Tieto deti však kreslia prstami, skúšajú natierať farby kefkou, hrebeňom, netradičnými materiálmi. Pod ich rukami vznikajú dielka abstraktné, vzdialené konkrétnym veciam. Často zachytávajú túžby, snenie, radosti i žiale.
Stretávajú sa raz týždenne v klubovni školy pod vedením učiteliek výtvarnej výchovy akademickej sochárky Márii Fízelovej a Diany Švančarovej. Metódou arteterapie sa snažia pomáhať žiakom školy liečiť ich nedetské problémy.
„Keď sme s arteterapiou začínali začiatkom tohto školského roku, kolegyne nám chceli dať výtvarne zdatné deti,“ hovorí Mária Fízelová. „Ale arteterapia je predovšetkým terapiou. Je určená pre deti, ktoré to potrebujú psychicky, pochádzajú z narušeného prostredia, majú emocionálne problémy. Je vhodná na odbúranie psychického napätia. Nie je dôležitý konečný výsledok, ale proces tvorby.“ Pri práci s deťmi používajú špeciálne výtvarné postupy. „Veľmi ich baví prstomaľba, radi hmatom poznávajú veci. Vzbudzujeme u nich predstavivosť. Napríklad zavrú oči a rozprávame sa, čo sa udialo a oni potom farbene stvárňujú svoje sny. Určíme farby, ktoré sa im páčia a nimi maľujú pozitívne veci, inými negatívne,“ objasňuje špecifiká terapie výtvarnou činnosťou Mária Fízlová. Jej kolegyňa Diana Švančarová dopĺňa: „Pri arteterapii je dôležité zapájať pri tvorbe do činnosti aj ďalšie zmysly. Samozrejmou súčasťou by mala byť hudba, aromaterapia.“ Výsledkom tvorivého procesu je informácia, ktorú o sebe takéto dieťa vypovie. „Takto vám dieťa povie o sebe veci, ktoré nikdy nevyriekne slovami, povie, čo sa deje v rodine,“ pripomína Diana. „Do svojich prác premietnu sny, vyjadria, po čom túžia, čo ich trápi. Keď majú problémy, dajú to o sebe vedieť napríklad výberom tmavých farieb,“ dodala Fízlová.
Pri arteterapii nie je podstatný výsledok - samotné detské kresby, ale ich tvorba a výpoveď.
Stretávajú sa v klubovni, aby prostredie deťom nepripomínalo školu. „Na výtvarnej výchove sa musíme držať osnov, je to riadny vzdelávací predmet, tu ide v prvom rade o priebeh.“ S hodinami terapie začali doslova na kolene. „Síce sa to nezdá, ale potrebujeme veľa farieb, materiálu a pomôcok,“ vyratúva Diana. „Chceli by sme s deťmi aj modelovať s hlinou, ale nemáme dostatok materiálu a keramické pec je pre nás priveľká investícia, čo ma trochu zarmucuje, pretože som sochárka,“ doplnila Fízlová.
Keď Trenčianska nadácia vyhlásila tohtoročné grantové kolo na udeľovanie finančných prostriedkov zaujímavým projektom, pripravili projekt Arteterapia, liečenie výtvarným umení a predložili ho na stretnutí v Klube darcov. Myšlienka členov klubu oslovila natoľko, že projekt získal prvé miesto. Prvým krokom k jeho realizácii bolo zakúpenie rádiomagnetofónov, aby mohla na terapii deti sprevádzať vhodná relaxačná hudba. Ďalšie prostriedky pôjdu predovšetkým na nákup materiálu.
„Keby ste išli do galérie a boli by tam ich práce zarámované, ani by ste neuhádli, že nie sú od renomovaného umelca. Tieto deti tvoria úžasné veci. Mám z toho dobrý pocit,“ dodala akademická sochárka Mária Fízlová.
ARTETERAPIA: Hlavným liečebným prostriedkom je výtvarný prejav, či už ide o kreslenie, maľbu, modelovanie alebo inú výtvarnú činnosť. Dôležitá nie je dokonalosť výsledného diela, ale na jeho výpovedná hodnotu, samotný proces tvorby, jeho vnímanie a prežívanie. Arteterapia podporuje sebauzdravovacie procesy, pôsobí ako prevencia emocionálnych a sociálnych problémov, umožňuje uvoľnenie a znázornenie vedomých aj nevedomých konfliktov a pocitov. Využíva aj pri emočne labilných klientoch, pre ktorých je možnosťou k spracovaniu a uvedomeniu si svojich emócií. Arteterapia napomáha zmierniť pocity úzkosti, k úľave pri depresii.