Stavba nových mostov na ceste I/9 pri Veľkých Bierovciach. Autor: TASR
Výstavbu nových mostov v rámci rekonštrukcie cesty I/9, ktorú miestni nazývajú panelka, napokon dokončia o niekoľko mesiacov skôr.
Pôvodne mali byť práce na rekonštrukcii cesty ukončené ešte v roku 2024. Nevyhovujúci stav dvoch mostov ponad Váh a inundačný kanál, ich následná asanácia a preprojektovanie rekonštrukcie spôsobili, že termín posunuli až na prelom rokov 2026 a 2027.
Súčasťou nových mostov bude chodník pre peších, viesť po nich bude aj cyklotrasa.
Výstavbu ukončia skôr
Práce na panelke mali pôvodne ukončiť ešte do konca roku 2024, rekonštrukciu však napokon skomplikoval zlý stav mostov cez Váh a Biskupický kanál.
„Pre tieto dva mosty sme museli preprojektovať dokumentáciu a urobiť úplne nové riešenia vzhľadom na to, že stav mostov nedovoľoval pokračovať v rekonštrukcii. Bolo nevyhnutné ich zbúrať a postaviť nové,“ priblížil Igor Choma, štátny tajomník rezortu dopravy.
V článku sa okrem iného dočítate
- prečo museli pôvodné mosty zbúrať a postaviť nanovo,
- ako sa im podarilo výstavbu urýchliť,
- o koľko sa preinvestovala pôvodná suma rekonštrukcie,
- ako sa zmení doprava a bezpečnosť na ceste I/9,
Ďalší termín dokončenia následne stanovili na prelom rokov 2026 a 2027. Nové mosty však napokon dokončia ešte skôr.
„Dnes môžem konštatovať, že stav je taký, že do konca roka budú uložené všetky nosníky a zhotoviteľ bude schopný ukončiť celú stavbu do konca júna 2026,“ povedal.
Táto komplikácia sa negatívne podpísala nielen pod čas, ale aj cenu. Pôvodne mala rekonštrukcia celej cesty stáť 14 miliónov eur, výstavba mostov ju predražila na 40 miliónov eur.
Je prvým na svete. Chlapec s raritným syndrómom podstupuje prelomovú liečbu v Mexiku Čítajte „Pozitívum je, že sa bude rozširovať chodník pre peších a po moste bude viesť cyklotrasa. Chcem poprosiť všetkých obyvateľov, ktorí na túto cestu túžobne čakajú, aby vydržali ešte polrok,“ dodal Choma.
Mosty chceli pôvodne zrekonštruovať
V rámci celej rekonštrukcie cesty I/9 kompletne obnovili šesť križovatiek a sedem mostov. V blízkosti všetkých obytných zón osadili protihlukové steny, ktoré majú dohromady dĺžku 3,6 kilometra.
„Pridali sme i pripájacie a odbočovacie pruhy, takže cesta bude komfortná a bezpečná. Termín dokončenia sa nám podarilo urýchliť na základe dobrého plánovania,“ uviedol Norbert Polievka, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest.
Výstavba nových mostov bola náročná najmä z dôvodu, že pôvodne plánovali ich rekonštrukciu.
„Museli sme z toho dôvodu preprojektovať celú stavbu, čo veľmi zdržalo projektové práce. Druhým míľnikom bola výroba vlastných nosníkov. Podarilo sa nám nájsť čas a kapacity v harmonograme výroby na to, aby sme tieto nosníky vedeli v požadovanom termíne vyrobiť. Dnes ich už máme všetky na stavbe, tak môžeme konštatovať, že 30. júna bude stavba dokončená,“ povedal Róbert Šinály, predseda predstavenstva zhotoviteľa.
Predpokladá, že do budúceho leta by už nemali nastať žiadne udalosti, ktoré by stavbu spomalili. Dodávku a pokládku nosníkov, ktorú momentálne realizujú, označil za rozhodujúce úkony k tomu, aby mohli vyhlásiť, že letný termín realizácie dodržia.
„V rámci stavby sme postavili nové piliere. Most 201 ktorý vedie nad derivačným kanálom je dlhý 108 metrov a je tvorený z prefabrikovaných nosníkov. Most 202 je sedempoľový a dlhý 281 metrov. Po uložený nosníkov začneme betónovať spriahnutú železobetónovú dosku,“ priblížil.
Následne dokončia vrstvy vozovky, zábradlia a ostatné bezpečnostné prvky, ktoré musia byť na moste.
Výstavba nových mostov na panelke má začať ešte tento rok. Pôvodné odpálili výbušninou Čítajte Veľká záťaž pre obchádzkové cesty
Pre zbúrané mosty museli dočasne zabezpečiť náhradné obchádzkové trasy cez cesty III. triedy ktoré viedli napríklad Trenčianskou Turnou alebo okolo leteckých opravovní v Trenčíne.
„Tranzituje tadiaľ i ťažká kamiónová doprava. Tieto cesty sa nadmernou záťažou aj ničia. Na ceste pribudol i veľký kruhový objazd, zvýšila sa bezpečnosť na ceste. Keď sa to celé spustí, doprava bude určite plynulejšia. Pozastavená je aj cyklotrasa, ktorá ide naprieč celým krajom a pevne verím, že aj cyklisti sa tešia na to, že v lete bude i táto cyklotrasa sprístupnená,“ uviedol Jaroslav Baška, predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Negatívny dopad obchádzok opísal i Peter Mikula, starosta obce Trenčianska Turná.
„Mnohí kamionisti boli slušní a chodili po ceste druhej triedy, ale mnohí si to skracujú cez našu obec, čo je nepríjemné, najmä večer a v noci. Dúfam, že ten termín naozaj dodržia,“ uzavrel.






