TRENČÍN. Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) i druhýkrát zrušil súťaž na obstarávanie verejnej dopravy na Považí a na Hornej Nitre.
Toto rozhodnutie odôvodnili tým, že ani tentokrát nesplnila predstavy župy.
Súťaž plánujú v blízkej budúcnosti zopakovať, kraj však nevylučuje, že ak opäť nebudú schopní podpísať výhodnú zmluvu s dopravcami, zvážia prevádzkovanie vlastného interného dopravného podniku.

Rovnakí záujemcovia ako naposledy
Dôvody, pre ktoré sa župa takto opäť rozhodla sú podľa Jaroslava Bašku, predsedu TSK, zákonné.
V článku sa okrem iného dočítate
- Pre aké dôvody sa rozhodli súťaž zrušiť,
- kedy plánujú vyhlásiť ďalšiu súťaž,
- že uvažujú nad založením vlastného dopravného podniku.
„K tomuto rozhodnutiu nás viedlo to, že ako v prípade prvej, tak aj v druhej súťaži v porovnaní s predpokladanou hodnotou zákazky prišli ponuky, ktoré boli o niekoľko desiatok percent vyššie, ako predpokladaná hodnota zákazky. Tú robili odborníci, ktorí ju niekoľkokrát počítali. Táto hodnota bola prekročená o niekoľko desiatok percent, či už v prvom, alebo druhom kole,“ vysvetlil župan.
Okrem toho ako príčinu označil i to, že v obidvoch sa do súťaže prihlásili tí istí záujemcovia.
„Na región Hornej Nitry dve spoločnosti a na Považie tiež dve rovnaké spoločnosti. Pristúpili sme teda k zrušeniu druhého kola,“ povedal.
V prvom kole bola predpokladaná hodnota zákazky viac ako 470 miliónov eur bez DPH. V druhom kole to bolo viac ako 580 miliónov eur bez DPH. Tieto sumy vytýčili na časový horizont desiatich rokov.
„Sú to nemalé finančné prostriedky a ponuky, ktoré prišli v prvom kole boli nadhodnotené o viac ako 36 percent. V druhom kole boli súčty najnižších ponúk za oba regióny vyššie o 18 percent,“ vyčíslil Baška.
Ak by župa pristúpila k podpísaniu takýchto zmlúv, stálo by ich viac ako 50 percent na všetkých podielových daniach.
„To si nemôžeme dovoliť. Potom by chýbali prostriedky v sociálnych veciach, školstve a zdravotníctve. Preto sme zrušili i druhé kolo,“ uviedol.
V najbližších týždňoch a mesiacoch plánujú vypísať tretiu súťaž, ktorú zverejnia v európskom vestníku.
„Chcem týmto vyzvať všetkých poskytovateľov regionálnej dopravy na Slovensku, aby sa prihlásili,“ zdôraznil s tým, že župa sa vzhľadom na doterajšie ponuky v súťaži reálne zaoberá aj možnosťou prevádzkovania interného dopravného podniku.
Dopravu chcú zabezpečovať naďalej
Spoločnosť SAD Trenčín zatiaľ oficiálne rozhodnutie o súťaži zatiaľ nemá. O poskytovanie dopravy v kraji i naďalej prejavili záujem.
„Zatiaľ sme neboli oslovení. Ak k tomu dôjde, poskytneme súčinnosť a naďalej budeme na území Trenčianskeho kraja poskytovať služby prímestskej autobusovej dopravy,“ informovala Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín.
Prísne podmienky
František Matušik, člen komisie dopravy TSK, vníma rozhodnutia spojené s regionálnou dopravou za náročné, pretože neustále rastú náklady nielen na pohonné hmoty, ale i mzdy zamestnancom.
Ako problematické vníma i nastavenie regulácie trás obslúžených kilometrov.
„Keď niekde uberieme spoje, tak ľudia sú nespokojní i keď je tá vyťaženosť niekedy veľmi nízka. Zistili sme, že niekam autobus chodí len kvôli jednej osobe. Vieme, že Trenčiansky kraj momentálne bojuje s problémom financovania nemocníc, doplatok vzniká aj autobusovej doprave,“ priblížil.
Preto je presvedčený o tom, že dopravu, ale i nemocnice by mal spravovať štát. To, že súťaž kraj zrušil i druhýkrát je podľa neho dôkazom toho, že niekde je chyba.
„Verím, že podmienky verejnej obchodnej súťaže sú nastavené tak, aby boli akceptovateľné aj pre kraj. Určite sú i prísne, dôkazom čoho je i to, že doteraz nie je záujemca,“ uzavrel.