Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Horská železnica Trenčín – Selec

Dnes už len málo ľudí vie, že v našom okolí viedla niekedy dávno úzkokorozchodná horská železnička. Tá pred 1. svetovou vojnou dovážala drevo z pohoria Inovca na vtedajšiu parnú pílu do Kubrej.

Tento na svoju dobu pozoruhodný technický výtvor talianskych odborníkov už dávno stratil svoju slávu. A ako to celé bolo?

V roku 1909 rozsiahle lesy na svahoch Inovca kúpila Budapeštianska drevopriemyselná spoločnosť. Na jar 1912 začala v Kubrej stavbu parnej píly s triediarňou a skladom dreva. Vo výrobnej hale boli štyri píly na rezanie guľatiny a osemnásť cirkulárov na dosky. Hobľovky vyrábali parkety, rúčky na metly a pracovné nástroje. Robilo sa ich asi 3500 kusov denne. Na píle pracovalo okolo 500 pracovníkov, ostatných asi 1000 zvážalo z hôr drevo konskými povozmi. Píla bola blízko trenčianskej železničnej stanice, odkiaľ neskôr expedovali až 40 vagónov dreva denne. Súhlas na ťažbu dreva v okolí Trenčína získala firma konexiami a súhlasom trenčianskej župnej kongregácie. Neskôr však agresivita komerčných záujmov presiahla povolený rozsah výrubu takmer až k úplej devastácii lesov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na zefektívnenie a urýchlenie ťažby bol talianskym dodávateľom vypracovaný projekt lesnej železnice s rozchodom 700 mm. Trasa viedla cez chotáre Trenčín, Kubrá, Soblahov, Mníchovu Lehotu, Trenčiansku Turnú, Trečianske Stankovce a Selec. Stavbu trate na zvoz dreva začali už v roku 1912, ešte bez motorickej prepravy. Vo veľmi členitom teréne bola na svoju dobu technicky náročná a značne odvážna. Talianski projektanti volili trasu veľmi dômyselne tak, aby využili výškové rozdiely na samospád pri trakcii dreva. Pod každý kmeň, vpredu aj vzadu upevnili koliečka, tzv. ponvágle a spustili ich dolu. Rýchlosť získaná samospádom pomáhala prekonať aj časti trate so stúpaním, v rovných úsekoch pomáhali kone. Až v roku 1914, krátko pred 1. svetovou vojnou, trať technicky upravili pre motorickú prepravu s parnými lokomotívami. Pri stavbe pomáhali aj domáci obyvatelia. Koľaje viedli do údolia ponad Selecký potok až pod Strážny kopec.

Skryť Vypnúť reklamu

V tom istom roku už boli k dispozícii dve lokomotívy a osobný vagón. Postupne pribudli ďalšie dve a v roku 1916 ešte piata lokomotíva. Zavedenie parných lokomotív prinášalo riziko požiarov a aj proti ťažobným zámerom sa zdvihla silná kritika. O hrozbe zničenia lesov rokovalo župné zastupiteľstvo, ale ťažbu celkom nezastavili ani po vypuknutí 1. svetovej vojny, pretože drevo potrebovalo aj vojsko, čo pomohlo protesty utlmiť.

Ku koncu vojny sa vinou neistých pomerov firma dostala do obchodných aj finančných ťažkostí. Po vzniku ČSR v roku 1919 firma majiteľov v Trenčíne prestala podliehať riaditeľstvu v Budapešti.

Hospodárska kríza v dvadsiatych rokoch sa odzrkadlila aj tu. Mzdy klesali, ťažba sa obmedzovala, prepúšťali zamestnancov, ukončili motorickú prepravu dreva, predali lokomotívy a úplne zastavili opracovávanie dreva. Od roku 1930 firma predávala drevo len priamo v horách. Lesná železnička tak stratila svoj význam. Likvidácia firmy v rokoch 1929-32 mala dopad najmä na sociálnu situáciu zamestnancov. Ľudia z okolitých obcí vytrhali koľajnice aj podvaly a rozobrali, čo sa dalo. V soblahovských a inoveckých horách ostala len trasa pôvodnej železničky ako pamiatka na tento takmer zabudnutý, ale pozoruhodný technický projekt.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 558
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 194
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 253
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 413
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 599
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 078
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 952
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 10 295
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 080
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 906
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Ilustračná fotografia.

Spoplatnenie na Juhu pomohlo len čiastočne, niekde problémy zostali

O tom, ako sa počas prvých týždňov od spoplatnenia parkovania na najväčšom trenčianskom sídlisku Juh zmenila situácia na cestách, sme sa rozprávali s hovorkyňou Trenčína Erikou Ságovou.

Parkovací automat na sídlisku Juh.

FOTO: Novorodenci z trenčianskej a myjavskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej a myjavskej pôrodnici. Ich fotky boli zverejnené v MY Trenčianskych novinách.

Novorodenci.

Trenčania bezzubí. V Trnave prehrali gólmi zo záveru zápasu

Zverenci Stijna Vrevena majú na konte iba jediné víťazstvo.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Prípravy na Kysuciach v plnom prúde, testovať sa bude aj v reštaurácii či v kolkárni

Sme na jednej lodi, musíme sa zomknúť, hovorí starosta Čierneho.

V Lučenci hľadajú posily do tímov v celoplošnom testovaní, denná odmena je 70 eur

Záujemcovia sa môžu hlásiť do pondelka 26. októbra do 9.00 hod.

Už ste čítali?