TRENČÍN. Petíciu, ktorou sa nespokojní cestujúci z mestských častí Kubra, Kubrica a Pod Sokolicami, snažia docieliť návrat autobusovej linky 11, už podpísalo viac ako tisíc ľudí.
Petičiari výsledok petície odprezentovali na ostatnom Výbore mestskej časti Sever. Od mestských poslancov dostali prísľub, že sa budú snažiť ich požiadavky prezentovať na rokovaní mestského parlamentu.
Autori novej koncepcie mestskej hromadnej dopravy v Trenčíne pripomínajú, že tento spoj patrí k najmenej používaným v rámci celého mesta, jeho úprava by mohla ublížiť iným, frekventovanejším spojom.

Podpisy získavala osobne
Petíciu už podpísalo viac ako 1200 ľudí.
„Ľudia sú nespokojní. Za celý čas, ako ich osobne obchádzam, som stretla aj takých, ktorým tento stav vyhovuje. Tí sa však dajú spočítať na prstoch dvoch rúk,“ povedala autorka petície Simona Tománková.
V článku sa okrem iného dočítate
- Aké majú požiadavky petičiari,
- ako na ne reagujú autori novej koncepcie MHD v Trenčíne,
- aké riešenie navrhli,
- prečo chcú tému posunúť do mestského zastupiteľstva.
Na výbore tiež nahlas prečítali otvorený list so svojimi požiadavkami.
„Žiadame, aby bol autobusový spoj číslo 11 vrátený na pôvodnú trasu. Pôvodná trasa linky číslo 11 vyhovovala veľkému počtu obyvateľov tejto mestskej časti, ktorí dochádzajú za prácou, k lekárovi a zjednodušujú cestu na nákupy. Kubrica a Kubrá nemajú žiadne potraviny a preto sa pre nás stalo nevyhnutné využívať vzdialenejšie obchodné reťazce a domy,“ uviedli.
Tvrdia, že súčasná trasa cez Sihoť skomplikovala obyvateľom spomínaných troch mestských častí zaužívané trasy.
„Priamo dotknutí obyvatelia, najmä starší, nemajú iné možnosti dopravy a sú často dezorientovaní. Zmenili ste trasu bez ohľadu na nás a bez akéhokoľvek zváženia našich potrieb a to i napriek vašim sľubom, že linku číslo 11 necháte bez zmien. Pociťujeme veľké sklamanie, že neberiete ohľad na ľudí, ktorí vám dali dôveru,“ podotkli.
Priame spojenia majú využívanejšie linky
Zhotovitelia nového autobusového grafikonu pripomenuli, že nové trasovanie vytvárali na základe dopytu cestujúcich.
„Vychádzame nielen z deklarovaného dopytu. To znamená, že ľudia prehlasujú, že budú cestovať na tej-ktorej trase. Aj požiadavky, ktoré nám chodia mailom, i petície, sú deklarovaný dopyt. Neznamená to, že každý, kto podpísal petíciu, bude cestovať linkou 11 na danej trase,“ povedal Michal Mazánik z Dopravy na Považí.
Vysvetlil, že musia vychádzať z dopytu, ktorý je reálny a ktorý vychádza z tvrdých dát zo senzorov v autobusoch. Vďaka nim vidia, že spojenie ako také sa denne týka približne od 15 do 30 cestujúcich.
„Linka zo Zámostia do Maxu vozí násobne viacej ľudí. Preto sme uprednostnili toto spojenie. Odvolal by som sa v tomto prípade i na slová primátora Richarda Rybníčka, ktorý na nedávnom zastupiteľstve povedal, že v meste s 50-tisíc obyvateľmi na trasách, na ktorých cestuje veľmi nízky počet cestujúcich, je jednoducho prirodzené, že sa prestupuje. Ja s tým súhlasím,“ zdôraznil.
Na základe tejto logiky majú silnejšie dopravné prúdy priame spojenia, slabšie majú spojenie s prestupom.
Ako ďalej povedal, na základe pripomienok ľudí a výboru mestskej časti Sever doplnili štyri páry priamych spojov linky číslo 16 do Billy a do Maxu, ktoré chodia v dopoludňajšom sedle.
„Ľudia žiadali priame spojenie z Kubrej a Kubrice do Maxu a na stanicu. Toto v dopoludňajších hodinách čiastočne zabezpečuje linka 16. Jej spoje, ktoré jazdia až na stanicu a sú štyri, využije približne deväť cestujúcich denne a ich prevádzka stojí ročne 28-tisíc eur. Sú to najmenej využívané spoje v rámci celej siete MHD Trenčín,“ dodal Mazánik.

Celomestská téma
Poslanec za mestskú časť Sever Kamil Bystrický upozornil, že mestskí poslanci nemajú vo svojej kompetencii meniť grafikon mestskej hromadnej dopravy priamym hlasovaním.
„Môžeme vyvolať diskusiu v mestskom zastupiteľstve. Poprosím teda i mojich kolegov, aby sme z tejto témy skúsili spraviť celomestskú tému, nie iba tému mestskej časti Sever. Dostaňme tento bod do rokovania mestského zastupiteľstva, aby sa k tomu vyjadrili aj poslanci za mestskú časť Juh, Stred, Západ a tak ďalej, aby sa vyvolala diskusia a aby sa zistili pozitíva a negatíva,“ povedal.
Zdôraznil, že človek pre neho nikdy nebol iba číslo a je mu jedno, či autobus využíva trebárs len desať ľudí.
„Sú to ľudia so svojimi problémami a trápeniami. Budeme robiť maximum, aby sa táto situácia dala zvrátiť. Naše kompetencie sú však obmedzené. Verím však, že to nakoniec dopadne dobre,“ podotkol Bystrický.
Rovnaký názor má i poslanec Miloslav Baco.
„Musíme z toho spraviť celomestskú tému na ďalšom mestskom zastupiteľstve, ak na to nájdeme i podporu ostatných kolegov. My o tom môžeme naozaj len diskutovať. Ak príde k nejakému hlasovaniu, kde by sme mali hájiť požiadavky ľudí, tak ich určite podporíme,“ uzavrel.