TRENČÍN. V Trenčíne plánujú od septembra spustiť novú koncepciu mestskej hromadnej dopravy. Mnohými zmenami má prejsť veľká časť existujúcich liniek, zefektívniť chcú i plynulosť autobusovej dopravy.
Zmeny zavedú i v súvislosti s cenami cestovných lístkov. Koncepciu predstavila trenčianska samospráva verejnosti v stredu 15. mája v Kultúrno-kreatívnom centre Hviezda.
Radnica k týmto zmenám pristúpila z dôvodu viacerých zmien v rámci budovania mesta, pôvodný osemročný grafikon už tým pádom v súčasnosti nie je aktuálny.
Zmeny nastanú i v cenníku
Návrh finálnej podoby cestovných poriadkov v Trenčíne zverejnia v pondelok 27. mája.

Cieľmi zmien v mestskej hromadnej doprave má byť posilnenie dopravy, zjednodušenie siete a aktualizácia grafikonu. Informovala o tom Erika Ságová, hovorkyňa mesta.
„Na najdôležitejších trasách, medzi Juhom, Sihoťou a Zámostím, bude naďalej zachovaná väčšina priamych liniek. Na vybraných trasách s menším počtom cestujúcich však bude potrebné prestupovať,“ uviedla.
V článku sa okrem iného dočítate
- Ktoré linky prejdú úpravou a aké zmeny v nich nastanú,
- čo spomaľuje autobusovú dopravu v Trenčíne,
- kedy vstúpi nový grafikon do platnosti,
- aké požiadavky na zmeny majú obyvatelia mesta,
- tabuľky so všetkými plánovanými zmenami v dopravných linkách.
V každej mestskej časti zároveň zabezpečia priame spojenie prinajmenšom do centra mesta a k nemocnici. Zmenami prejde aj cenník MHD.
„Úpravy budú zamerané predovšetkým na zvýhodnenie pravidelných cestujúcich. Mesačné, štvrťročné a ročné lístky by sa mali oplatiť viac než dnes,“ povedala.
Lákadlom pre cestujúcich by mal byť aj ročný lístok, s ktorým za MHD ľudia zaplatia len 50 centov na deň.
„Pribudne platba bankovou kartou pri všetkých dverách, naopak obmedzí sa predaj lístkov u vodiča,“ podotkla hovorkyňa.
Po zverejnení návrhu zmien cestovných poriadkov bude nasledovať jeho pripomienkovanie. To potrvá do 14. júna 2024.
Plánovaná zmena cenníka MHD vstúpi do platnosti 1. júla 2024, od 1. septembra 2024 plánuje mesto naplno spustiť celkovú novú koncepciu zmien v hromadnej doprave.
Autobusová doprava v Trenčíne nie je ideálna
Pri tvorbe novej koncepcie vychádzali z rôznych dát. „V autobusoch je umiestnené počítadlo cestujúcich, čiže každý jeden človek je zaznamenaný. Analyzovali sme 150-tisíc záznamov z palubných počítačov v autobusoch. Okrem počtov cestujúcich sme analyzovali i meškania spojov a ďalšie údaje o jazde autobusu,“ priblížil Michal Mazánik zo združenia Doprava na Považí.
Podľa jeho slov analyzovali aj tri a pol milióna záznamov o cestových lístkoch.
„Vďaka tomu vieme, koľko ľudí si lístok kupuje u vodiča, koľkí platia kreditnou kartou, dopravnou kartou, koľkí využívajú aplikáciu, či predplatné cestovné lístky,“ vysvetlil.
Mazánik uviedol, že autobusová doprava v Trenčíne nie je ideálna.
„Je to spôsobené objektívnymi faktormi. Súčasný grafikon vznikol pred ôsmymi rokmi a vznikol s ohľadom na vtedajšiu dopravnú situáciu. Medzičasom v Trenčíne pribudli nové sídliská, obchodné centrá, výrazne sa zmenil grafikon na železnici. Preto musíme hromadnú dopravu aktualizovať,“ podotkol.
Problémom podľa neho je i kapacita vozidiel. To však v blízkej budúcnosti vyriešiť nemôžu.
„Skladba vozového parku je nastavená na nejaké obdobie. Keď však nemôžeme zmeniť kapacitu autobusov, môžeme skracovať intervaly medzi spojmi,“ povedal.