NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Pľúca a celú dýchaciu sústavu vytvorili netradičným spôsobom.
Výdych a nádych zabezpečili nafukovacími balónmi, ktoré doteraz najradšej videli vznášať sa na nebesiach. A slamky, ktorými možno ešte včera pili chutný džús či minerálku, im poslúžili ako nepostrádateľný hrtan. A potom už stačilo fúkať cez slamky zozadu do balónov pripevnených na výkresoch, na ktoré doslova umelecky namaľovali celú dýchaciu sústavu človeka. Nosom počnúc a pľúcami končiac. A my sme medzi aktívnych štvrtákov, ktorí vytvorili množstvo efektných dýchacích sústav človeka, radi zavítali.
Žiakov veľmi zaujíma vnútro ich tela
Aj vy sa preľaknete, ak máte vymenovať časti dýchacej sústavy človeka? Všetky tie priedušnice, priedušky, priedušničky, či pľúca a pľúcne mechúriky nezabúdajúc na hrtan a ústnu i nosovú dutinu? Učivo, ktoré všetkých školákov postupne „prenasleduje“ od prvého a druhého stupňa základnej až po detailnejšie vedomosti na strednej škole.
A tých najväčších nadšencov anatómie človeka privedie až k štúdiu náročnej medicíny či biológie, kde pribudnú aj mnohé slovné latinské „strašiaky“ v podobe názvov cavum oris, cavum nasi, pulmo, bronchi, alveolus, trachea, larynx či bronchioli. A to sú iba tie základné. Mária Imrichová, učiteľka štvrtákov zo Základnej školy na Ulici kpt. Nálepku v Novom Meste nad Váhom, však pri výuke dýchacej sústavy malých štvrtáčikov zvolila skvelú formu, ktorá rozžiarila oči zvedavých školákov.

Každý z jej žiakov si totiž vytvoril vlastný model dýchacej sústavy, aby tak zistil, čo sa okrem srdiečka či kostí v jeho tele ešte ďalej nachádza. „Tento projekt sme vytvorili na prírodovede v rámci učiva o ľudskom tele a dýchacej sústave. Učili sme sa, ako fungujú pľúca. A žiaci poňali učivo zaujímavou umeleckou formou. Spojili sme do jedného celku prírodovedu a výtvarnú výchovu,“ prezradila Mária Imrichová.
Vyrastajúci štvrtáci sa premenili na anatómov
A tak jej žiaci a žiačky prišli do školy vyzbrojení nafukovacími balónmi červenej farby, slamkami na pitie nápojov, temperovými farbami, lepiacimi páskami, rôznymi lepidlami a veľkými výkresmi, na ktorých v umných rukách nadšených štvrtákov vzniklo množstvo originálnych ľudských dýchacích sústav. Doslova ukážková hodina anatómie ako na vedeckom fóre.

„Deti spracovali svoje projekty približne za tri vyučovacie hodiny. Hoci sa štvrtáci o dýchacej sústave učia iba základné veci, v ich rukách vznikli skvelé názorné pomôcky. A cez slamky sa do nafukovacích balónov dá zozadu aj fúkať, takže sme videli v praktických ukážkach aj výdych a nádych človeka,“ usmiala sa skúsená učiteľka.
Do triedy najskôr priniesla figurínu na ukážku vnútorných orgánov človeka, aby žiaci na vlastné oči spoznali, ako vyzerajú životne dôležité orgány skryté nie až tak hlboko pod ich kožou.
„Na figuríne ´vyšetrovali´ najskôr celú dýchaciu sústavu a jej jednotlivé prvky si mohli chytiť aj do rúk. Samozrejme, videli aj množstvo veku primeraných fotografií na internete. Pozreli sme si aj niekoľko prezentácií,“ pokračovala Imrichová. Dýchacia sústava žiakov nadchla a dali sa do neľahkej umeleckej práce.
Netradičný model dýchacej sústavy
Zásoba slamiek a balónov bola základom vzniku efektnej dýchacej sústavy. Odtiene farieb ľudského tela si namiešal každý žiak sám. K veľkým výkresom postupne pribúdali jednotlivé časti dýchacej sústavy. Či už nalepené v 3D formáte, alebo maľovaním na výkres. Vzájomná kombinácia priestorových pomôcok s maľovaním jednotlivých orgánov dýchacej sústavy temperkami priniesla vytúžený výsledok.
„Najťažšie bolo nakresliť a namaľovať telo, aby sa podobalo tomu ozajstnému ľudskému. Ľahké nebolo ani lepenie orgánov a ich umiestnenie pomocou lepiacej pásky. Ale veľmi sa mi to páčilo. K našej predstavivosti pomohla aj školská figurína,“ usmiala sa 10-ročná Nikola Školíková, žiačka 4. A triedy.
V prírodovedno-umeleckej tvorbe jej výborne konkuroval aj spolužiak Majko Žucha. „Pani učiteľka nám premietla na tabuľu, ako vyzerá dýchacia sústava človeka. Ja som si urobil najskôr náčrt ceruzkou a začal som maľovať. Študoval som aj obrázky v učebnici a bol som zvedavý, ako vlastne človek dýcha. Najviac ma prekvapila asi dýchacia trubica ako vyzerá,“ prezradil štvrták Marián Žucha. Ten jedným dychom odsúdil cigarety a ich zlý vplyv na zdravie človeka.
„Nikdy nebudem fajčiť a ani to skúšať. Poškodzuje to pľúca a spôsobuje zdravotné problémy. Veď sa stačí pozrieť na krabičku od cigariet a obrázky na nej,“ prízvukoval.
Pľúca, ktoré stále odpadávali
A to už bola pri našom diktafóne dvojica ďalších aktívnych štvrtákov, ktorých zaujali záhady a doteraz nespoznané tajomstvá ľudského tela. „Ja som neobkresľoval z tabule, ale ako figurína a predloha na kreslenie mi poslúžila moja spolužiačka. Najhoršie sa mi kreslili cievy. Tie boli veľmi úzke, moc sa mi to nedarilo. Bol to taký malý priestor, ale vyšlo to.
Maľoval som potom aj doma,“ usmial sa Ármán Bigunec. Do detailu vypracovanú dýchaciu sústavu vytvorila po dlhých desiatkach minút pozornej práce aj ďalšia štvrtáčka Natália Martáková. „Mňa veľmi baví výtvarná výchova, a tak sa mi model dýchacej sústavy podarilo vyhotoviť na prvý raz.
Začala som maľovaním hlavy, potom som pridávala nanášaním vhodných farieb telo. Na záver som začala lepiť pľúca pomocou nafukovacích balónov spolu s dýchacou trubicou, ktorú som stvárnila pomocou slamky. Balóny mi dala pani učiteľka. Nalepiť ich k výkresu bolo asi najťažšie, lebo tie pľúca stále odpadávali. Projekt som urobila dosť rýchlo,“ usmiala sa Natália Martáková.
V praxi zažili to, čo je v učebnici
A my sme zo zvedavosti nazreli do aktuálnej štvrtáckej učebnice prírodovedy, ktorá usmiatym školákom nechýbala na žiadnej lavici. Autorky publikácie Rút Dobišová Adame a Oľga Kováčiková v nej od roku 2023 ponúkajú základný prierez toho, ako funguje ľudské telo vrátane dýchacej sústavy. Jej čitatelia sa počas štúdia zahrajú aj na malých detektívov.
Naučia sa, že dýchanie je nevyhnutné pre život človeka a že dýchame preto, aby sa do tela dostal vzduch, ktorý okrem iných látok obsahuje aj kyslík. Práve tento prvok je pre život človeka veľmi dôležitý. Ďalšie pojmy z učebnice, nádych a výdych, si na svojich modeloch s dýchacou sústavou efektne vyskúšali všetci žiaci v triede, ktorí si vďaka svojej usilovnej práci navždy zapamätajú aj to, že pľúca sú uložené v hrudníku.
„V nich sa z nadýchnutého vzduchu dostáva kyslík do krvi. Pri výdychu sa pľúca zbavujú použitého vzduchu. Ten obsahuje menej kyslíka ako vdychovaný vzduch, ale viac oxidu uhličitého a veľa vody v podobe vodnej pary,“ rozlúčili sa s nami novými vedomosťami z učebnice a od pani učiteľky perfektní štvrtáci. Tí počítali aj počet svojich nádychov za jednu minútu v pokoji a po vykonanej námahe a vyhodnocovali, ako sa ich frekvencia dýchania zmenila.