Zasahujú prakticky do všetkých jeho oblastí, výnimkou nie je ani doprava. Napríklad, dnešné autobusy sa s tými spred dvadsiatich rokov nedajú porovnať.
Neplatí to len o dizajne či jazdných vlastnostiach vozidla, ale aj o jeho vybavení súčasnými smart technológiami.
Lepšie ako auto
Autobusy Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Trenčín sú moderné a zástupcovia spoločnosti sú presvedčení, že ponúkajú viac benefitov ako osobné autá.
„Autobusy sa za posledných 20 rokov veľmi zmenili. Na porovnanie, priemerný vek auta je 13 až 15 rokov, nie je nič výnimočné, keď niekto vlastní auto staršie ako 20 rokov. Najväčšou výhodou auta, ktorej sa verejnému dopravcovi najťažšie konkuruje, je komfort, že človek môže kedykoľvek nasadnúť a vyraziť. Vo všetkom ostatnom si dovolím povedať, že sme lepší,“ uviedol Juraj Popluhár, poradca generálneho riaditeľa SAD Trenčín.
Okrem toho, že autobusová doprava je bezpečná, ekologická, spoľahlivá, cenovo primeraná a bezstarostná, moderné autobusy a dopravcovia dnes disponujú viacerými modernými technológiami, z ktorých má cestujúci osoh a niektoré starosti mu vďaka nim odpadajú.
„Cestujúci sa pri ceste autobusom nemusí sústrediť na šoférovanie, môže si nabíjať svoj telefón a vďaka wi-fi pripojeniu môže po ceste pracovať. Takisto nemusí rozmýšľať, kde zaparkuje auto a koľko ho bude stáť parkovné. Nie všetky autá majú klimatizáciu, v autobusoch je to už samozrejmosťou,“ vymenoval výhody cestovania verejnou dopravou Juraj Popluhár.
Ľubomír Prchlík, riaditeľ dopravného úseku SAD Trenčín, doplnil, že výhodou a zlepšením oproti minulým rokom je aj 86-percentná presnosť vypravených spojov. Cestujúci sa preto včas a presne vie dopraviť do svojho cieľa.
Rýchlejšie vybavenie cestujúceho
Spoločnosť SAD Trenčín sa snaží po technickej stránke znižovať náklady, preto je na vozidlách zavedená diagnostika, ktorá je vyhodnocovaná na pozadí. Na základe dát a podľa správania sa autobusu v spoločnosti vedia vyhodnotiť, kedy môže nastať potenciálna porucha a vedia jej včas predísť.
Dávno pred tým, ako sa vymysleli mobilné aplikácie, začali v pozadí tejto dopravy fungovať softvérové aplikácie, ktoré sa dnes nazývajú Transfleet a Transoffice.
„Transfleet je dispečerský program a Transoffice sa zameriava na cestujúceho. Je to obslužný dopravný program, cez ktorý sa kupujú cestovné lístky, nabíjajú čipové dopravné karty, vytvárajú cestovné poriadky a vzorové záznamy,“ vysvetlil Ľubomír Prchlík.
Cez program Transoffice sa nahráva aj tarifný systém do pokladní palubných počítačov v autobuse. Novinkou je možnosť platenia cestovného lístka pomocou bankovej karty.
Ľubomír Prchlík pokračuje, že moderné technológie, zavedené do odbavovacích systémov, výrazne ovplyvnili rýchlosť jazdy a vybavenie cestujúceho na zastávke.
„Cestujúci môžu používať na úhradu cestovného platobnú bezkontaktnú čipovú kartu. Tento systém odbúral tiež náklady spojené s odovzdávaním drobných mincí do banky, kde sú za tieto služby poplatky. Naša spoločnosť má až 72-percentný podiel tržieb prostredníctvom čipových kariet. Je to jeden z prvých prvkov moderných technológií, ktoré sme zaviedli do praxe,“ doplnil Ľubomír Prchlík.
Aplikácia je personalizovaná
Vďaka programom, ktoré zbierajú údaje o autobuse aj o cestujúcich, sa dáta mohli aplikovať do mobilných aplikácií. Tie výrazne uľahčujú život cestujúcim. „Úplne prvá aplikácia na našom území, ktorá mala reálnu šancu sa hromadne rozšíriť a mať dobré zázemie, bola aplikácia Môj bus, ktorá začala fungovať v roku 2016 aj ako mobilná aplikácia, aj ako webová stránka,“ priblížil Juraj Popluhár.
Nová aplikácia Ubian je už aj personalizovaná, cestujúci sa môže prihlásiť pod svojím menom a číslom svojej dopravnej karty. Cestujúci si vie nájsť informácie, koľko financií ešte má na karte aj koľko už minul.
„Aplikácia tiež disponuje informáciami o príchode, odchode a meškaní autobusov, ktoré sú aktuálne. Veľkou výhodou je, že v systéme Ubian sú zapojení všetci dopravcovia v rámci Slovenska a cestujúci si môže naplánovať cestu aj mimo svojho kraja. Aplikácia tiež vie zobraziť trasu z východzieho miesta až po cieľ, vypočíta pešiu trasu na zastávku a ponúkne vhodný spoj, podobne ako Google mapy,“ opísal fungovanie Ľubomír Prchlík.
Okrem moderných technológií zaviedla spoločnosť SAD Trenčín od prvého septembra novinku – fungovanie virtuálnej dopravnej karty. Má rovnaké funkcie ako plastová, ale vďaka tomu, že je virtuálna, šetrí životné prostredie aj náklady na výrobu.