Dnešné autobusy sa s tými staršími nedajú ani porovnať. Neplatí to len o jazdných vlastnostiach vozidla, ale aj o jeho vybavení smart technológiami.
Medzi tie, s ktorými sa cestujúci pravidelne stretávajú, patrí dopravná karta. Je to platobná bezkontaktná čipová karta, ktorá výrazne prispela k zrýchleniu vybavovania cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave. Úplne zmizli úkony ako vydávanie a odovzdávanie drobných mincí do banky, čo sú tiež náklady pre dopravcu. „V našej spoločnosti je podiel získaných tržieb prostredníctvom dopravnej karty na úrovni 72 percent. Bol to prvý krok pri zavádzaní moderných technológií v našich autobusoch,“ informoval Ing. Ľubomír Prchlík, riaditeľ dopravného úseku SAD Trenčín.
Predaj cestovných lístkov aj platba kartami v autobusoch generujú dáta, na základe ktorých môže poskytovateľ vyhodnotiť presnosť spojov, kvalitu dopravy, ale napríklad aj navrhovať cestovné poriadky a prispôsobiť ich aktuálnej situácii. Na druhej strane je softvér, ktorý slúži cestujúcim.
Aplikácia, ktorá cestujúcemu poradí
Prvou mobilnou aplikáciou s praktickým využitím vo verejnej autobusovej doprave bol Môj Bus. Cestujúci ju začali používať v roku 2016, okrem mobilných telefónov sa s ňou dalo pracovať aj na webovej stránke. „S jej používaním prišli otázky, čo ideme cestujúcemu cez aplikáciu poskytovať. Či ho ideme len usmerniť, kedy mu ide autobus, či ide presne alebo mešká. Alebo mu dáme aj bonus navyše. Je to taká jednoduchá ekonomika – koľko financií si nabil, koľko precestoval, ako často cestuje a ďalšie informácie,“ vysvetlil Ing. Ľubomír Prchlík.
Od aplikácie Môj Bus prešli v SAD Trenčín k aplikácii Ubian, ktorá je viac personalizovaná. Keď sa cestujúci prihlási pod svojím menom, má oveľa viac možností šitých na mieru. Môže napríklad vidieť, kde sa jeho autobus nachádza v reálnom čase, kedy príde na zastávku. Takisto dokáže cestujúcemu naplánovať cestu až do cieľa, kam potrebuje ísť, nielen na zastávku, kde vystupuje.
„Nakreslí mu na mape pešiu cestu k najbližšej zastávke, tam mu poskytne autobusové spojenie, a potom peší presun do cieľa. Je tam aj časový odhad, kedy sa dostane na požadované miesto. Zohľadní to aj prípadné meškanie autobusu, vtedy môže prísť na zastávku neskôr a nečakať tam minúty navyše,“ doplnil Ing. Ľubomír Prchlík.

Platba za lístok aj bankovou kartou
V autobusoch SAD Trenčín už môžete zaplatiť cestovné aj platobnou kartou. Je to možné vo vozidlách vybavených novými palubnými počítačmi. Cestujúci majú na výber, či si kúpia lístok pomocou dopravnej karty, ktorá už je aj vo virtuálnej podobe v mobile, alebo zaplatia bankovou kartou. Oproti pôvodnému systému, keď sa platilo bankovkami a vodič vydával drobné, je dnes situácia pre cestujúcich i vodičov oveľa komfortnejšia.
V autobusoch majú ľudia možnosť pripojiť sa na wi-fi sieť. Takisto sú tu informačné tabule, ktoré komunikujú v reálnom čase, informujú o ceste autobusom, prípadne o nevyhnutnosti prestupu. Informačné tabule sú aj na zastávkach a oznamujú časy príchodov či meškaní autobusov, čo závisí od dopravnej situácie na cestách.
