Každý z nás sa môže celkom neočakávane, nepripravený ocitnúť uprostred náhleho vážneho ochorenia alebo zranenia pri športovej alebo dopravnej nehode. A to nielen ako samotný postihnutý, ale aj ako účastník alebo svedok takýchto udalostí. V tej chvíli ide všetkým zúčastneným o drahocenné sekundy a minúty. Ak pomoc nedorazí včas, následky môžu byť nezvratné s trvalými následkami, v najhoršom prípade končiace smrťou.
Sme však dostatočne pripravení zvládať stresové situácie, ktorým sme v podobných situáciach vystavení a účinne sa dovolať pomoci?
O radu ako sa správať pri ohlasovaní takejto udalosti rýchlej zdravotnej pomoci sme sa obrátili na MUDr. Jaroslava Vidana, riaditeľa Záchrannej zdravotnej služby a Kamila Kučerku, riaditeľa Dopravnej zdravotnej služby. Dozvedeli sme sa od nich, že veľa nedorozumení pri zabezpečovaní rýchlej zdravotnej pomoci vyplýva práve z nesprávneho, neúplného a veľa ráz chaotického oznámenia tiesňovej zdravotnej udalosti zo strany volajúceho. Aby sme sa vyhli nedorozumeniam, pri ktorých sa zbytočne stráca čas pre účinnú pomoc, uverejňujeme hlavné zásady pre tiesňové volanie.
A ešte dôležitá informácia na záver. V súčasnosti máte k dispozícii dve bezplatné telefónne čísla, na ktoré môžete tiesňové zdravotné udalosti ohlasovať. Na telefónne číslo 155 priamo na dispečing pre tiesňové volanie zdravotníckeho charakteru a od účinnosti zákona o integrovanom záchrannom systéme aj na číslo 112 na centrálny dispečing pre všetky tiesňové volania - pre zdravotníkov, požiarnikov a policajný zbor. Po skončení tohto prechodného obdobia bude platiť iba číslo 112.
Hlavné zásady pre tiesňové volanie
• Zrozumiteľne oznámte vaše meno
• Oznámte presnú adresu pacienta alebo účastníka nehody, miesto nehody a orientačné body - v poradí: mesto, obec, ulica, číslo domu, poschodie. Ak sa v blízkosti nachádza významný orientačný bod, informujte o ňom. Ak sa nehoda stala medzi dvoma obcami, oznámte, ktorá z nich je bližšie. Pri nehodách na diaľničnom ťahu je vhodné uviesť kilometer a smer diaľnice. Ak účastníci nehody majú možnosť zabezpečiť osobu, ktorá uľahčí príchod a smerovanie pomoci, upozornite na to.
• Oznámte čo sa stalo, vrátane príznakov. Záchranná služba chodí k úrazom, náhlym ochorenia a k výrazne zhoršeným príznakom chronických dlhodobých chorôb. Určená je na záchranu života v prípade, že hrozí zlyhanie základných životných funkcií teda vedomia, dýchania a krvného obehu.
Ak pacient reaguje na oslovenie a odpovedá, je pri vedomí. Ak sa mu zdvíha hrudník a je počuť výdych a nádych alebo kašle - dýcha. Ak má zachytíte pulz na zápästí - srdce pracuje. Ak pery a končeky prstov postihnutého sú ružové, potvrdzuje to dobrú činnosť srdca a pľúc. Tieto jednoduché pomôcky môžu oznamovateľovi prispieť pri hodnoteniu stavu pacienta.
• Nahláste počet postihnutých osôb, pohlavie, vek a druh poranení. Tieto údaje sú dôležité najmä vtedy, ak sa vyskytne niekoľko poranených, napríklad pri autonehode, priemyselných nehodách a požiaroch. Operačné stredisko tak podľa predbežného odhadu, rozsahu a druhu poranení môže poslať viac sanitných vozidiel alebo aktivovať všetky záložné zložky integrovaného záchranného systému.
• Vhodné je spomenúť podrobnosti, ako napr. užívané lieky, prekonané choroby a špeciálne situácie, ktoré môžu záchranárom uľahčiť orientáciu v nahlasovanej situácii. Stručne podaná informácia o dlhodobo užívanom lieku môže záchranárom napovedať, že pacient má kardiálne ťažkosti alebo sa lieči na ťažkú alergiu.
• Po oznámení čakajte na inštrukcie, neskladajte telefón a nepodliehajte panike. Úlohou dispečerky tiesňového volanie nie je iba prevzatie volania, ale môže vám poskytnúť cenné inštrukcie ako postupovať ďalej do príchodu záchrannej služby. Jej rady môžu pomôcť zmierniť rozsah poranenia, popálenín, prípadne vám poradí, ako uložiť pacienta do úľavovej polohy.
Pri prípadných doplňujúcich otázkach zostaňte pokojný a snažte sa spolupracovať, pretože počas týchto úkonov je už záchranný systém aktivovaný a sanitné vozidlo je na ceste kvám.