Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR prijatím nového zákona a vyhlášky, ktorá upravila aj učebnú osnovu pre autoškoly, sa snaží priblížiť európskym normám. „Aj ministerstvo vnútra pripravilo novelu, v ktorej chce sprísniť záverečné skúšky na úroveň európskych štátov. Mal by byť vytvorený celoeurópsky systém prípravy aj inštruktorov, aj vodičov na vyššej úrovni. Hoci si myslím, že úroveň u nás je prepracovaná. Niektoré štáty boli na tom horšie,“ hovorí predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl Jaroslav Prekop.
Najzákladnejšou zmenou, ktorá sa prejaví na vykonávaní výcviku, je zmena niektorých vyučovacích hodín. „Výučba konštrukcie a údržby motorových vozidiel pre skupinu B sa znížila z ôsmich hodín na päť. Počíta sa s tým, že frekventanti sami nebudú robiť žiadne opravy auta, maximálne tak vymenia pneumatiky. Celkom sa zrušili aj hodiny zdravotnej prípravy, ktoré sa učili tri hodiny teórie poskytovania prvej pomoci a štyri hodiny praktického precvičovania. Už to nie je povinné, ale moja autoškola to dobrovoľne učí naďalej. Žiaci za to nič neplatia,“ vysvetľuje Jaroslav Prekop a dodáva: „Čaká sa na prijatie nového zákona, ktorý by mal základnú zdravotnú starostlivosť zabudovať do základných a stredných škôl, aby sa zabezpečila celospoločenská výuka. Tieto veci by sa mal učiť každý, bez ohľadu na to, či je to chodec, cyklista alebo vodič.“
Zmena legislatívy pre autoškoly znamená aj preregistráciu do konca júla budúceho roka, odkedy by mali mať autoškoly všetky učebné pomôcky a vozidlá vo vlastníctve. Žiaci však túto zmenu nijako nepocítia. Zmena v dokumentácii spojenej s výcvikom ich zasiahne viac. Každý žiak spíše s autoškolou zmluvu, kde sa presne stanovia podmienky dvoch subjektov. Malo by sa tak predísť tomu, že v prípade ďalšieho zdražovania pohonných hmôt by žiaci doplácali. „Na cenu výcviku majú vplyv náklady vstupov ako pohonné hmoty alebo poistenie. Za predpokladu, že ceny pohonných hmôt sa ustália na štyridsiatich korunách, ceny kurzu by sa nemali zvýšiť viac ako o 500 korún na žiaka,“ uvádza Prekop.
Pre žiakov však bude najvýraznejšou zmenou sprísnenie požiadaviek nielen počas výcviku, ale aj na záverečných skúškach, čím by sa malo predísť nehodovosti na našich cestách. „Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií tento rok začalo zverejňovať aj percentuálnu prepadovosť z teórie a praxe na jednotlivých autoškolách. Z toho je jasné, ktorá autoškola s akými výsledkami pracuje. Ministerstvo vnútra zase vydalo vyhlášku, pomocou ktorej sa skúša. Obvodný úrad v sídle kraja, ktorý registruje autoškoly z celého kraja, vytvoril tím ľudí, ktorí budú tieto autoškoly kontrolovať. Kontrolovať sa bude, či žiaci absolvujú všetko tak, ako majú, či sa vyučuje podľa predpísaných učebných osnov a podobne. V tom vidíme veľký prínos, úroveň výučby sa tým určite kvalitatívne zvýši.“