TRENČÍN. Na dokončenie rekonštrukcie cesty I/9 pri Trenčíne, prezývanej aj panelka, budú potrebovať ešte ďalší rok stavebných prác.
Dôvodom je najmä stav dvoch mostov na tejto ceste, ktoré musia postaviť úplne nanovo.
Hoci oficiálny predpokladaný termín dokončenia obnovy stanovili na koniec budúceho roka, predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja, Jaroslav Baška, je presvedčený o tom, že opravné práce budú prebiehať ešte v roku 2025.

V článku sa okrem iného dočítate
- čo spôsobilo predĺženie stavebných prác o ďalší rok,
- ako zhodnotil stav prác tajomník rezortu dopravy,
- či zdržanie navýši i finančné náklady,
- prečo si župan Jaroslav Baška myslí, že práce budú prebiehať ešte v roku 2025,
- ako vníma komplikácie starosta obce Trenčianska Turná.
Práce chcú dokončiť do konca budúceho roka
Harmonogram prác ovplyvnila havarijná situácia na dvoch mostoch, ktorá súvisela s ich nepredvídateľným technickým stavom.
„Počas rekonštrukcie oboch mostov sa ich stav ukázal v častiach, ktoré boli pred rekonštrukciou nedostupné, ako zásadne horší oproti predpokladanému stavu. Slovenská správa ciest pre zachovanie bezpečnosti obidva mosty postaví na novo,“ informoval Martin Guzi, hovorca cestárov.
Slovenská správa ciest podľa neho vynaloží maximálne úsilie pre čo najrýchlejšiu výstavbu mostov 201 a 202 a tým aj ukončenie rekonštrukcie celého úseku. „Predbežne predpokladáme ukončenie stavby do konca roka 2024,“ povedal.
Zmluvná cena stavby predstavuje 17,5 milióna eur s DPH po indexácii navýšenia cien.
„Uvedené zmeny budú mať vplyv na navýšenie zmluvnej ceny, ktorá bude známa po presnom špecifikovaní nových technických riešení,“ dodal Guzi.
Najväčší problém sú mosty
So stavom rekonštrukcie sa v rámci výjazdového rokovania vlády v Trenčíne oboznámil i Igor Choma, štátny tajomník Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
„Je evidentné, že niektoré veci neboli zohľadnené už v projektovej dokumentácii a že zhotoviteľ s niektorými prácami mešká. Evidentné je i to, že treba ešte o rok viac času na to, aby bola stavba dokončená. Mojou úlohou v tejto chvíli je urobiť nič iné, len dodiskutovať túto problematiku so starostami obcí a potom trvať a tlačiť cestárov do takého výkonu, aby tá stavba naozaj bola dokončená čo najskôr, ideálne do konca budúceho roka,“ zhodnotil.
Úlohou ministerstva teraz bude podľa jeho slov vyhodnotiť finančnú situáciu a vyriešiť to, akým spôsobom stavbu dofinancujú, keďže je financovaná z fondov, tak, aby náklady, ktoré budú podľa neho možno vo výške do 30 miliónov eur, vedeli nájsť a stavbe poskytnúť.
„Iné riešenie, ako dokončiť stavbu čo najskôr neexistuje,“ podotkol.
Ako najväčší problém vníma mosty, ktoré sú momentálne vylúčené z prevádzky.
„Ľudia nemajú kade chodiť do práce, nevedia sa hýbať v tomto prostredí tak, ako boli roky zvyknutí. Je fakt, že stavebný zákon hovorí o tom, že obce a ľudia musia strpieť tú výstavbu, na druhej strane by malo byť i úlohou zhotoviteľa aj staviteľa, aby sa čo najviac vyšlo v ústrety obyvateľstvu, ak je to možné,“ dodal Choma.
Termín dokončenia spochybňuje
Predseda kraja Jaroslav Baška poukázal i na to, že je dôležité, aby do mostov na panelke zapracovali i cyklotrasy. Zároveň spochybňuje plánovaný termín dokončenia.
„Dva mosty na tejto ceste pôjdu dole a musíme tam myslieť i na cyklistov. My už teraz vieme, že výstavba bude trvať dlhšie, ako možno do konca budúceho roku 2024, pretože už aj ten druhý most, ktorý vedie cez derivačný kanál sa bude musieť zhodiť,“ vysvetlil.
Župu tento problém trápi i z toho dôvodu, že kamiónová doprava používa krajské cesty ako obchádzky.
„Teraz sme zrekonštruovali cestu z Trenčianskej Teplej až do Dežeríc a keď sa táto cesta budúci rok spustí, tak na nej bude určite veľmi veľa kamiónov,“ podotkol.
Trenčianska župa za programové obdobie 2014/2020 získala projekty v hodnote viac ako 15 miliónov eur.
„80 miliónov eur išlo na cesty druhej triedy, 20 miliónov eur na cyklotrasy a 27 miliónov na rekonštrukcie a modernizácie stredných odborných škôl. Myslím si, že v tomto smere sme boli úspešní a pripravujeme sa už i na ďalšie projektové výzvy a dokumentácie, ktoré máme schválené,“ doplnil Baška.

S komplikáciami počítali
To, že stavebné práce neukončili do decembra, vníma Peter Mikula, starosta obce Trenčianska Turná, ako sklamanie.
„Termín ukončenia prác sa zmenil. Podľa informácii, ktoré dúfam, že už sú posledné, by cesta mala byť dokončená za desať mesiacov,“ povedal.
Starosta pripomenul, že dôsledkom stavebných prác na hlavnej ceste žijú obyvatelia obce v neustálom nebezpečenstve.
Zvýšenú dopravu v Trenčianskej Turnej donedávna v rámci možností regulovali cestné spomaľovače, tie však z dôvodu zimnej údržby museli odstrániť.
„Župa nám aspoň pomohla zviditeľniť prechody pre chodcov, najmä pri škole, kde sú deti. Šoférov to aj tak nezastaví, keď chcú ísť rýchlo, tak idú rýchlo. Keď boli spomaľovače, tak 70 percent vodičov zabrzdilo, ale mnohí jazdili veľmi rýchlo,“ priblížil.
Priznáva, že s komplikáciami počítali, nečakali však, že sa trvanie rekonštrukcie predĺži o ďalší rok.
„Tajne sme dúfali, že keď to riadi štát, tak že to zrealizujú i za ten čas, ako sľúbili. Stále nám hovorili, že to dokončia v decembri 2023. Ten je tu a ďalej teda uvidíme. Kompetentní povedali, tak snáď im to vyjde,“ uzavrel Mikula.