Slovenské závody koncernu HELLA patria k technologickej špičke vo vývoji a výrobe svetelnej techniky pre automobilový priemysel. Po závode v Trenčíne si dnes bližšie predstavíme ten v Bánovciach nad Bebravou. Špecializuje sa na zadné svetlá a okrem ich výroby dostal do vienka aj prestížny projekt vývojového centra pre celý európsky trh.
O tom, akým smerom sa posúvajú nároky automobiliek, ako sa tomu prispôsobujú zamestnanci i technológie, ktoré obsluhujú, ako i o ďalších cieľoch tohto unikátneho závodu sme sa rozprávali s plant manažérom spoločnosti HELLA Slovakia Lighting v Bánovciach nad Bebravou Martinom Horákom.

Môžete nám predstaviť závod, ktorý v tomto roku oslávil 20. výročie vzniku?
Vznikli sme v roku 2003 takpovediac na zelenej lúke. Postupne sa firma zväčšovala a rozširovala, dvakrát došlo k prístavbe areálu. Od roku 2018 sa začalo masívne investovať do automatizácie a robotizácie, čo je aj budúcnosťou našej firmy. Pred tromi rokmi prišlo k spojeniu závodov v Trenčíne, Kočovciach a Bánovciach nad Bebravou pod jednu organizáciu, vďaka čomu vieme nákup, informačné technológie i ľudské zdroje využívať efektívnejšie, to je obrovskou výhodou.
Spoločne ako Hella na Slovensku patríme medzi najväčších zamestnávateľov na Považí. HELLA sa stala začiatkom roka 2022 súčasťou skupiny Faurecia. Obe spoločnosti spájame svoje prednosti pod spoločnou značkou FORVIA a tým sme siedmym najväčším dodávateľom pre automobilový priemysel na svete.
Veľkou udalosťou pre región aj vašu spoločnosť bola výstavba vývojového centra pre zadné svetlá. Ako vnímate toto rozhodnutie spred niekoľkých rokov?
Išlo o strategické rozhodnutie. Štandardne to býva tak, že keď firmy investujú v stredoeurópskom regióne, vývoj zostane v krajinách západnej Európy, napríklad v Nemecku, Francúzsku či Anglicku. V našom prípade sa vývoj zadných svetiel presunul do Bánoviec, čo je pre Slovensko vynikajúce vysvedčenie. Svedčí o tom, že aj tu sme schopní našimi ľuďmi udávať smer v rámci vývoja high-tech produktov budúcnosti. Za veľmi krátky čas sa nám podarilo prijať do vývojového tímu expertov prioritne zo Slovenska, prácu si tu našlo dokopy sto konštruktérov, optikov a technikov.
Ako si možno predstaviť prácu ľudí vo vývojovom tíme?
Zákazník má hneď na začiatku určitú predstavu o tom, ako by malo svetlo vyzerať. Náš tím následne toto zadanie so zákazníkom konzultuje a príde s kompletným návrhom dizajnu svetla. Jeho súčasťou je samozrejme zakomponovanie požadovanej technológie a rozloženie komponentov, a to v spolupráci s optickým a konštrukčným tímom.
Riešenie následne ponúkneme zákazníkovi, ktorý povie, či sa mu to pozdáva. Pokiaľ áno, pokračujeme v práci na dizajne. Následne, krok po kroku, prichádza k úprave a korekciám rôznych detailov, až sa dostaneme k finálnemu odsúhlaseniu. A o toto všetko sa stará náš lokálnym tím z Bánoviec nad Bebravou.
Koľko trvá proces od prvotnej myšlienky po finálne odsúhlasenie zákazníkom?
Pri ponuke našim zákazníkom sa najskôr pripraví takzvaný predvývojový dizajn dielu, ktorý trvá približne šesť mesiacov, a následne po získaní nového projektu sa ladí finálna podoba dizajnu svetlometu ďalších šesť až deväť mesiacov.
Celková realizácia projektu od zadania zo strany zákazníka po prvú výrobu v našom závode je bežne dva roky.
Je veľkou pridanou hodnotou prepojenie výroby a vývojového centra tak, ako sa to podarilo v Bánovciach?
Vývoj prebieha v hlavnom závode, teda celý výrobný tím a výroba pre sériové linky sú pod jednou strechou. Prináša to obrovské výhody, keďže tímy sa navzájom poznajú a vnímajú vzájomne svoju prácu. Ak si napríklad dizajnér alebo konštruktér potrebuje niečo overiť alebo vyriešiť problém, zdvihne sa zo stoličky a osobne to vyrieši so šéfom výroby alebo priamo s operátorom. Funguje to aj opačne. Príkladom je nejaký dizajn, ktorý síce vyzerá krásne na papieri, no vo výrobe by spôsobil problémy. V takom prípade má výroba za úlohu do návrhu prehovoriť a povedať, že toto nie je dizajn, ktorý je možné vyrobiť a spôsobil by problémy pri montáži.
Podobné diskusie začali u nás fungovať, ľudia sa rozprávajú a ja to vnímam ako benefit. Zároveň je veľkou pridanou hodnotou, že naše vývojové centrum môže spolupracovať s ďalšími centrami v rámci globálnych aktivít koncernu HELLA a čerpať teda aj z týchto cenných skúseností.
Zároveň sa môžete pochváliť vstrekolisovňou, ktorá patrí medzi najlepšie v rámci celej divízie. Čím je výnimočná?
Vstrekovanie plastov vo vstrekolisovni v Bánovciach nad Bebravou reflektuje najvyššie zákaznícke požiadavky na kvalitu. Zvlášť segment multicolor, teda technológia viackomponentného vstrekovania, teda možnosť vstrekovať štyri rôzne materiály naraz, nachádza svoje uplatnenie najmä pri výrobe svetelných krytov, teda viditeľných častí zadných svetiel, na ktoré sa viažu najvyššie dekoratívne nároky, a teda aj požiadavky na čo najvyššiu spoľahlivosť technológie. Tá je zabezpečená špičkovou technológiou vstrekolisov a rozsiahlou možnosťou ovládania a ďalších funkcií. To prináša vysokú optimalizáciu chodu stroja a zabezpečuje precízne odladenie výsledného stavu komponentu. Odoberanie vyrábaného komponentu je zabezpečené výlučne v plnoautomatickom režime robotmi, ktoré ukladajú diely na dopravníkový pás, kde prebehne antistatické vybitie a následne sú zabalené do príslušného balenia. V plnoautomatickom režime je zabezpečené taktiež aj sušenie a doprava granulátu z centrálneho sušiaceho systému ku vstrekolisom, ktoré prešlo v minulom roku kompletnou obnovou.
Ktoré trendy v rámci zadných svetiel dnes prevládajú?
Aktuálnym trendom je rozhodne ich zväčšovanie. Kým štandardné majú od 20 do 30 centimetrov, dnes už vyrábame zadné svetlo s dĺžkou 130 centimetrov a v budúcnosti to bude až 160 cm. Je to smer, ktorým sa automobilky a spolu s nimi aj my uberáme.
Ruka v ruke s tým idú aj požiadavky na veľkosť robotov a ich ramien, ktorými narábajú. Je to pre nás výzva a mnohému sa učíme za pochodu. Technológie idú rýchlo dopredu a kým v minulosti sa využívali klasické žiarovky, budúcnosť podľa nás patrí technológii FlatLight. Tú bude Hella v Bánovciach nad Bebravou vyrábať ako jediná fabrika na Slovensku.

Môžete ju viac priblížiť?
Technológia FlatLight je založená na princípe rovnomerného rozloženia svetla zo svetelného zdroja, ktorý je štandardne bodový, ako je LED alebo žiarovka. FlatLight pretvára bodový zdroj na plošný zdroj svetla, ktorého hlavnou výhodou je homogenita v rozsvietenom aj zhasnutom stave. Navyše nám už teraz umožňuje kombinovať rôzne druhy svetelného vyžarovania, a tým kombinovať rôzne funkcie na vozidle – pozičné alebo brzdové svetlo (červené) spolu so smerovým svetlom (oranžovým). Zároveň je vo fáze vývoja tento princíp na 3D plochu, a bude tak možné dosiahnuť väčšiu slobodu v rámci dizajnovania.
Kam sa uberá segment výroby zadných svetiel v Bánovciach nad Bebravou?
Určite k maximálnej miere digitalizácie a robotizácie výroby, v čom sme pred rokmi začali a stále rýchlym tempom pokračujeme. Toho dôkazom je, že všetky nové projekty majú prioritu v maximalizácii automatizácie. Investujeme do nových technológií. Napríklad, pri logistike sa bavíme o tom, že dopĺňať materiál pri montáži budú roboty a nie ľudia. Neznamená to ale, že ľudí nepotrebujeme, práve naopak, plánujeme nábor nových zamestnancov, keďže nás čakajú nové projekty pre japonskú, nemeckú aj americkú automobilku. Rozvoj automatizácie a technologické napredovanie sú skvelou príležitosťou na sebarealizáciu mladých talentovaných ľudí, ako i skúsených špecialistov. A som rád, že tieto možnosti vznikajú priamo tu, na Slovensku.
Naberáte nových ľudí a súčasne masívne automatizujete a robotizujete výrobu, čo nie je na Slovensku úplne bežné...
Pomocou robotov zefektívňujeme výkonnosť firmy a pretože rastieme, stále potrebujeme nových operátorov, manipulátorov alebo ľudí na technických pozíciách, aj keď je pravda, že ich nepotrebujeme toľko, ako v prípade starého konceptu linky. Tam sme na jednej zmene potrebovali až 30 operátorov, dnes ich stačí šesť. Roboty nám uľahčujú prácu a zefektívňujú výrobu, čo je cieľom každej modernej fabriky. V prípade automatizácie a robotizácie potrebujeme nových technikov a nastavovačov na veľmi vysokom leveli, aby dokázali udržať automatizáciu v chode aj v prípade nejakej menšej či väčšej poruchy.
Riaditeľom závodu v Bánovciach nad Bebravou ste od októbra 2022 a veľkou zaujímavosťou je, že sem každý deň dochádzate až zo Zlína. Čo vás presvedčilo prijať pracovnú ponuku ďaleko od domova?
Vidím obrovskú príležitosť posunúť bánovský závod medzi top firmy v segmente zadných svetiel. Som rád, že mám okolo seba skvelý tím spolupracovníkov a verím, že to spolu zvládneme. Chcem byť súčasťou tohto úspechu a byť toho hlavným motorom. Som pyšný, čo sa mi tu za pomerne krátky čas podarilo, a snažím sa nadchnúť aj vlastný tím, aby bol nastavený na úspech. A to s víziou byť najlepšou firmou v tomto segmente, čo vo veľmi krátkej dobe aj dosiahneme.