TRENČIN. Absolvent leteckého učilišťa sa druhýkrát narodil po pokazenom štarte počas výcviku vo Zvolene. S hlavou ponorenou v benzíne bezmocne čakal, či ho spod stroja niekto vytiahne, alebo zhorí na uhol.
Profesijný život zasvätil armáde, polstoročie pôsobil v telovýchove na regionálnej i celoslovenskej úrovni.
O päť minút dvanásť
Alojz Novák vyrastal v Trakoviciach v okrese Hlohovec. Rodné hniezdo opustil po druhej svetovej vojne, v Harmaneckých papierňach v Harmanci sa vyučil v odbore výroba celulózy. Svoju budúcnosť však videl v armáde.

V roku 1952 zmaturoval na škole dôstojníckeho dorastu v Rožňave, následne splnil prísne kritériá na vstup do letectva. Zo stovky uchádzačov vybrali do Leteckého učilišťa v Dolnom Kubíne len dvadsaťštyri najlepších.
V článku si ďalej prečítate aj o:
- Čo dalo stopku kariére pilota?
- Kam namiesto niektorého z bojových útvarov poručík Novák napokon poputoval?
- V akom veku odbehol svoj prvý maratón?
- Aký má nesplnený cyklistický sen?
„V rámci elementárneho výcviku sme začínali na športových strojoch C-106. Volali sme ich papierové, boli potiahnuté látkou, dvojmiestne so sedadlami vedľa seba. Dodnes si pamätám na prvú lekciu. S učiteľom sme vzlietli zo základne v Prešove. Keď trup naklonil okolo Kapušianskeho hradu, kvôli odstredivej sile som mu nedokázal na nič odpovedať. V akrobacii sme pokračovali na modeli C-5. V Olomouci nás cvičili na Aradách (C-2). Tie boli celé kovové a mali už aj rádiové spojenie,“ spomína čerstvý deväťdesiatnik.