Celkovo ich bude 25 a hodnota zákazky dosiahla 160 miliónov eur.
Moderné jednotky ponúkajú komfort
Elektrická jednotka radu 660 s maximálnou rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu má kapacitu 343 miest na sedenie, svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a je tak účelným vozidlom na úrovni 21. storočia.
Panter je nízkopodlažná klimatizovaná jednotka s bezbariérovými nástupnými priestormi, so širokými nástupnými dverami a s veľkopriestorovým interiérom. V žilinskom i trenčianskom regióne sú na bezbariérový prechod do nového vlaku vhodné všetky železničné stanice a zastávky na modernizovanom koridore. Súprava má aj multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle.
Elektrická jednotka má viacero vylepšení. Jej súčasťou je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich.
Príjemný a moderný vzhľad vozidla dopĺňa štýlové LED osvetlenie interiéru.
„Cestujúci ocenia najmä pohodlné sedadlá, elektrické zásuvky, klimatizáciu a osvetlenie. Súpravy ponúkajú aj prehľadný informačný systém s monitormi, vysoko výkonnou wi-fi, dostatok miesta pre prepravu invalidov, detských kočiarov, bicyklov a ľahký a bezbariérový nástup pre všetkých cestujúcich,“ povedal Petr Brzezina, predseda predstavenstva a prezident skupiny Škoda Transportation.
Väčšinu financií poskytla Únia
Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie elektrických jednotiek Panter.
Trinásť bude v konfigurácii trojčlánková s dĺžkou 80 metrov a s kapacitou 247 miest na sedenie a dvanásť zasa štvorčlánková s dĺžkou 106 metrov a s kapacitou 343 miest na sedenie.
„Tento tender vôbec nebol jednoduchý. Pre čo najväčšiu transparentnosť sme ho museli po našich predchodcoch vypísať nanovo a všetky procesy urýchliť tak, aby nové vozidlá prišli čo najskôr,“ vysvetlil Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Výrobca stihol nové jednotky dodať včas. „Podarilo sa a nové vlaky budú predstavovať obrovský skok vpred, pokiaľ ide o kvalitu cestovania,“ doplnil Hlubocký.
Svojím objemom takmer 160 miliónov eur bez DPH je tender, ktorý z veľkej časti i trenčianskemu regiónu prinesie spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu.
Majoritnú časť tejto sumy pokrýva Kohézny fond Európskej únie – išlo o 134, 59 mil. eur, 23,7 milióna eur hradil štátny rozpočet, sumou 1,6 mil. eur prispeli z vlastných zdrojov ZSSK.
Od začiatku decembra začínajú jazdiť
Nové elektrické jednotky budú postupne nasadzované do prevádzky. „Teraz ich ešte čaká niekoľkomesačný schvaľovací proces na Železničnom skúšobnom okruhu a následne na tratiach manažéra infraštruktúry ŽSR,“ priblížil Filip Hlubocký.
Prvé kusy už na skúšobných jazdách môžete vidieť v našom regióne. „Prvé dve elektrické jednotky začnú svoju ostrú prevádzku s cestujúcimi už prvého decembra,“ povedal Roman Kusý, riaditeľ odboru bezpečnosti Železničnej spoločnosti Slovensko. Aktuálne ďalej prebiehajú skúšobné jazdy ďalších elektrických jednotiek Panter, ktoré výrobca postupne dodáva do nášho regiónu.
