ých firmách pribudlo nové sídlisko s minimálnou občianskou vybavenosťou,“ hovorí primátor mesta Juraj Červinka.
Zámerom mesta je vytvoriť centrálnu mestskú zónu, súčasťou ktorej by bolo aj nové námestie. Mesto má hotovú štúdiu centrálnej mestskej zóny, ktorá rieši nielen Námestie Matice slovenskej, ale kompletne širší stred mesta. Štúdiu financovalo mesto a stála 250-tisíc. Pri koncipovaní nového vzhľadu museli architekti rešpektovať doterajšiu zástavbu na pozemkoch predaných v 90-tych rokoch, hoci nezapadajú do idey novej centrálnej časti mesta. Niektoré pozemky pôvodní majitelia už opäť predali, na ďalších sa zatiaľ nič nestavia. Zároveň s pozemným vzhľadom nového centra štúdia riešila aj podzemie. „Automobilov neustále pribúda, možnosti na parkovanie v strede mesta sú obmedzené. Plánujeme vybudovaním podzemného parkoviska v tejto zóne riešiť statickú dopravu,“ hovorí vedúci oddelenia výstavby a územného plánovania MsÚ Jozef Čupák. Každý investor, ktorý začne v tejto lokalite stavať, musí vybudovať vlastné podzemné parkovisko. „Projekt ráta s prepojením týchto parkovísk s parkoviskom, ktoré vybuduje mesto na tom mieste, kde je parkovisko na povrchu pred Fix-om,“ hovorí Čupák. „Mestské podzemné parkovisko bude mať kapacitu cca 150 až 180 automobilov. Po predpokladanom dostavaní ďalších polyfunkčných objektov sa kapacita podzemných parkovacích miest zvýši na približne 400 miest a vznikne jeden veľký podzemný priestor,“ dopĺňa primátor. Výhodu podzemného parkoviska vidia na radnici v Dubnici aj v presunutí množstva áut do podzemia, čím vznikne priestor na parkovú úpravu súčasnej betónovej plochy. Novým prvkom tu bude umiestnenie vodnej plochy.
Návrh štúdie predložilo mesto Dubničanom na verejnú diskusiu. Podľa primátora sa zapojilo len málo občanov. Stanovisko poskytli niektorí dubnickí architekti, vyjadrila sa aj Dubnická environmentálna skupina. Predstaviteľ DES Marek Kurinec poukazuje, že územná štúdia uvažuje s prílišným vydláždením plochy Námestia Matice slovenskej a takmer žiadnou zeleňou. „Navrhujeme, aby sa na 20 – 30-tich percentách tejto plochy uvažovalo so zeleňou v podobe trávnatých plôch, kvetinových záhonov, kríkov, prípadne stromov s plytšou koreňovou sústavou. Plocha námestia je príliš malá, aby sa tu uvažovalo ešte s umiestnením a vybudovaním ďalších 4 až 5 objektov – obchodných centier. A to nielen z priestorových dôvodov, ale aj preto, že tieto objekty pôsobia rušivo v danom priestore a „zatienia“ priestranstvo okolo sochy Sedembolestnej Panny Márie. Námestie by pôsobilo oveľa harmonickejšie, keby bolo z dvoch strán ohraničené plochami zelene. So zeleňou v alejovej úprave počíta mesto v zóne pri obytných blokoch. Vítame plochu - Zelený square, navrhujeme však, aby sa stromy sadili nepravidelne. Táto plocha by mala ostať trávnatá s drobnou sieťou chodníkov.“
Na projekt podzemného parkoviska, celej nadzemnej plochy a stredu námestia získala Dubnica prostriedky z EÚ cez Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja v objeme cca 4 milióny korún. „Projekty by mali byť hotové do októbra, čo je podmienkou uzavretia zmluvy s ministerstvom,“ uvádza primátor mesta. Predpokladaný rozpočet je cca 150 miliónov na výstavbu podzemného parkoviska a mesto verí, že získajú takisto finančné podmienky z EÚ. Termín, kedy bude vybudované podzemné parkovisko a upravené plochy Námestia Matice slovenskej predpokladajú na radnici v Dubnici nad Váhom až v rokoch 2010 až 2013.