Narastá počet automobilov, s čím vzniká vyššia potreba parkovacích miest.
Často je s ich počtami problém, nehovoriac o problematických úsekoch na slovenských cestách a zápchach.
Jednou z východiskových možností je využívanie iných druhov dopravy.
Dokáže verejná doprava konkurovať osobnej a čo je potrebné, aby sme uprednostnili autobusy pred autami?
„Treba povedať, že jeden z pohľadov na vec je z pohľadu komercie. Svojím spôsobom ide o konkurenčný boj o cestujúceho. Je za tým viacero problémov. Potrebujeme vedieť, aké majú ľudia potreby, čo ich trápi. Radi by sme si prinavrátili skupinu cestujúcich, ktorí od nás odišli. Kým pred tridsiatimi rokmi tri štvrtiny ľudí cestovalo verejnou dopravou a štvrtina autami, dnes je to presne naopak,“ vyjadril sa poradca generálneho riaditeľa SAD Trenčín Juraj Popluhár.
Rozhodujúca je hustota spojov
Podľa prieskumu, robeného na reprezentatívnej vzorke viac ako 3500 ľudí, vyplýva, že verejnú osobnú dopravu využíva v prevažnej väčšine skupina ľudí, ktorá nemá automobil, a vekové kategórie, ktoré ešte nedovŕšili vek absolvovania vodičskej skúšky, prípadne starší ľudia. Vybavenie domácností autami je v dnešnej dobe pomerne vysoké, iba 16,8 percenta domácností žiadne nevlastní.
„Z našich čísel vyplýva, že približne dvadsať percent obyvateľstva sa bežne vozí autobusmi. Voľbu, či využijú našu dopravu, ovplyvňuje viacero faktorov. Ak si niekto myslel, že ide v prvom rade o cenu, tak sa mýli. Najdôležitejšia je v súčasnosti dostupnosť spojov. Poviem príklad. Tam, kde v minulosti šiel autobus každých dvadsať minút, ide dnes raz za hodinu. My ako spoločnosť dokážeme ovplyvniť kvalitu autobusov, doplnkový servis, ale nie hustotu spojov. Tá závisí od objednávateľa dopravy,“ povedal Popluhár.
Celosvetový trend je, aby sa ľudia zbavovali osobných automobilov. Hustota dopravy v blízkosti väčších miest narastá, tvoria sa zápchy. Cieľom je zníženie počtu áut na našich cestách a výraznejšie využívanie verejnej dopravy.
„Naším cieľom je dostať do popredia výhody verejnej osobnej dopravy. Narastajúce ceny paliva, prehustená doprava nie sú lákadlom. Na druhej strane je pohodlná cesta autobusmi s možnosťou pripojenia na wifi sieť a nabíjania mobilných telefónov. Náš servis sa snažíme neustále zlepšovať. Sledujeme presnosť spojov prostredníctvom dispečingu. Dôležitou otázkou je aj rýchlosť dopravy,“ doplnil Popluhár.
Spolupráca miest a vyšších územných celkov
Rýchlosť dopravy ovplyvňuje jej hustota. Kým na cestách tretej triedy sa zápchy vyskytnú skôr výnimočne, v blízkosti miest či priamo v ich strede vznikajú už bežne, čo dopravu do značnej miery spomaľuje.
„Tento problém je celosvetovo vyriešený už dávnejšie. Buď v strede cesty vynechaným priestorom pre verejnú dopravu, ešte lepšie sa javí možnosť nadzemných alebo podzemných priestorov, kde neprichádza ku kolíziám s bežnou dopravou. Tu ide o spoluprácu medzi mestami a vyššími územnými celkami. Všetky strany by sa mali podieľať na riešení tohto problému v prospech obyvateľov. “
Čipové karty, cyklobusy a Makarská sa tešia obľube
SAD Trenčín sa snaží ísť s dobou. Novinkou je od septembra virtuálna čipová karta. Cestujúci, ktorý mal doteraz iba plastovú verziu, si môže urobiť duplikát v elektronickej forme. Túto možnosť zatiaľ využívajú najmä mladšie ročníky.
Na jej využitie potrebuje cestujúci mobilný telefón s operačným systémom Android, aplikáciu Ubian a možnosť platenia cez gpay, čím disponuje už väčšina mobilných telefónov.
Veľkej obľube sa v letných mesiacoch tešila pravidelná autobusová linka do Chorvátska. Počas desiatich jázd do Makarskej ju využilo bez- mála tisíc cestujúcich. História vozenia sa k moru má v SAD Trenčín dlhoročnú, takmer 40-ročnú tradíciu.
„Výsledky predčili naše očakávania. Naplnenie autobusov bolo takmer stopercentné. Pritom sme pred začiatkom sezóny išli troška do rizika. Postrašili nás avíza, že v Chorvátsku cenová úroveň začína výrazne stúpať vzhľadom na to, že onedlho v krajine zavedú ako menu euro,“ prízvukoval Popluhár.
Už sedem rokov funguje v SAD Trenčín možnosť využívať počas letnej sezóny do neskoršej jesene cyklobusy. Dostupné sú dve trasy. Prvá vedie cez Dubodiel až do Bánoviec. Druhá pôvodne viedla cez Nové Mesto nad Váhom do Čachtíc. Napokon však bola zmenená a dnes vedie cez Ilavu až do Nitrianskeho Rudna.
„Táto akcia je robená v spolupráci s Trenčianskym samosprávnym krajom, ktorý na ňu prispieva. Treba povedať, že vedenie kraja je tejto veci veľmi pozitívne naklonené. Veď jeho samotní predstavitelia sú veľkými priaznivcami bicyklov. Verím v jej rozširovanie pre budúce roky,“ vyjadril sa pozitívne Popluhár.
Autor: tn