Koncern HELLA patrí na Slovensku k technologickej špičke vo vývoji a výrobe svetelnej techniky pre automobilový priemysel. Všetky tri slovenské závody HELLA sú pritom situované v Trenčianskom kraji a nemalou mierou tak prispievajú k zamestnanosti a celkovej stabilite regiónu.
Veľkou mierou sa na tom podieľa aj druhý najstarší závod spoločnosti HELLA na Slovensku so sídlom v Kočovciach pri Novom Meste nad Váhom, ktorý sa špecializuje na výrobu predných svetlometov a LED modulov. Prácu ponúka takmer 1 900 ľuďom zo širokého okolia, ktorí za pomoci 230 robotov vyrobia ročne viac ako dva milióny svetlometov.
O tom, akým vývojom prešli za posledné desaťročia predné svetlomety, automatizácii a digitalizácii aj nových trendoch nám v rozhovore porozprával plant manažér spoločnosti HELLA Slovakia Lighting v Kočovciach Matej Kseňák.

Môžete v skratke predstaviť váš závod?
V Kočovciach vyrábame nádherný produkt, ktorým sú predné svetlomety. Okrem ich primárnej funkcie, ktorou je bezpečne osvetliť priestor pred vozidlom, ide každým rokom viac do popredia ich vzhľad a snaha automobiliek odlíšiť sa. Celkový dizajn svetlometu a jeho funkciu definuje zákazník. My môžeme ovplyvniť vnútorné zloženie svetlometu tak, aby sme zabezpečili jeho čo najlepšiu svietivosť. Aj preto si mimoriadne vážime našich zákazníkov, medzi ktorými sú najprestížnejšie a najinovatívnejšie mená v automobilovom priemysle.
Obrovskou pridanou hodnotou závodu v Kočovciach je, že disponuje kompletnou technológiou na výrobu a otestovanie svetlometu predtým, ako odíde k zákazníkovi. K dispozícii máme tri svetelné laboratóriá (gonio-metre, pozn. r.), ktorými overujeme splnenie legálnych požiadaviek našich produktov pre štáty EÚ, región Ázie a Severnej a Južnej Ameriky, kam dodávame naše výrobky.
Technológia predných svetlometov ide vpred míľovými krokmi, technológia pod strechou závodu musí tomu asi zodpovedať, mýlim sa?
Je to tak. Ako v jedinom závode HELLA na Slovensku funguje u nás technológia lakovania reflektorov s cieľom získania vysokého lesku, ktorý po pokovovaní získa väčšiu odrazivosť svetelného toku. Svetlomet tak dosiahne požadované svetelné vlastnosti. Zároveň tu lakujeme krycie sklá zvonku i zvnútra, disponujeme zariadeniami, ktoré umožňujú pokovovanie dielov z rôznych materiálov, napríklad z hliníka, chrómu či nerezu. Nechýba ani meracie laboratórium a už dnes sa pripravujeme na výrobu unikátnych svetlometov, ktoré budeme vyrábať ako jediní na Slovensku.
Prezradíte viac?
Ide o SSL HD svetlomety s projekciou, kde možno jedným LED čipom individuálne ovládať až 25 000 pixelov. Stmavením jednotlivých pixelov následne svetlomet vytvorí rôzne vzory, teda projekcie na cestu. Sériová výroba s touto technológiou sa už začala v našom výrobnom závode v Nemecku. Autá s takýmito svetlami vyrobenými na Slovensku budete môcť vidieť na cestách už o niekoľko rokov.

Znamenajú nové technológie aj väčší počet komponentov, z ktorých je svetlomet zložený?
Určite, počet komponentov sa technologickým pokrokom znásobil. To kladie vysoké nároky na každý jeden výrobný krok od granulátu až po finálny produkt. Je takmer ťažké uveriť, že kým napríklad v starých škodovkách bola osadená obyčajná žiarovka v pochrómovanom alebo pokovovanom reflektore, do moderných áut dorazili rýchlo sa meniace pokročilé technológie.
Revolučná zmena prišla v podobe obľúbeného LED osvetlenia. Za ňou nasleduje SSL HD technológia, na ktorú sa veľmi tešíme a veríme, že bude na cestách veľkým prínosom.
Do akej miery sa na výrobe svetlometov v Kočovciach podieľajú roboty?
Robotizujeme a automatizujeme. V Kočovciach sa môžeme pýšiť napríklad novou bezdotykovou lakovňou s najvyššími technologickými a kvalitatívnymi parametrami a zároveň s najvyšším stupňom ochrany životného prostredia. Umožňuje lakovanie svetlometov prakticky bez zásahov ľudskej ruky.
Takisto disponujeme plnoautomatickou výrobou skiel. V praxi do lisu nasypeme granulát a ten vylisuje sklo. Automaticky ho podá na dopravník, ktorým putuje do lakovne. Človek je zapojený do výroby až na záver, keď robí vizuálnu kontrolu výrobku. Tá je mimoriadne dôležitá a veľmi si vážim náš zaškolený personál, ktorý vidí chyby tam, kde by ich bežný človek nevidel. Pozorné oči našich zamestnancov sú nenahraditeľné a nemôže im konkurovať žiaden stroj.
Ako prebieha testovanie svetlometu?
Testovanie prebieha na konci linky priamo vo fabrike, aby sa k zákazníkom dostali produkty tej najvyššej kvality, čomu zodpovedá aj testovanie. Svetlomety tu prechádzajú elektrickým testom, ktorým overíme elektrické vlastnosti svetlometu, a svetelným testom, kde sa otestujú svetelné parametre svetlometu a jeho nastavenia. Samozrejme, testujeme aj tesnosť svetlometu a správnosť založenia skla do púzdra, každé svetlo prechádza vizuálnou kontrolou dekoratívy našimi operátormi.
Niekoľko rokov sa verejne hovorí o tom, že roboty pripravia ľudí o prácu. Ako vnímate takéto vízie?
Žijeme v dobe, keď chce každá firma automatizovať, no nie vždy to ide. Dôvod je jednoduchý – vstupuje do toho faktor návratnosti investície. Firmy majú jasné pravidlá a riadia sa číslami, ktoré prinesú odpoveď na otázku, či sa oplatí alebo neoplatí do automatizácie investovať. Niekedy to ide a niekedy nie. Asi každá moderná výrobná firma sa časom dostane do bodu, keď spravila veľké skoky v automatizácii a ďalej veľmi podrobne analyzuje ďalšie kroky. Treba povedať, že s každým strojom či robotom musíte myslieť aj na personál, ktorý ho je schopný obsluhovať.
Málokto hovorí o tom, že automatizácia nahrádzajúca manipulanta alebo pracovníka logistiky si vyžaduje vyškolený personál, ktorý udrží automatizáciu pri živote. V konečnom dôsledku sa automatizáciou otvárajú dvere pre technicky zdatných ľudí, ktorí chcú rásť či už v programovaní, alebo v práci s priemyselnými kamerami. Preto si nemyslím, že pracovné miesta sú ohrozené vysokou mierou automatizácie, skôr sa postupne menia profesie, ktoré firmy potrebujú obsadiť. To pozitívne vplýva na rast kvalifikácie pracovníkov a zvyšovanie ich hodnoty na trhu práce.
Veľkou témou je aj digitalizácia a využívanie zozbieraných dát z výroby. Ako ich využívate vy?
Je vynikajúce, že vďaka digitalizácii má podnik presné informácie o výrobnom procese a jeho vývoji. Vďaka dátam si môže manažment výrobný proces kedykoľvek skontrolovať a v prípade potreby ho nasmerovať správnym smerom tak, aby spoločnosť dosahovala stanovené ciele, teda čo najlepšie uspokojila potreby zákazníka. Automatický zber dát je pre automotive segment nenahraditeľný.
Poďme od technológií smerom k tomu, čo si všíma každý, a teda vzhľad. Ako veľmi dôležitý je dizajn predných svetlometov pre automobilky a ako pre bežných ľudí?
Myslím, že pre každého, kto má rád autá, sú predné svetlá významným dekoratívnym a funkčným prvkom, ktorý hneď padne do oka. Automobilky vyslovene bojujú v tom, ako sa predbehnú v dizajne a zaujmú potenciálneho kupujúceho. Nové trendy vidno v predných maskách pri osvetľujúcej lište. Najrôznejšie funkčné riešenia sprevádzajú automobilky, dodávajú značkám ich charakter, s ktorým sa potom stotožňuje zákazník.
Post riaditeľa závodu v Kočovciach zastávate od júna tohto roku. Predtým ste zastávali riadiace pozície v sektore automotivu v zahraničí, naposledy v Českej republike. Čo vás priviedlo k návratu na Slovensko a kam by ste chceli fabriku v nasledujúcich rokoch posunúť?
Oslovila ma inovatívnosť značky HELLA a možnosť podieľať sa na jej ďalšom napredovaní na Slovensku. Ide z môjho pohľadu o veľkú výzvu a zároveň zodpovednosť. Ako riaditeľ mám zodpovednosť za závod, za ľudí, za ich bezpečnosť, za výrobky a za spokojnosť zákazníkov. Každý deň sa v práci snažím odviesť svoje maximum a byť orientovaný ako na zákazníka, tak na zamestnanca.
Za dôležitý považujem osobný kontakt s ľuďmi a otvorenú komunikáciu. Preto ma počas dňa možno nájsť tak v kancelárii, ako aj vo výrobe. Niekedy sú ľudia prekvapení, keď sa ich pýtam, čo by chceli zlepšiť, ako by som im vedel pomôcť či niečo upraviť, aby išli veci ľahšie, úspornejšie a efektívnejšie.
Otvorená komunikácia a transparentnosť je pre mňa základom a snažím sa ju čo najviac prenášať do bežného dňa v Kočovciach. Prajem si, aby sa ľudia zapájali do diania v závode a tak aj do výsledkov závodu, aby sme boli konkurencieschopní a atraktívni na trhu.