TRENČÍN. Mnohí cestujúci, ktorí v Trenčíne využívajú mestskú hromadnú dopravu, pravidelne posielajú dopravcovi rôzne sťažnosti.
Najčastejšie sa týkajú dodržiavania časového harmonogramu jázd autobusov, v ojedinelých prípadoch i nezvyčajných situácií, ako napríklad údajne zaseknutie vo dverách.
Podľa dopravcu je väčšina podnetov však neopodstatnená, keďže vďaka rôznym systémom, ktoré v autobusoch sú, vedia mnohé situácie presne zrekonštruovať, alebo objektívne posúdiť.
Evidujú však i opodstatnené sťažnosti.
V článku sa okrem iného dočítate
- S akými podnetmi sa najčastejšie stretávajú,
- prečo sú mnohé z nich neopodstatnené,
- vďaka akým systémom vedia vyhodnotiť, ktorá sťažnosť je opodstatnená,
- aké bizarné podnety dopravca od ľudí dostáva,
- či sa stretli so situáciou, kedy naozaj pochybil vodič autobusu,
- aké faktory môžu negatívne ovplyvniť dochvíľnosť šoféra,
- ako motivujú vodičov k tomu, aby dodržiavali časy v grafikone.
Autobus mu údajne ušiel pred nosom
Turista Emil Markowiak z Poľska ešte vo februári navštívil mesto Trenčín. Počas jeho návštevy sa údajne stretol s tým, že autobus mestskej hromadnej dopravy odišiel zo zastávky skôr ako mal.
„Ohlásil som dopravcovi, aj na mestský úrad, že autobus odchádzal z východiskovej zastávky v predstihu, čo som fotograficky zdokumentoval. Mestský úrad však vynaložil maximálne úsilie, aby moje tvrdenie vyvrátil,“ opísal situáciu s tým, že do mesta musel kráčať pešo.
Priznáva, že cestujúci sa môže mýliť, s odpoveďami zo strany mesta a dopravcu však Markowiak nebol spokojný.

„Dopravca môže vždy tvrdiť, že autobusy jazdia načas, pretože všetky argumenty a dôkazy o opaku môže vyvrátiť údajmi neomylného systému. Dopravca ma pozval do kancelárie, aby som sa oboznámil s fungovaním systému, ale nežijem na Slovensku a v Trenčíne som bol len ako turista,“ dodal Markowiak.
Vodič zo zastávky odišiel neskôr
Podnet poľského turistu trenčianska samospráva riešila ešte v polovici tohto februára.
„Jeho sťažnosť sme preverili a posúdili ako neopodstatnenú. Naši dispečeri zaznamenali odchod linky číslo dva z východiskovej zastávky Nozdrkovce v čase 10:55:05,“ uviedla Erika Ságová, hovorkyňa mesta Trenčín.
Vozidlo MHD teda podľa jej slov odišlo zo zastávky o päť sekúnd neskôr, po riadnom odchode podľa platného cestovného poriadku.
„Keďže pán Markowiak nesúhlasil s našim stanoviskom, ponúkli sme mu možnosť návštevy nášho pracoviska dispečingu, kde by mu kolegovia ukázali monitorovanie daného vozidla MHD. Spätnú väzbu alebo prejavený záujem sme už od cestujúceho nedostali,“ doplnila Ságová.
Vplyv na jazdu majú i externé faktory
Spoločnosť Transdev, ktorá v Trenčíne zabezpečuje hromadnú autobusovú dopravu, sa najčastejšie stretáva s podnetmi, ktoré sa týkajú dodržiavania cestovného poriadku.
„Najčastejšie sa cestujúci sťažujú na meškanie spojov. V ojedinelých prípadoch sú to predčasné odchody, ale počet takýchto prípadov klesá,“ uviedol Vladimír Šimko, koordinátor dopravy.