TRENČÍN. Viacerí trenčianski šoféri sa sťažujú, že na najvyťaženejšej dopravnej komunikácii v Trenčíne častokrát nevidia vodorovné dopravné značenie. Najväčší problém s viditeľnosťou majú najmä počas dažďa, alebo vo večerných hodinách.
Trenčianska radnica sa niekoľkokrát obrátila na Slovensku správu ciest (SSC) s prosbou o opravu značenia, tí však uvádzajú, že tieto reklamácie neevidujú.

Napriek tomu prisľúbili, že danú situáciu preveria a v prípade potreby značenie opravia. K obnove však môžu pristúpiť až na jar.
Vodiči sa sťažujú priamo mestu
Cestu I/61 v Trenčíne pred časom cestári kompletne zrekonštruovali, radnica však i napriek tomu v ostatných mesiacoch eviduje zvýšený počet podnetov od vodičov, ktorí sa sťažujú na zlý stav vodorovného dopravného značenia.
V článku sa okrem iného dočítate
- Aké sťažnosti od šoférov eviduje trenčianska radnica,
- ako na podnety reagovali,
- čo na situáciu vraví Slovenská správa ciest,
- v ktorých mesiacoch by mohli pristúpiť k oprave značenia,
- aký majú na vyjazdené čiary názor miestni šoféri.
„Sťažujú sa, že najmä na Hasičskej ulici je veľmi slabá viditeľnosť vodorovného dopravného značenie, konkrétne za daždivého počasia a v podvečerných a večerných hodinách,“ povedala Erika Ságová, hovorkyňa mesta Trenčín.
V podnetoch označili daždivé počasie za najkritickejší čas, šoféri častokrát uvádzajú, že nevedia, či sa vôbec nachádzajú v pruhu, prípadne v správnom pruhu.
„Z toho hľadiska sme opakovane oslovili SSC so žiadosťou o obnovu vodorovného dopravného značenie aj s odôvodnením, že je naozaj slabo viditeľné,“ dodala.
Cestári reklamáciu neevidujú
Slovenská správa ciest však spomínanú reklamáciu zo strany mesta neeviduje.
„Nie je mi známe ani skrz osobné stretnutia, ktoré sme absolvovali za posledný polrok pre havarijný stav na mostoch I/9, že by mi nikto z príslušníkov cestného správneho orgánu dal túto situáciu do pozornosti. Ani námestník, s ktorým som situáciu preberal operatívne, nemal znalosť o nejakej urgencii,“ povedal Ivan Brečka, riaditeľ investičnej výstavby SSC Žilina.

Potvrdil však, že vodorovné dopravné značenie kontrolujú vždy po zimnom období a každý rok ho na cestách prvej triedy obnovujú, nakoľko majú vysúťaženého dodávateľa.
„Túto pripomienku oznámime príslušnému detašovanému pracovníkovi Slovenskej správy ciest, ktorý odkontroluje stav vodorovného dopravného značenia a automaticky budeme v zmysle cestného zákona reagovať,“ prisľúbil.
Podľa jeho slov môžu k oprave pristúpiť na jar. „Nesmie byť dážď a musia byť ideálne denné a nočné teploty. Bežne sa značí v apríli a máji,“ doplnil Brečka.
Zvislé značenie je nadradené vodorovnému
To, že vodorovné dopravné značenie na najvyťaženejšej komunikácii v Trenčíne je za určitých okolností zle viditeľné, potvrdil i Matúš Kocian, konateľ autoškoly Euromiko v Trenčíne.
„Vodorovné dopravné značenie je vydraté, čiary nie sú dostatočne viditeľné, napriek tomu je tam umiestnené zvislé dopravné značenie, ktoré je mu nadradené. Vodič by si mal všímať aj nadradenosť dopravného značenia, čo sú zvislé dopravné značky,“ vysvetlil.
Na druhej strane uznáva, že i napriek tomu môže byť v tejto situácii vodič dezorientovaný.
„Odporučil by som, aby sa toto značenie určite opätovne označilo, keďže tam má byť a nie je tam. Je na zhotoviteľovi stavby, aby tam bolo dodatočne dorobené,“ podotkol.
O nadradenosti zvislého dopravného značenia nad vodorovným učia i žiadateľov vodičského oprávnenia.
Podobné situácie, aké môžu teraz zažívať i vodiči na Hasičskej ulici, považujú za modelovú situáciu, na základe ktorej môžu učiť budúcich šoférov.
„Z jednej strany je to aj forma výuky, že ich upozorníme na to, že sa nemôžu riadiť iba vodorovným dopravným značením, ale musia vnímať i tie zvislé značky. Žiaci to tiež vnímajú, že vodorovné značenie chýba. Bývajú dezorientovaní tým, že tam nie je. V rámci výuky nám prospieva v podstate, že ich upozorníme na chyby a nedostatky a vysvetlíme im, ako sa majú ako budúci vodiči správať,“ povedal Kocian.
Videl i kolízne situácie
Zlý stav značenia na ceste I/61 si všimli i viacerí miestni šoféri.
„Je to pravda, ako prebehla rekonštrukcia tejto cesty, tak odvtedy sa s tým nič nerobilo a tie čiary je fakt slabo vidieť, hlavne večer. Mne to prácu nekomplikuje, lebo som miestny a poznám to, ale stávajú sa tu občas kolízne situácie. Kedysi sa takáto údržba robila v noci a za minimálnej premávky, teraz je to cez deň a obmedzuje to dopravu,“ povedal trenčiansky taxikár Sebastián.
Veronika Čibenková si problém s čiarami nevšimla, upozornil ju však na to jej otec.
„Hovoril, že tie pruhy sú zle viditeľné, najmä keď prší. Vravel i to, že niekedy nevie, kam sa má zaradiť. Ak sa už na to viacej ľudí sťažuje, tak by to mali riešiť,“ uviedla.
Na to, že cestári situáciu vyriešia sa spolieha i Lukáš Turčan.
„Predpokladám, že to riešia s odborníkmi a spoľahnem sa na to, že to opravia. Všetci plačú, že je niekde problém, ale napokon si ľudia zvyknú. Problém pri týchto čiarach je ten, že časom vždy zmiznú. Pretiera sa to každé dva roky, tak snáď to čoskoro opravia,“ uzavrel.