V Trenčíne chcú vyčistiť mesto od zbytočnej reklamy, nový manuál pomôže aj prevádzkam

Autorov príručky inšpirovalo Brno.

Manuál reklamy nemá za cieľ prevádzkarov obmedzovať.Manuál reklamy nemá za cieľ prevádzkarov obmedzovať. (Zdroj: MAROŠ BUCHEL)

TRENČÍN. V Trenčíne predstavili manuál reklamy, ktorý má pomôcť prevádzkarom a majiteľom podnikov znížiť reklamný smog a zároveň zefektívniť ich vizuálnu prezentáciu. Krajské mesto sa tak stalo jedným z mála slovenských miest, ktoré podobnú príručku majú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Publikácia vznikla z iniciatívy titulu Európske hlavné mesto kultúry 2026, ktorý implementuje Kreatívny inštitút Trenčín. Inšpiráciu si zobrali z českého mesta Brno, ktoré disponuje takýmto návodom už niekoľko rokov.

Písali sme Letné kino, pikniky, stretnutia seniorov či koncerty. Aj také nápady priniesli Živé susedstvá Čítajte 

Manuál nemá viesť k sankciám prevádzkarov, majiteľov má k zlepšeniu svojej vonkajšej vizuálnej podoby pozitívne motivovať a nenásilne viesť.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirovali sa Brnom

Manuál reklamy a označovania prevádzok v meste Trenčín je strategický dokument, ktorý má slúžiť ako praktický návod k zlepšeniu verejného priestoru efektívnejším označením prevádzok v meste.

Vznikol v rámci projektu Mesto pretvorené v spolupráci s Útvarom územného plánovania mesta Trenčín, hlavným architektom mesta Trenčín a Krajským pamiatkovým úradom Trenčín.

„Je to príručka, v ktorej nielen občania mesta a úradníci, ale najmä majitelia prevádzok, nájdu stručné návody, ako na to. Ako jednak vybavovať veci, ale potom najmä ako by tie veci mohli vyzerať a akými zásadami by sa prevádzkari mali riadiť,“ vysvetlil Omar Mirza, mestský kurátor.

Najzásadnejšie pravidlo manuálu je podľa jeho slov zásada menej je viac.

„Nie je potrebné zahlcovať verejný priestor, či už reklamou alebo označovaním prevádzok. Stačí jeden názov prevádzky na výklade. Nemusíte ich mať desať, nemusí byť celý výklad oslepený napríklad ponukou alebo dokonca ani vo výklade nemusí byť prezentované to, čo tá prevádzka ponúka,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Mirza priblížil, že niektoré prevádzky v Trenčíne sú na tom v rámci tejto témy dobre, sledujú súčasné trendy a výborne prezentujú seba bez toho, aby zahlcovali verejný priestor reklamou.

„Niektorí majitelia prevádzok sú uvedomelí a vedia čo robiť. Samozrejme sú tu i prevádzky, ktoré nemajú informácie o tom, ako by to mohlo vyzerať. Práve tento manuál má slúžiť na to, aby sme ukázali prevádzkam, čo môže fungovať lepšie,“ povedal.

Manuál nemá za cieľ sankcionovať prevádzkarov. Má byť komunikačným prostriedkom medzi mestom a majiteľmi.

„Chceme sa s majiteľmi o tejto téme rozprávať a pozitívne ich motivovať, pretože si myslíme, že určite je to lepšie aj pre nich, keď im ukážeme alebo ich presvedčíme o tom, čo by mohlo vyzerať lepšie,“ podotkol.

Príručka vychádza zo strategického dokumentu, ktorý vypracovali v mestskej časti Střed v Brne. Adaptovali ho na reálie Trenčína.

SkryťVypnúť reklamu

„Podobný manuál bol úspešne aplikovaný v mnohých mestách v Čechách a preto sme sa rozhodli, že s ním budeme pracovať aj v Trenčíne,“ uviedol Mirza.

Majiteľom prevádzok budú taktiež ponúkať v tomto smere i poradenstvo.

„Už aj teraz sa nám niektoré prevádzky ozývajú, čo sme veľmi radi. S nimi chceme ďalej aj nejakým spôsobom pracovať, informovať ich. Často sa už aj teraz stáva, že majitelia alebo majiteľky by aj chceli niečo zmeniť, ale nevedia ako, nepoznajú dizajnérov a podobne. Čiže aj v tomto im chceme pomáhať,“ dodal kurátor.

Úpravy nemusia stáť stovky eur

Samotný manuál nemá za cieľ niekoho obmedzovať. „Je to téma, ktorá sa môže zdať niekomu príliš vágna, ale pre nás je dôležitá. Človek keď v meste prechádza okolo budov, tak vytvárajú nejaký pocit. Nemala by tam kričať prehnaná reklama,“ povedal Patrik Žák, druhý viceprimátor mesta Trenčín.

V krajskom meste chcú touto cestou majiteľom prevádzok ukázať najmä efektívnejšie možnosti pri aplikovaní reklamy.

„Podobný koncept majú v Brne, ktoré nám je hodnotovo i historicky blízke. Funguje im to tam už dlhšie a majú pozitívne výsledky,“ priblížil.

Ideálny scenár by bol podľa neho ten, keby sa týmto smerom vydalo čo najviac prevádzok v centre mesta do roku 2026.

„Tie úpravy nemusia stáť stovky eur, dajú sa realizovať aj za pár desiatok eur. V tomto smere vieme odborne pomôcť a nasmerovať prevádzkarov estetickejším smerom,“ vysvetlil.

Iné mestá problematiku už dávno neriešia

Kompetenciu dodržiavania manuálu bude mať na starosti mestský kurátor. Táto funkcia vznikla z iniciatívy Európskeho hlavného mesta kultúry (EHMK), v Trenčíne by však mala zotrvať i po roku 2026.

„Je to aj istý spôsob dedičstva nášho projektu. Verejný priestor je v projekte Európske hlavné mesto kultúry veľmi silnou témou, najmä v projekte Mesto pretvorené, ktorý manažujeme my, ako Kreatívny inštitút Trenčín,“ povedala Lívia Gažová, projektová manažérka pre architektúru a verejný priestor v Kreatívnom inštitúte Trenčín.

Tému EHMK nevnímajú len cez kultúru ako takú, ale i všeobecne v rámci kultúry verejného priestoru. V tomto smere sa pozerajú i na to, ako fungujú európske mestá.

„Smerujú k príjemnému prostrediu, verejným priestorom ktoré sú inkluzívne, bezbariérové, veľmi estetické a príjemné a vzbudzujú rôzne typy aktivít a života na uliciach,“ vysvetlila.

Tento cieľ chcú dosiahnuť i priamo v Trenčíne. Za týmto účelom vycestovali i do iných európskych miest.

„Keď sme boli na pracovnej ceste v Amsterdame, tak som sa pýtala, ako tam funguje regulácia reklamy. Úprimne mi povedali, že toto riešili pred dvadsiatimi rokmi,“ doplnila Gažová.

Nabádajú ju k vyveseniu plagátov

Jednou z prevádzok v centre, ktorú mestský kurátor označil za pozitívny príklad toho, ako správne narábať so svojim vizuálom, je optika na Mierovom námestí.

„Naša optika je bez reklamy, bez log, chceme v predajni vytvoriť skôr príjemný pocit,“ povedala Žofia Zaťková, dcéra majiteľa predajne, ktorá má zároveň na svedomí jej vonkajší dizajn.

Jediné doplnky, ktoré majú vo výklade sú kvetiny a veľké zrkadlo, jej cieľom bol čistý priestor i dizajn.

Vonkajšie zrkadlo podľa nej využívajú ľudia v prípade, že si skúšajú slnečné okuliare. Priznáva, že mnohí dodávatelia majú snahu im do tohto vizuálu zasahovať.

Napísali sme Neodrádza ich nízky plat. Školským kuchyniam chýba personál Čítajte 

„Každý deň dostanem minimálne päť ponúk na plagáty a logá od dodávateľov okuliarov. Ale už ôsmy rok to úspešne odmietam, už ma aj poznajú a dostávajú inštrukcie, aby do našej optiky neposielali plagáty. Sme na to zvyknutí,“ podotkla.

Dobrým príkladom ide podľa odborníkov aj jedna z mnohých kaviarní v historickom centre mesta, konkrétne na Ulici Marka Aurélia.

„Môj názor je taký, že čím jednoduchšie, tým krajšie. Nie je to preplácané a jednoduchšie na orientáciu,“ skonštatoval spolumajiteľ kaviarne Michal Beňo.

TRENČÍN 2026

Korzo Soblahovská.

Pozrite si zábery z podujatia, ktoré premenilo dopravou vyťaženú ulicu na pešiu zónu s moderným mestským trhom a množstvom podujatí.


Vizualizácia Fiesta mostu.

Na moste vznikne priestor pre bistro, kaviareň, bar či reštauráciu.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 455
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 9 005
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 6 371
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 626
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 135
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 344
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 929
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 465
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLIII.
  3. Michal Fizer: B-17 s pomocou pre SNP neprileteli z Bari. Bombardéry 483-ky vzlietali zo Sterparone.
  4. Viktor Pamula: (Bez )bariérová Spišská Nová Ves I.
  5. Martin Eštočák: 💥 Skrytý rast výdavkov mesta Prešov: Za 2 roky o 1,1 milióna € viac na mzdy. A dohodári? Tí nás stoja takmer 200-tisíc ročne 💸
  6. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Konsolidácia a doba kešu
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Old Basing
  8. Vladimír Krátky: Nomen omen, alebo dokedy bude v zdravotníctve cirkus ?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 395
  2. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 504
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 432
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 122
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 136
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 011
  7. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 5 899
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 708
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  7. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Bošáca (v bielom) nastúpila v okresnom derby na pôde Čachtíc.

Prehľad výsledkov, komentárov, hráčov zápasu a tabuliek od III. po IX. ligy.


Trenčín v barážovej odvete zdolal Zlaté Moravce 4:2 aj vďaka týmto parádnym nožničkám Chinonsa Emeku.

Galád zvládol aj štvrtú baráž, Zlatomoravčanov sklamal legionár z Ghany.


Dieťatko je na prvý pohľad menšie, než bývajú novorodenci.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok z trenčianskej a myjavskej pôrodnice. Ich fotky boli zverejnené v tlačených novinách MY Trenčín.


Študentskú firmu TEArapia zastupoval päťčlenný manažment spolužiačok.

Originálne pleťové masky na bylinkovom základe otestovali najskôr na sebe študentky, ich rodiny i pedagogický zbor.


  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLIII.
  3. Michal Fizer: B-17 s pomocou pre SNP neprileteli z Bari. Bombardéry 483-ky vzlietali zo Sterparone.
  4. Viktor Pamula: (Bez )bariérová Spišská Nová Ves I.
  5. Martin Eštočák: 💥 Skrytý rast výdavkov mesta Prešov: Za 2 roky o 1,1 milióna € viac na mzdy. A dohodári? Tí nás stoja takmer 200-tisíc ročne 💸
  6. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Konsolidácia a doba kešu
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Old Basing
  8. Vladimír Krátky: Nomen omen, alebo dokedy bude v zdravotníctve cirkus ?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 395
  2. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 504
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 432
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 122
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 136
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 011
  7. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 5 899
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 708
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  7. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu