Nárast počtu automobilov, a s tým spojená potreba čoraz väčšieho počtu parkovacích miest v mestách a obciach je už u nás roky problémom. Nehovoriac o problematických úsekoch na slovenských cestách, o ktorých počúvame každý deň v dopravnom servise.
Ako sa dostať z tejto situácie? Na druhej strane je verejná doprava, ktorá má v porovnaní s osobnou viacero výhod. Cestujúci ocenia v prvom rade bezpečnosť, cenovú primeranosť a bezstarostnosť. Odpadá problém s parkovaním a platením parkovného, hlavne v mestách. Nezanedbateľný je aj komfort v moderných autobusoch, ktoré sú klimatizované, pohodlné, cestujúci majú k dispozícii pripojenie na wi-fi.
Stále je to voľba cestujúceho, či pôjde verejnou dopravou alebo autom. Teraz je tu otázka, čo mu ponúka auto, a čo verejná doprava. Auto ponúka možnosť kedykoľvek sadnúť, naštartovať a ísť. S autobusom to takto nejde. To je bod, ktorý je najviac diskutovaný. Podľa prieskumov, cestujúci by najviac privítali vyššiu hustotu spojov. Preto SAD Trenčín, a.s., pravidelne prehodnocuje rentabilitu spojov.
V autobuse môžete telefonovať, počas šoférovania nie
Výhodou autobusovej dopravy je nepochybne fakt, že počas jazdy majú cestujúci čas sami pre seba. Nemusia sa venovať šoférovaniu, môžu telefonovať, čo je za volantom zakázané. Takisto majú možnosť už počas jazdy do práce vybavovať elektronickú komunikáciu s klientmi. Cez mobilnú aplikáciu cestujúci zistí nielen odchod spoja, ale aj miesto, kde sa autobus práve nachádza. Má tak možnosť využiť svoj čas inak, ako čakaním na autobusovej zastávke.
„Vieme zabezpečiť aj presnosť spojov, oproti minulosti je oveľa vyššia. Cestujúceho dovezieme do cieľa včas. Z hľadiska podpory verejnej dopravy už fungujú a pripravujú sa bus pruhy, preto bude naše vozidlo oproti ostatným vo výhode – nebude stáť v kolóne, ale pôjde,“ doplnil riaditeľ dopravného úseku SAD Trenčín Ing. Ľubomír Prchlík. V aplikácii už počítajú aj s cieľom, kam sa cestujúci potrebuje dostať, nielen so zastávkou, kde bude vystupovať.
Výhodou, ktorá súvisí s udržateľnosťou životného prostredia, je ekologickosť verejnej dopravy. Jeden autobus nahradí na ceste 40 osobných áut. Verejná autobusová doprava má značný vplyv na znižovanie hustoty cestnej premávky, množstvo emisií vypúšťaných do ovzdušia, a s tým spojenú kvalitu života v regiónoch.