Vodič autobusu SAD vstáva o niečo skôr, aby odviezol ľudí do práce a školy

Cestovanie za každodennými povinnosťami alebo v rámci voľného času je pre mnohých ľudí každodennou rutinou.

O zážitku z cesty prímestským autobusom rozhoduje vo veľkej miere aj vodič, ktorý vozidlo riadi a je s cestujúcimi v priamom kontakte.

Je to prvý reprezentant dopravnej spoločnosti, na ktorého cestujúci pri nastúpení do vozidla narazí. Ak je zodpovedný a spoľahlivý, odrazí sa to na službe, ktorú poskytuje. „Náš pracovný deň tiež začína tým, že vstávame do práce. Akurát mám budík nastavený na skoršiu hodinu, na 3:30 alebo 4:00 h, autobusári vstávajú o niečo skôr. Záleží, kedy začína prvý spoj,“ prezradil Martin Mičák, vodič autobusu SAD Trenčín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Služba potom trvá celý deň, ale vodič nešoféruje v jednom kuse. Medzi jednotlivými linkami majú prestávky na oddych, ale aj takzvané technologické prestávky, napríklad na dotankovanie alebo odovzdanie tržby. Takzvaný turnus vodiča trvá dva dni, počas ktorých jazdí, potom má dva dni voľno na oddych, a opäť nastupuje na dva dni do práce.

Čo všetko absolvuje nový vodič?

Začínajúci vodič musí najprv urobiť autoškolu s príslušným vodičským oprávnením. Už tu získava svoje prvé skúsenosti. Po nástupe do dopravného podniku sa musí najprv zoznámiť s jednotlivými trasami – linkami, a naučiť sa pracovať s elektronickou pokladňou. Volajú to zácvik. „Máme na to určených 40 hodín. Niektorým stačí kratší zácvik, napríklad keď sa vrátia bývalí zamestnanci. Ak je treba, podľa individuálnych schopností, tak tento čas aj trochu predĺžime. Ale vo všeobecnosti je na to určených tých 40 hodín,“ vysvetlil riaditeľ dopravného úseku SAD Trenčín Ing. Ľubomír Prchlík s tým, že radi vo svojom tíme privítajú aj nových záujemcov o prácu vodiča.

Doplnil aj skutočnosť, že čoraz viac sa tejto profesii aj v ich spoločnosti venujú ženy. Riadiť dnešné autobusy už nie fyzicky namáhavé, v lete sú klimatizované, v zime spoľahlivo vykurované. Tieto výhody využívajú nielen vodiči, ale hlavne cestujúci. Kvalita cestovania súčasnými autobusmi prímestskej dopravy sa nedá porovnať s tými spred niekoľkých desaťročí. Vozidlá sú tichšie, ekologickejšie, ekonomickejšie, majú wi-fi, je v nich vyšší komfort.

Nie každý má svoj turnus

Vodič autobusu po nástupe robí najprv takzvaného striedača. To znamená, že zaskakuje za dovolenkujúcich alebo práceneschopných vodičov v rôznych regiónoch. Potom, keď sa uvoľní nejaká linka, volajú to turnus, mu ju ponúknu, a on sa rozhodne, či ju vezme alebo nie. „Je to zaužívaný služobný postup, samozrejme, každý by chcel mať svoj turnus, ale nie všetci to môžu robiť. Potrebujeme aj striedačov, v každej prevádzke je to 10 až 15 % vodičov, aby stíhali robiť záskoky za tých, čo chýbajú,“ vysvetlil Ing. Ľubomír Prchlík.

Stály kontakt s cestujúcimi

Vodič autobusu prímestskej dopravy okrem šoférovania aj predáva lístky cestujúcim. Dá sa povedať, že je s nimi v priamom kontakte, čo sa napríklad o vodičoch v mestskej doprave nedá povedať. Práca s ľuďmi je takisto dôležitá ako samotné riadenie autobusu. „Denne preveziem okolo 300 ľudí, takže ten kontakt je dosť intenzívny,“ potvrdil vodič Martin Mičák. Doplnil aj skutočnosť, že pri styku s cestujúcimi dochádza i k nezrovnalostiam, nezhodám, nie za všetko môže vodič. Je to ale prvý človek dopravnej spoločnosti, na ktorého cestujúci po nastúpení natrafí. Podľa riaditeľa dopravného úseku SAD Trenčín napríklad presnosť ich spojov dosahuje 86 %, čo je dosť dobré číslo. Každý rok sa ho snažia zvyšovať.

Mnohí vodiči už za roky praxe poznajú ľudí, ktorí s nimi pravidelne cestujú. Martin Mičák prezradil, že on pravidelných cestujúcich nepozná podľa mena, ale podľa toho, na ktorú zastávku budú cestovať. To znamená, že väčšinou už dopredu vie, kam si bude nastupujúci pýtať lístok.

Správanie cestujúcich v autobuse záleží vo veľkej miere od správania sa vodiča. Nájdu sa výnimky, ale situácia sa zlepšuje. „Každých päť rokov máme spoločné sedenia s vodičmi, kde si opakujeme predpisy, upozorňujeme ich na správanie a veci, ktoré s tým súvisia. Pozývame aj psychológov, snažíme sa, aby boli vodiči asertívni a zdvorilí, aby predchádzali nepríjemnostiam,“ doplnil riaditeľ dopravného úseku SAD Trenčín Ing. Ľubomír Prchlík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 030
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 628
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 235
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 950
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 714
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 098
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 221
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 117
  1. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  2. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  3. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  4. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  5. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  6. Martin Pollák: Machalatello
  7. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  8. Michaela Witters: Ženy, ktoré obhajujú svoj tvrdý odchov, sú často vulgárne a agresívne.
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 852
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 19 687
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 628
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 282
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 497
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 022
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 452
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 774
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Reštaurácia Fatima, ktorej súčasťou bol bývalý bar Fatima

Peter V. mal podľa obžaloby násilím prinútiť podnikateľa Ondreja Janíčka prepísať bar Fatima na mafiánskeho bosa Petra Čongrádyho.


TASR
Súsošie Štúrovcov prešlo reštauráciou. Osadili ho na nové miesto.

Novú lokalitu našli i súsošiu Štúrovcov.


Obnovou Hodinovej veže sa vytvoria štyri expozičné podlažia.


TASR
Ilustračná fotografia.

Medveďa mali vidieť poľovníci pod Bradlom.


TASR
  1. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  2. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  3. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  4. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  5. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  6. Martin Pollák: Machalatello
  7. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  8. Michaela Witters: Ženy, ktoré obhajujú svoj tvrdý odchov, sú často vulgárne a agresívne.
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 852
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 19 687
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 628
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 282
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 497
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 022
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 452
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 774
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu