V Trenčíne budú opravovať stíhačky F-16. Záujem majú o kontrakty z krajín NATO i mimo aliancie

Vzniknúť majú aj nové pracovné miesta.

Vľavo prezident nórskej spoločnosti Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) André Jaegtvik, vpravo  riaditeľ LOTN Juraj Lauš.Vľavo prezident nórskej spoločnosti Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) André Jaegtvik, vpravo riaditeľ LOTN Juraj Lauš. (Zdroj: Erik Stopka)

TRENČÍN. Štátna spoločnosť Letecké opravovne Trenčín (LOTN) bude opravovať lietadlá F-16. Za prítomnosti ministra obrany Roberta Kaliňáka podpísali 9. apríla dohodu riaditeľ LOTN Juraj Lauš a prezident nórskej štátnej spoločnosti Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS – KONGSBERG) André Jaegtvik.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Založením spoločnej organizácie pre údržbu a opravu stíhačiek F-16 chcú ponúknuť opravárenské, logistické a podporné služby pre tento typ lietadiel z krajín NATO aj mimo nich. Rozsiahle prípravy chcú trenčianske letecké opravovne zvládnuť do konca tohto roka, aby už v roku 2026 mohli do hangárov prijať prvé lietadlá F-16.

SkryťVypnúť reklamu

Letecké opravovne potrebovali projekt, ktorý by ich posunul

Vznik spoločného, slovensko-nórskeho opravárenského podniku je podľa riaditeľa LOTN Juraja Lauša výsledkom takmer rok trvajúcich rokovaní. Možnosť opravovať a modernizovať v Trenčíne stíhačky F-16 vníma ako obrovský krok vpred.

„Otvoria sa tým nové možnosti nielen pre letecké opravovne, ale aj pre zamestnanosť v regióne a pre stredné a vysoké školy. Letecké opravovne Trenčín sú síce súčasťou podpory životného cyklu novej generácie lietadiel typu F-16 Block 70 slovenských vzdušných síl, ale v tomto momente ide o zabezpečenie údržby aj na lietadlách F-16 Block 15 až Block 52,“ uviedol s tým, že nórska spoločnosť má so servisom pôvodom amerických stíhačiek viac ako 40-ročné skúsenosti.

„Ide o vysoko uznávaného hráča v tomto odvetví a spojenie s ním nám umožní rozšíriť našu ponuku služieb a zručností, ktoré budú prospešné nielen pre Vzdušné sily Slovenskej republiky, ale rovnako aj pre ostatných členov NATO a našich spojencov,“ upozornil Juraj Lauš.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident Kongberg Aviation Maintenance Services André Jaegtvik vysvetlil, že modernizácia nórskych vzdušných síl umožnila firme preniesť dlhoročné skúsenosti s údržbou F-16 mimo územia Nórska.

„Slovensko a Nórsko sú spojencami nielen v NATO, ale aj krajiny, ktoré majú silné ambície modernizovať svoje národné obranné systémy. Vytvára to veľmi zaujímavé príležitosti pre spoluprácu. Nórske vzdušné sily už prešli z lietadiel F-16 na pokročilejší typ stíhačiek F-35, ale s našimi viac ako 45-ročnými skúsenosťami so servisom F-16 môžeme byť partnermi s ďalšími krajinami, ako je napríklad Slovensko,“ povedal Jaegtvik.

Podpisom zmluvy s LOTN sa podľa jeho slov posilní bezpečnosť Slovenska a tým aj bezpečnosť Európy. „Naša krajina má rozsiahle skúsenosti s budovaním spojenectiev a veľmi sa tešíme na úzku spoluprácu, pretože partnerstvo je kľúčom k dosahovaniu ďalších úspechov,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Trh s F-16-tkami je veľký

Podľa ministra obrany Roberta Kaliňáka podpis dohody znamená významný krok pre zbrojársky priemysel na Slovensku. Tvrdí, že aj toto je dôkaz snahy vlády o podporu domáceho obranného priemyslu a s ním spojeného rastu HDP. Trenčianske letecké opravovne vníma ako úspešný podnik s dlhou tradíciou, no v posledných rokoch sa ťažko hľadalo využitie štátnej firmy so stovkami zamestnancov.

„Dôvodom je to, že dochádza k prezbrojovaniu, menia sa technológie. Hľadali sme spôsoby, akým spôsobom pozdvihnúť opravovne na ich pôvodný piedestál a som veľmi rád, že spoločnosť KAMS ako jedna z najväčších svetových producentov najmodernejších zariadení pre obranu a ďalšie odvetvia, si z množstva záujemcov vybrala práve Slovensko,“ povedal v priestoroch jedného z hangárov opravovní.

Spoločná firma sa bude uchádzať o kontrakty na servis stíhačiek F-16 z krajín NATO, aj mimo nich, podľa Kaliňáka ich lietajú stovky kusov. O dostatok práce pre trenčianskych mechanikov a expertov by preto nemala byť núdza. A to aj navzdory tomu, že Trenčín nebude jediné európske mesto, kde servisujú tento typ stíhačiek.

„Opravárenské kapacity sú všeobecne nedostatkovým tovarom. KAMS-KONGSBERG bol jedným z najžiadanejších a najznámejších hubov pre F-16. Sám sa ale musí sústrediť na nové technológie s prichádzajúcimi lietadlami F-35. Sme radi, že desiatky rokov skúsenosti môžu pretaviť do spoločnej aktivity v Trenčíne. Som presvedčený, že prvý záujemcovia sa budú hlásiť už dnes,“ povedal s optimizmom Kaliňák.

Letecké opravovne však do prijatia prvej stíhačky čaká veľa príprav, práce, školení a prevzatia množstva know-how od nórskeho partnera. Podľa Andrého Jaegtvika je na to nórska strana pripravená a do Trenčína plánuje vyslať svojich najlepších expertov.

„Ak spojíme našich expertov s najšikovnejšími ľuďmi z Leteckých opravovní Trenčín, podarí sa nám know-how preniesť tým najúčinnejším spôsobom,“ povedal.

Prvý míľnik príprav si stanovili strany splniť do 90 dní. „Predpoklad je, že do konca tohto roku by sme mali radi hotové gro činnosti spojený s tým, aby sme zabezpečili možnosť opráv. Taký je optimistický predpoklad. Spravíme všetko pre to, aby sme ho dosiahli,“ povedal Juraj Lauš.

Kým LOTN dnes zamestnávajú 273 ľudí, z ktorých je 193 špecialistov, očakáva sa príchod nových ľudí. „Vzhľadom na to, že máme relatívne vysoký priemerný vek zamestnancov, potrebujeme prilákať mladých ľudí. Od minulého roka sme prijali osem mladých absolventov Strednej odbornej školy letecko-technickej a verím, že tento dnešný signál je signálom, ktorý potrebovali žiaci, aby neopúšťali Trenčín a nešli za prácou do väčších komerčných firiem,“ skonštatoval šéf opravovní.

Podľa Kaliňáka si tu prácu môžu postupne nájsť desiatky ľudí, všetko bude závisieť na množstve kontraktov a práci so absolventmi škôl. Opravou stíhačiek F-16 však podľa ministra budúcnosť opravovní nekončí.

„Prvým z predsavzatí je starostlivosť a modernizácia F-16, druhé, ktoré budeme v budúcnosti riešiť, je otázka servisného strediska pre vrtuľníky Black Hawk,“ dodal minister obrany.

Stíhačky

Stíhačka JAS 39 Gripen.

Vďaka sa podarilo dosiahnuť o 25 percent výhodnejšiu ponuku než bola vlani.


TASR 1
MiG-29.

Zlodeji ukradli súčiastky lokalizátora z nosovej časti lietadla.


TASR 3
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 10 503
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 509
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 379
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 039
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 738
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 524
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 632
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 2 408
  1. Robert Štepaník: diel 131 - pod čiarou / Končí sloboda slova pri vyjadreniach, ktoré môžu niekoho uraziť? Tak ja neviem...
  2. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu!
  3. Andrea Podešvová: Levy či zebry? Nový narcizmus, ktorý oslavuje samotu
  4. Hana Josticova: Zabudnutá ruská invázia Ukrajiny
  5. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  6. Ernest Klotton: Čo si obliecť na portrétne fotenie
  7. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Prvá časť.
  8. Viera Polakovičová: Svetový tenorista Jonas Kaufmann na festivale Symfónia umenia v Bratislave
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 563
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 352
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 14 809
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 278
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 11 100
  6. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 417
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 160
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 400
  1. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  2. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  3. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  4. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  5. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  6. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  7. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  8. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu