Vodič autobusu SAD vstáva o niečo skôr, aby odviezol ľudí do práce a školy

Cestovanie za každodennými povinnosťami alebo v rámci voľného času je pre mnohých ľudí každodennou rutinou.

O zážitku z cesty prímestským autobusom rozhoduje vo veľkej miere aj vodič, ktorý vozidlo riadi a je s cestujúcimi v priamom kontakte.

Je to prvý reprezentant dopravnej spoločnosti, na ktorého cestujúci pri nastúpení do vozidla narazí. Ak je zodpovedný a spoľahlivý, odrazí sa to na službe, ktorú poskytuje. „Náš pracovný deň tiež začína tým, že vstávame do práce. Akurát mám budík nastavený na skoršiu hodinu, na 3:30 alebo 4:00 h, autobusári vstávajú o niečo skôr. Záleží, kedy začína prvý spoj,“ prezradil Martin Mičák, vodič autobusu SAD Trenčín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Služba potom trvá celý deň, ale vodič nešoféruje v jednom kuse. Medzi jednotlivými linkami majú prestávky na oddych, ale aj takzvané technologické prestávky, napríklad na dotankovanie alebo odovzdanie tržby. Takzvaný turnus vodiča trvá dva dni, počas ktorých jazdí, potom má dva dni voľno na oddych, a opäť nastupuje na dva dni do práce.

Čo všetko absolvuje nový vodič?

Začínajúci vodič musí najprv urobiť autoškolu s príslušným vodičským oprávnením. Už tu získava svoje prvé skúsenosti. Po nástupe do dopravného podniku sa musí najprv zoznámiť s jednotlivými trasami – linkami, a naučiť sa pracovať s elektronickou pokladňou. Volajú to zácvik. „Máme na to určených 40 hodín. Niektorým stačí kratší zácvik, napríklad keď sa vrátia bývalí zamestnanci. Ak je treba, podľa individuálnych schopností, tak tento čas aj trochu predĺžime. Ale vo všeobecnosti je na to určených tých 40 hodín,“ vysvetlil riaditeľ dopravného úseku SAD Trenčín Ing. Ľubomír Prchlík s tým, že radi vo svojom tíme privítajú aj nových záujemcov o prácu vodiča.

Doplnil aj skutočnosť, že čoraz viac sa tejto profesii aj v ich spoločnosti venujú ženy. Riadiť dnešné autobusy už nie fyzicky namáhavé, v lete sú klimatizované, v zime spoľahlivo vykurované. Tieto výhody využívajú nielen vodiči, ale hlavne cestujúci. Kvalita cestovania súčasnými autobusmi prímestskej dopravy sa nedá porovnať s tými spred niekoľkých desaťročí. Vozidlá sú tichšie, ekologickejšie, ekonomickejšie, majú wi-fi, je v nich vyšší komfort.

Nie každý má svoj turnus

Vodič autobusu po nástupe robí najprv takzvaného striedača. To znamená, že zaskakuje za dovolenkujúcich alebo práceneschopných vodičov v rôznych regiónoch. Potom, keď sa uvoľní nejaká linka, volajú to turnus, mu ju ponúknu, a on sa rozhodne, či ju vezme alebo nie. „Je to zaužívaný služobný postup, samozrejme, každý by chcel mať svoj turnus, ale nie všetci to môžu robiť. Potrebujeme aj striedačov, v každej prevádzke je to 10 až 15 % vodičov, aby stíhali robiť záskoky za tých, čo chýbajú,“ vysvetlil Ing. Ľubomír Prchlík.

Stály kontakt s cestujúcimi

Vodič autobusu prímestskej dopravy okrem šoférovania aj predáva lístky cestujúcim. Dá sa povedať, že je s nimi v priamom kontakte, čo sa napríklad o vodičoch v mestskej doprave nedá povedať. Práca s ľuďmi je takisto dôležitá ako samotné riadenie autobusu. „Denne preveziem okolo 300 ľudí, takže ten kontakt je dosť intenzívny,“ potvrdil vodič Martin Mičák. Doplnil aj skutočnosť, že pri styku s cestujúcimi dochádza i k nezrovnalostiam, nezhodám, nie za všetko môže vodič. Je to ale prvý človek dopravnej spoločnosti, na ktorého cestujúci po nastúpení natrafí. Podľa riaditeľa dopravného úseku SAD Trenčín napríklad presnosť ich spojov dosahuje 86 %, čo je dosť dobré číslo. Každý rok sa ho snažia zvyšovať.

Mnohí vodiči už za roky praxe poznajú ľudí, ktorí s nimi pravidelne cestujú. Martin Mičák prezradil, že on pravidelných cestujúcich nepozná podľa mena, ale podľa toho, na ktorú zastávku budú cestovať. To znamená, že väčšinou už dopredu vie, kam si bude nastupujúci pýtať lístok.

Správanie cestujúcich v autobuse záleží vo veľkej miere od správania sa vodiča. Nájdu sa výnimky, ale situácia sa zlepšuje. „Každých päť rokov máme spoločné sedenia s vodičmi, kde si opakujeme predpisy, upozorňujeme ich na správanie a veci, ktoré s tým súvisia. Pozývame aj psychológov, snažíme sa, aby boli vodiči asertívni a zdvorilí, aby predchádzali nepríjemnostiam,“ doplnil riaditeľ dopravného úseku SAD Trenčín Ing. Ľubomír Prchlík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 991
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 149
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 240
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 505
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 128
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 120
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 372
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 735
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 832
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 464
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 709
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 623
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Dielo Reflexe na Signál festivale v Prahe

Prvý ročník Light Art Festivalu premení mesto na veľkú svetelnú galériu.


Myjava (v žltom) remizovala v Martine.

Prehľad výsledkov, komentárov, hráčov zápasu a tabuliek od III. po IX. ligu.


Otec a dvaja synovia Bredschneiderovci.

Dvaja synovia s otcom pripravili výstavu Hračkovo, ktorá fascinovala všetky generácie nadšených návštevníkov.


Na snímke ľadová plocha a hľadisko v budove Regionálnej hokejovej akadémie počas slávnostného otvorenia v Trenčíne v sobotu 5. apríla 2025.

Výstavba spolu s vyvolanými investíciami stála vyše 23 miliónov eur.


TASR 1
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 372
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 735
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 832
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 464
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 709
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 623
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu