TRENČÍN. Starý železničný most v Trenčíne je už bez koľají.
V polovici októbra by časť, po ktorej ešte pred troma rokmi jazdili vlaky, mohli otvoriť pre cyklistov.
Radnica tak chce vyriešiť kritické kolízne situácie, ktoré vznikajú na úzkej lávke.
Tá je často preplnená ľuďmi a cyklistami smerujúcimi na cyklotrasu z Trenčína do Nemšovej či českého Brumova.
V prvej fáze len jeden zjazd
Starý železničný most prešiel začiatkom tohto roka do majetku mesta od železníc. V druhej polovici júla začali odstraňovať staré koľaje.
„Aktuálne sa pripravujú nájazdové plochy na most z jeho oboch strán, aby sa cyklisti na most dostali bezpečne a pohodlne. Železnú plochu mosta upravia protišmykovým náterom.

Podobne, ako je to v podchode zo Sihote na železničnú stanicu,“ povedala hovorkyňa Trenčína Erika Ságová.
Práce na tejto časti by mali byť za priaznivých okolností hotové do polovice októbra.
„Lávka bude potom slúžiť výhradne chodcom a cyklotrasa na upravenom povrchu železničného mosta výlučne cyklistom,“ spresnila Ságová.
V prvej fáze vybudujú odbočku z mosta pre cyklistov len doprava smerom do Zamaroviec, smerom k starému cestnému mostu budú dočasne cyklisti musieť prekonať štrkovú plochu bývalého koľajiska.
„S napojením mosta v smere k cestnému mostu počítame v ďalších etapách, nové nájazdy sú súčasťou pripravovanej projektovej dokumentácie.
Štúdia je hotová a na projektovej dokumentácii sa pracuje, nasledovať bude potom územné rozhodnutie,“ dodala Ságová. Druhá polovica mosta zostane podľa nej naďalej zatvorená a oddelená pletivovým oplotením.
Most si vyžiada milióny eur
Obnovu starého železničného mosta naplánovalo mesto do troch etáp.
Prvá zahŕňa dopravné riešenie pre chodcov s úpravami a vybavenosťou pešej zóny a cyklistov, sprístupnenie alúvia Orechovského potoka.
Tá by mohla byť zrealizovaná do konca roka 2023. Radnica odhaduje náklady vo výške približne 1,57 milióna eur.
„Momentálne sa pracuje na projektovej dokumentácii. Žiadosť o financovanie z eurofondov môže byť podaná až po získaní stavebného povolenia,“ povedala hovorkyňa mesta.
V rámci druhej etapy by malo ísť o financovanie zo súkromných zdrojov – päť objektov na moste, ktoré dotvoria jeho promenádny charakter. Aj tu je možnosť financovania z eurofondov – napríklad ekocentrum s čajovňou alebo streetart galéria so streetfoodom.
„Zastrešenie a komunikácie s vybavenosťou pešej zóny na streche mosta sú súčasťou tretej etapy, ktorá bude financovaná opäť s použitím eurofondov – náklady odhadujeme približne vo výške 1,35 milióna eur,“ uzavrela Ságová.
Po revitalizácii mosta bude lávka rozšírená a bude slúžiť výlučne cyklistom, most bude vyhradený ako priestor pre päť nových objektov s priliehajúcimi terasami, ďalšia časť mosta bude slúžiť ako pešia zóna.