ŽÍTKOVÁ/ ZEMIANSKE PODHRADIE. Fenomén žítkovských bohýň sa spája najmä s východnou Moravou. Do popredia sa táto téma dostala najmä po tom, ako vyšiel román českej spisovateľky Kateřiny Tučkovej s rovnomenným názvom. Na
Kopanice vtedy zamierilo množstvo turistov, ktorí vyhľadávali miesta, spojené s mágiou a prírodnými silami. Niektorí z nich dokonca po tom, ako vystúpili z autobusu, pobozkali zem, po ktorej kedysi bohyne chodili.
Dnes je návštevníkov o niečo menej, no nedá sa povedať, že by záujem o Žítkovú úplne upadol. Turistov je najmä počas pekných víkendových dní stále viac než dosť. Veľkým lákadlom sú okrem miestnych legiend najmä bielokarpatské lúky, plné kvetov a liečivých byliniek.

Záznamy o bohyniach pritom nájdeme nielen na Morave, ale aj na slovenskej strane hranice. Ženu s menom Dora z farnosti v Zemianskom Podhradí neďaleko Nového Mesta nad Váhom dokonca zvečnil vo svojom románe Bratrstvo Alois Jirásek. Na návštevu k nej ho priviedol kňaz, botanik a národopisec Jozef Ľudovít Holuby. Ďalšia z bohýň zase navštevovala chorých v novomestskej nemocnici, aby im uľavila pri odchode z tohto sveta.
O bohyniach mohli písať až po páde komunizmu
Jiří Jilík je českým novinárom a spisovateľom. Na svojom konte má desiatky knižných titulov. Sú zamerané najmä na ľudovú kultúru a regionálnu históriu Slovácka, teda časti Moravy na hraniciach so Slovenskom. Jedno z jeho diel sa venuje práve žítkovským bohyniam. Sám sa s jednou z nich aj osobne stretol a dokonca zažil aj jej „čarovanie“.
„Pracoval som ako šéfredaktor národopisného časopisu Malovaný kraj. O tejto téme sa do pádu komunizmu nemohlo hovoriť, zlom prišiel až v 90. rokoch. Povedal som si, že je konečne čas o bohyniach písať. Zobral som svoju kolegyňu maliarku Oľgu Vlasákovú a išli sme na kopanice zistiť, či ešte nejaké sú,“ spomína.
Ich cesta najskôr viedla do tamojšieho folklórneho súboru. Mali šťastie, jedna z tanečníc im prezradila, že jej babička patrí medzi bohyne a dokonca sa im ju podarilo presvedčiť, aby sa s novinármi stretla. „Tak sme sa jedného dňa s Oľgou ocitli v chalupe Irmy Gabrhelovej. Čarovať však najskôr odmietala,“ pokračuje Jilík.

Presvedčilo ju až to, keď jej opravili chliev, no svoj podiel na úspechu mala aj Oľga Vlasáková, ktorá dobre poznala liečivé bylinky a zároveň sa venovala maľovaniu krojov.
„Všetko, čo súvisí s krojom, má súvislosť s magickými účinkami. Každá vyšitá kvetinka tam nie je iba preto, že sa niekomu páči, ale je tam preto, že má napríklad ochranný význam alebo súvisí s plodnosťou,“ priblížil český novinár.
V článku sa ďalej dočítate
- Ako často český novinár navštevovala Irmu Gabrhelovú a ako si zvykla na jeho spoločnosť a otázky,
- kde všade na Morave sa 'bohyne' nachádzali,
- z akého obdobia pochádza prvá zmienka o takýchto ženách,
- prečo ochorenie kravy priraďovali ľudia bosorkám,
- prečo Irmu Gabrhelovú pozývali k pacientom do nemocnice v Novom Meste nad Váhom a mnoho iného...
Čarovanie o svadbe
Irma Gabrhelová, dcéra jednej z najslávnejších bohýň – Anny Struhárovej, im napokon čarovala. Magický rituál prebieha pomocou odlievania vosku.
„Roztopený vosk sa vylieva do studenej vody, kde sa zrazí, takže bohyňa potrebuje dve nádoby. Tú, v ktorej je voda, drží človek, ktorý za ňou prišiel. Rituál sprevádza magické zariekanie,“ pokračuje Jilík.