TRENČÍN. Mesto Trenčín sa v uplynulom storočí preslávilo najmä vďaka svojmu textilnému a odevnému priemyslu. Ozeta, neskôr Odeva či Merina ovplyvnili životy tisícok svojich zamestnancov, spolupracovníkov, dodávateľov, odberateľov, ich rodín, no aj bežných Trenčanov.
Aký bol ich príbeh a ako dodnes na mesto módy spomínajú? A pokračuje vôbec príbeh Trenčína ako mesta módy aj v súčasnosti? Odpovede na tieto otázky sa posnaží nájsť Laboratórium udržateľnej módy (LUMó), ktoré je súčasťou Európskeho hlavného mesta kultúry Trenčín 2026. So zberom dát začali na májovom podujatí Korzo Soblahovská.

Prepojí ľudí naprieč všetkými spektrami
LUMó je jednou z vlajkových lodí trenčianskeho projektu. Prepojí bývalých zamestnancov fabrík, pamätníkov s dnešnými dizajnérmi, návrhármi, odborníkmi a študentmi.
Projektová manažérka pre rozvoj kultúrno-kreatívneho priemyslu z Kreatívneho inštitútu Trenčín Annamária Martonyiková hovorí, že na módu sa chcú pozrieť z novej perspektívy.

„Mesto bolo kedysi silným tvorcom módy, ale momentálne to nie je tak, ako to bývalo. Skrz projekt sa chceme pozrieť na to, čo to zanechalo v ľuďoch. Či sa ľudia zamýšľajú napríklad nad tým, čo pre nich móda znamená.“ Neoddeliteľnou súčasťou projektu sú podľa jej slov témy udržateľnosť módy a zodpovednosť k životnému prostrediu.
„Je to obrovská globálna téma a venuje sa jej stále viac odborníkov. Vďaka projektu sa snažíme osloviť bežného človeka, aby napríklad pochopil, čo všetko sa skrýva za výrobou jedného trička,“ doplnila Martonyiková.
Spolupracujú pri tom s neziskovou organizáciou Slovak Fashion Council. Tá už 15 rokov pracuje s témou lokálnej dizajnérskej módy.
Jej výkonná riaditeľka Zuzana Bobíková tvrdí, že na miestnej dlhej a bohatej tradícii textilného a odevného priemyslu chcú stavať.
„Súčasný stav nie je možno až taký negatívny, ako by sa mohol zdať kvôli tomu, že veľa výrobných fabrík v oblasti textilu v regióne skončilo. Ale dlhá tradícia spôsobila to, že táto téma je tu zakorenená a množstvo krajčírok a malých výrobcov v regióne zostáva a tvorí a spolupracujú s dizajnérmi, návrhármi a tvorcami. A to je krásnym príkladom udržateľnosti a je to niečo, čo si na domácej úrovni potrebujeme všimnúť, uvedomiť a podporovať,“ opísala Bobíková.