TRENČÍN. Štátna spoločnosť Letecké opravovne Trenčín (LOTN) bude opravovať lietadlá F-16. Za prítomnosti ministra obrany Roberta Kaliňáka podpísali 9. apríla dohodu riaditeľ LOTN Juraj Lauš a prezident nórskej štátnej spoločnosti Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS – KONGSBERG) André Jaegtvik.
Založením spoločnej organizácie pre údržbu a opravu stíhačiek F-16 chcú ponúknuť opravárenské, logistické a podporné služby pre tento typ lietadiel z krajín NATO aj mimo nich. Rozsiahle prípravy chcú trenčianske letecké opravovne zvládnuť do konca tohto roka, aby už v roku 2026 mohli do hangárov prijať prvé lietadlá F-16.
Letecké opravovne potrebovali projekt, ktorý by ich posunul
Vznik spoločného, slovensko-nórskeho opravárenského podniku je podľa riaditeľa LOTN Juraja Lauša výsledkom takmer rok trvajúcich rokovaní. Možnosť opravovať a modernizovať v Trenčíne stíhačky F-16 vníma ako obrovský krok vpred.
„Otvoria sa tým nové možnosti nielen pre letecké opravovne, ale aj pre zamestnanosť v regióne a pre stredné a vysoké školy. Letecké opravovne Trenčín sú síce súčasťou podpory životného cyklu novej generácie lietadiel typu F-16 Block 70 slovenských vzdušných síl, ale v tomto momente ide o zabezpečenie údržby aj na lietadlách F-16 Block 15 až Block 52,“ uviedol s tým, že nórska spoločnosť má so servisom pôvodom amerických stíhačiek viac ako 40-ročné skúsenosti.
„Ide o vysoko uznávaného hráča v tomto odvetví a spojenie s ním nám umožní rozšíriť našu ponuku služieb a zručností, ktoré budú prospešné nielen pre Vzdušné sily Slovenskej republiky, ale rovnako aj pre ostatných členov NATO a našich spojencov,“ upozornil Juraj Lauš.
Prezident Kongberg Aviation Maintenance Services André Jaegtvik vysvetlil, že modernizácia nórskych vzdušných síl umožnila firme preniesť dlhoročné skúsenosti s údržbou F-16 mimo územia Nórska.
„Slovensko a Nórsko sú spojencami nielen v NATO, ale aj krajiny, ktoré majú silné ambície modernizovať svoje národné obranné systémy. Vytvára to veľmi zaujímavé príležitosti pre spoluprácu. Nórske vzdušné sily už prešli z lietadiel F-16 na pokročilejší typ stíhačiek F-35, ale s našimi viac ako 45-ročnými skúsenosťami so servisom F-16 môžeme byť partnermi s ďalšími krajinami, ako je napríklad Slovensko,“ povedal Jaegtvik.
Podpisom zmluvy s LOTN sa podľa jeho slov posilní bezpečnosť Slovenska a tým aj bezpečnosť Európy. „Naša krajina má rozsiahle skúsenosti s budovaním spojenectiev a veľmi sa tešíme na úzku spoluprácu, pretože partnerstvo je kľúčom k dosahovaniu ďalších úspechov,“ dodal.
Trh s F-16-tkami je veľký
Podľa ministra obrany Roberta Kaliňáka podpis dohody znamená významný krok pre zbrojársky priemysel na Slovensku. Tvrdí, že aj toto je dôkaz snahy vlády o podporu domáceho obranného priemyslu a s ním spojeného rastu HDP. Trenčianske letecké opravovne vníma ako úspešný podnik s dlhou tradíciou, no v posledných rokoch sa ťažko hľadalo využitie štátnej firmy so stovkami zamestnancov.
„Dôvodom je to, že dochádza k prezbrojovaniu, menia sa technológie. Hľadali sme spôsoby, akým spôsobom pozdvihnúť opravovne na ich pôvodný piedestál a som veľmi rád, že spoločnosť KAMS ako jedna z najväčších svetových producentov najmodernejších zariadení pre obranu a ďalšie odvetvia, si z množstva záujemcov vybrala práve Slovensko,“ povedal v priestoroch jedného z hangárov opravovní.
Spoločná firma sa bude uchádzať o kontrakty na servis stíhačiek F-16 z krajín NATO, aj mimo nich, podľa Kaliňáka ich lietajú stovky kusov. O dostatok práce pre trenčianskych mechanikov a expertov by preto nemala byť núdza. A to aj navzdory tomu, že Trenčín nebude jediné európske mesto, kde servisujú tento typ stíhačiek.
„Opravárenské kapacity sú všeobecne nedostatkovým tovarom. KAMS-KONGSBERG bol jedným z najžiadanejších a najznámejších hubov pre F-16. Sám sa ale musí sústrediť na nové technológie s prichádzajúcimi lietadlami F-35. Sme radi, že desiatky rokov skúsenosti môžu pretaviť do spoločnej aktivity v Trenčíne. Som presvedčený, že prvý záujemcovia sa budú hlásiť už dnes,“ povedal s optimizmom Kaliňák.

Letecké opravovne však do prijatia prvej stíhačky čaká veľa príprav, práce, školení a prevzatia množstva know-how od nórskeho partnera. Podľa Andrého Jaegtvika je na to nórska strana pripravená a do Trenčína plánuje vyslať svojich najlepších expertov.
„Ak spojíme našich expertov s najšikovnejšími ľuďmi z Leteckých opravovní Trenčín, podarí sa nám know-how preniesť tým najúčinnejším spôsobom,“ povedal.
Prvý míľnik príprav si stanovili strany splniť do 90 dní. „Predpoklad je, že do konca tohto roku by sme mali radi hotové gro činnosti spojený s tým, aby sme zabezpečili možnosť opráv. Taký je optimistický predpoklad. Spravíme všetko pre to, aby sme ho dosiahli,“ povedal Juraj Lauš.
Kým LOTN dnes zamestnávajú 273 ľudí, z ktorých je 193 špecialistov, očakáva sa príchod nových ľudí. „Vzhľadom na to, že máme relatívne vysoký priemerný vek zamestnancov, potrebujeme prilákať mladých ľudí. Od minulého roka sme prijali osem mladých absolventov Strednej odbornej školy letecko-technickej a verím, že tento dnešný signál je signálom, ktorý potrebovali žiaci, aby neopúšťali Trenčín a nešli za prácou do väčších komerčných firiem,“ skonštatoval šéf opravovní.

Podľa Kaliňáka si tu prácu môžu postupne nájsť desiatky ľudí, všetko bude závisieť na množstve kontraktov a práci so absolventmi škôl. Opravou stíhačiek F-16 však podľa ministra budúcnosť opravovní nekončí.
„Prvým z predsavzatí je starostlivosť a modernizácia F-16, druhé, ktoré budeme v budúcnosti riešiť, je otázka servisného strediska pre vrtuľníky Black Hawk,“ dodal minister obrany.