjadril primátor Trenčianskych Teplíc Štefan Bartek, mesto má naďalej záujem, aby električka do Teplíc jazdila. „Jednak je to technická pamiatka a čo je praktickejšie, zabezpečuje nám dopravu v rámci mikroregiónu Teplička. Podľa primátora má mesto aj záujem prispieť na sanáciu straty Železničnej spoločnosti. „Mohli by sme nejakú čiastku uvoľniť z prostriedkov získaných z kúpeľného a ubytovacieho poplatku, alebo by sme klientom kúpeľov poskytli akúsi permanentku na jazdu električkou.“ Ako však upozornil Bartek, všetko je v štádiu návrhu a bude záležať od rozhodnutia mestského zastupiteľstva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  2. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  5. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  6. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  8. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  9. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  10. Budovanie zelenej značky
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 858
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 158
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 095
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 552
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 198
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 876
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 478
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 341
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 212
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 6 604
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Ilustračné foto

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

42m
Martina Novotová a Martin Gajdoš sa podieľali na tvorbe mapy

Na mape, ktorá je dostupná na Google Maps, záujemcovia nájdu vytypované bezobalové obchody, second-handy, zberné miesta, pointy bike-sharingu, servisy, opravovne, požičovne či knižné búdky.

2 h
Branko Radivojevič

V domácom stretnutí proti Zvolenu po predčasnom zapískaní hlavného rozhodcu vyskočil na mantinel a adresoval Vladimírovi Baluškovi pár štipľavých slov. Rozprávali sme sa s asistentom trénera a športovým manažérom Dukly Trenčín Brankom Radivojevičom.

2 h
Vizualizácia rekonštrukcie námestia.

Kritizované námestie na Sihoti opravia z rozpočtu mesta.

6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

20 h

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

17 h

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

17 h

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan

Už ste čítali?