NOVÉ MESTO NAD VÁHOM/KUNOVICE. Vyše stovke leteckých nadšencov a dobrovoľníkov s desať až pätnásťčlenným najaktívnejším jadrom najväčších leteckých fanatikov sa podarilo počas rokov 2014 – 2018 zachrániť najslávnejšie hokejové lietadlo „Naganský expres“ TU-154 M, ktoré v roku 1998 zo zimných olympijských hier v japonskom Nagane priviezlo domov českú hokejovú reprezentáciu ovenčenú zlatými medailami na krku.
Lietadlo, ktoré je nerozlučne spojené navždy so slávnym letom a návratom na pražské letisko sprevádzaným mnohými legendami a bujarou oslavou celého tímu už na palube lietadla, by bez nadšenia množstva milovníkov letectva bolo skončilo zlikvidované v šrote.
Dnes si ho do Leteckého múzea v neďalekých Kunoviciach v tesnej blízkosti Uherského Hradišťa iba pár kilometrov za našou štátnou hranicou s Českou republikou chodieva s nadšením prezrieť zvonka i zvnútra množstvo záujemcov nielen z radov hokejových fanúšikov aj z Trenčianskeho kraja. Na preslávené hokejové lietadlo TU – 154 M s priliehavou prezývkou „Naganský expres“, v ktorom v roku 1998 leteli oslavujúci „zlatí hoši“ na čele s trénerom Ivanom Hlinkom a svetovými hviezdami Jaromírom Jágrom, Dominikom Haškom, Jiřím Šlégrom, Vladimírom Růžičkom, Richardom Šmehlíkom, Robertom Reichlom, Martinom Strakom, Pavlom Paterom, Martinom Procházkom i Petrom Svobodom, strelcom zlatého a jediného gólu vo finále Česko – Rusko 1:0 a mnohými ďalšími, sme sa v čase hokejových majstrovstiev sveta 2025 zašli do neďalekých Kunovíc pozrieť aj my.
O lietadle, ktoré partia nadšencov v čase svojho voľna a úplne zadarmo zachraňovala spolu vyše 8000 hodín, sme sa rozprávali s dlhoročným riaditeľom Leteckého múzea v Kunoviciach Martinom Hrabcom.
Práve tím múzejníkov pod vedením Martina Hrabca realizoval mimoriadne sledovanú záchranu, obnovu a druhé narodenie slávneho lietadla TU -154 M, ktorému navždy zostane zaslúžená prezývka Naganský expres.
Pretože Naganský expres priviezol domov zlatých českých hokejistov, ktorí v olympijskom turnaji storočia vo finálovom zápase Česko – Rusko zvíťazili gólom Petra Svobodu zo 48. minúty zápasu 1:0. Finále sledovalo 22. februára 1998 v hale Big Hat v Nagane 10 010 divákov. A potom sa už začal nekonečný hokejový mejdan a búrlivé oslavy, ktoré sa preniesli z Japonska až do Českej republiky.

Kedy začala záchrana vládneho lietadla TU – 154 M, ktoré sa preslávilo letom z Nagana, ale aj vozením prezidentov Václava Havla i Václava Klausa?
13. decembra 2014 sa začala demontáž lietadla na 24. základni dopravného letectva Praha – Kbely. Až v prvej polovici septembra 2016 bolo lietadlo pripravené na transport. 22. septembra 2016 sa uskutočnilo nakladanie lietadla na prepravnú techniku spoločnosti Universal Transport Praha. V dňoch 23. až 25. septembra 2016 bol realizovaný pozemný presun z Prahy – Kbely do Kunovíc. Akciu sme nazvali Veľký prelet.
Čo nasledovalo po úspešnom transporte rozobratého lietadla do Kunovíc?
Ihneď po príjazde sa začala opätovná montáž lietadla. Tá sa uskutočňovala v priestoroch Slováckeho aeroklubu až do 3. marca 2018, keď bolo nedokončené lietadlo presunuté do areálu Leteckého múzea v Kunoviciach. Dokončovacie práce v areáli múzea sa uskutočňovali až do augusta 2018. V noci 3. augusta 2018 došlo v rámci programu známeho filmového festivalu Letní filmová škola Uherské Hradiště k slávnostnému rozsvieteniu a sprístupneniu lietadla. Lietadlo tak bolo zachránené vďaka leteckým nadšencom, fanúšikom, sponzorom, partnerom a podpore a pochopeniu zo strany našich rodín a priateľov.

Kedy legendárny Naganský expres letel vlastne naposledy?
6. novembra 2007. Vtedy preletel z letiska Praha – Ruzyň na letisko Praha – Kbely. Jeho celkový nálet za jedenásť rokov služby bol 3728 hodín a 2012 pristátí. Minimálny zostatok technickej životnosti bol ešte štyri roky, prípadne 5200 letových hodín alebo 2000 pristátí. Lietadlo potom spolu s druhým TU – 154 odkúpila súkromná spoločnosť, ktorej sa lietadlá ale nepodarilo predať. A už v roku 2015 im začalo hroziť zošrotovanie. Vďaka osobnej iniciatíve bývalého člena posádok oboch lietadiel Karla Burgera, ktorému nebol osud lietadiel ľahostajný, a so súhlasom spoločnosti Excalibur Army, vlastniacej obe lietadlá, prišlo k mobilizácii múzejníkov, ktorí začali organizovať ich záchranu.
Záchrancovia Naganského expresu na ňom vo svojom voľnom čase odpracovali vyše osemtisíc hodín?
Áno. Na záchrane lietadla členovia tímu odpracovali úplne zadarmo vyše osemtisíc hodín. Desať – pätnásť z nás bolo doslova „ultras“. Ale celkovo sa na obnove lietadla podieľalo vyše sto ľudí. Múzejníci lietadlo postupne demontovali skrutku po skrutke, bez akéhokoľvek rezania. Pre nedostatok financií nebolo možné použiť lešenie. Preto sa výškové práce uskutočňovali na lanách s istením. Od začiatku demontáže Naganského expresu po odvoz poslednej časti sa do Prahy – Kbely uskutočnilo 77 výjazdov. Členovia tímu strávili na trase Kunovice – Praha – Kbely a späť 2846 osobo-hodín a precestovali 110 414 osobokilometrov. Náš tím múzejníkov získal zvláštnu cenu za mimoriadny počin v oblasti leteckého múzejníctva a za propagáciu letectva počas slávnostného oceňovania najlepších leteckých športovcov Českej republiky v roku 2016.