Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Pocit voľného letu sa nedá s ničím porovnať

Paragliding je zmes meteorológie, aerodynamiky, letových vlastností padáku a samozrejme zručností a rozumu človeka, ktorý na ňom lieta. Lietanie s padákovými klzákmi je jeden z najmladších leteckých športov, ktorý je schopný umožniť človeku to, čo mu prír

oda odoprela - lietanie. Začiatky tohto ekologického, nehlučného a zábavného lietania po vzdušných prúdoch spadajú do osemdesiatych rokov minulého storočia.

Od pradávna mali ľudia túžbu lietať, slobodne plachtiť vzduchom. Skúšal to bájny Ikaros, nad strojom na lietanie dumal Leonardo na Vinci. Pokusov a omylov bolo mnoho. Dnes už lietanie ľuďom nerobí žiadne problémy. Nebo križujú lietadlá, orbit raketoplány, vesmírne komplexy. Ale najbližšie k snom o lietaní majú predsa len vyznavači paraglidingu – inak padačkári.

Skryť Vypnúť reklamu

S lietaním na padákoch – krídlach je to ako so šoférovaním auta. Tiež je potrebné absolvovať teoretickú i praktickú prípravu. Tú zabezpečujú paraglidingové školy, ktoré majú licenciu od LAA – Leteckej amatérskej asociácie. Na Slovensku je ich niekoľko, jedna aj v Novom Meste nad Váhom. V základnom kurze, ktorý spravidla trvá 6 dní, sa adept lietania naučí okrem iného aj odkiaľ a ako fúka vietor. „Základom pre padačkára, okrem zvládnutia techniky štartu, bezpečného pristátia, ovládania padáka vo vzduchu, sú ale vedomosti o meteorológii,“ hovorí inštruktor lietania Ivan Čierny z Nového Mesta nad Váhom, ktorý sa lietaniu venuje od roku 1989 a má nalietaných 820 hodín. „Lietanie je šport veľmi citlivý na počasie. Treba zvládnuť zásady aerodynamiky, meteorologickú terminológiu, vedieť čítať poveternostnú mapu, urobiť si prehľad, ako to bude s oblačnosťou, ako sa bude počasie vyvíjať.“

Po skončení kurzu sa z nádejného padačkára stáva zrelý začiatočník. V kurze mu zapožičajú základné vybavenie na lietanie, ak sa chce lietaniu ďalej venovať musí si nachystať aspoň 50 – 70 tisícok na vybavenie: padák, oblečenie, obuv, rukavice, sedák, ruksak, variometer, prilbu. Aj v tomto športe je nevyhnutná určitá dávka administratívy – vybaviť zdravotné potvrdenie, technický, letecký preukaz, nezabudnúť na poistenie padáka, zoznámiť sa s letovými prepismi, zásadami pohybu vo vzdušnom priestore a dodržiavaním letových podmienok a pravidiel v letových terénoch. „Okrem vtákov nik nemá vo vzduchu neobmedzené právo lietať,“ dodáva Čierny. „Vieme, kde môžeme lietať. Lietaním neplašíme zver, neničíme krajinu.“ Vo vzduchu treba rešpektovať prísne pravidlá letovej prevádzky, pri dopade, na zemi, zase neraz zložité vlastnícke vzťahy pozemkov. Padačkári však vedia, kde treba zosadnúť a vyberú si trávnaté lúky a nie napríklad obilie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

„Keď nastane správny čas, žiadny padačkár neobsedí doma. Ťahá nás to na kopec,“ hovorí Ivan. V okolí Trenčína ich môžete vidieť najmä v čase od marca do októbra lietať z Lisice pri Bošáci, Hradiska, premávajú sa nad Dolným Srním, z Peckovej za Myjavou. Spúšťajú sa z kopcov nad Hornou Súčou, Trenčianskymi Teplicami, dobré podmienky poskytuje Lopeník, či Mikulčin vrch. „Toto sú dobré školské terény. Za kvalitným lietaním sa chodí do Fatry, na Donovaly, ale predovšetkým do zahraničia,“ hovorí Ivan. V obľube majú padačkári Slovinsko. Má vynikajúce hory, dobré prístupové cesty, prijateľné ceny v kempoch. „Všeobecne sa dobre lieta vo všetkých Alpách, ale tu je to finančne prijateľnejšie,“ vyratúva výhody.

„Aj ten najväčší majster začínal zletmi z kopcov“, objasňuje genézu vývoja padačkára Ivan. Delí ju na tri etapy. Keď zvládne problematiku štartovania na kopci, zistí, čo sa deje s padákom vo vzduchu a úspešne pristane, pokúša sa o ďalší krok. Už sa snaží udržať vo vzduchu dlhšie, odhadnúť prúdenie vzduchu a vozí sa zľava doprava. Tento typ označujú ako svahové lietanie. „Celý vývoj padačkára smeruje k tomu, aby lietal termiku,“ hovorí Ivan. Jeho princípom je využívanie prúdenie vetrov a striedanie teploty vzduchu, ktoré umožňuje nájsť stúpavý prúd vetra. „Teplý vzduch stúpa hore. Treba ho nájsť a vytočiť sa s padákom hore. Presne tak, ako to robia vtáci,“ vysvetľuje Ivan.

„Často sa v súvislosti s nami hovorí iba o nehodách a úrazoch,“ sťažuje sa Ivan. Podľa neho je paragliding technický šport, „aj keď laici nás sčasti zaraďujú medzi adrenalínových športovcov. Ale adrenalín stúpa pri každom športovom výkone.“

A nebezpečenstvo? „Vzduch je bezpečný, tam sa ešte nikomu nič nestalo,“ žartuje Ivan. Problémy nastávajú na zemi. Najčastejším úrazom sú vytknuté členky. Vlani evidovala LAA niekoľko letových incidentov a nehôd, bohužiaľ, jedna skončila tragicky.

Paragliding je svetovo rozšíreným športom. Organizujú sa súťaže – svetový pohár, majstrovstvá Slovensku. Na Slovensku sa aktívne lietaniu venuje okolo 500 ľudí, žien je medzi padačkármi málo, „tak 50 ku 1“, odhaduje Ivan. V Čechách má paragliding silné zázemie. „Majú aspoň šiestich výrobcov padákov na svetovej úrovni. U nás bol jeden, a ten to zbalil v roku 1996,“ hovorí Ivan.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  4. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  3. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  4. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  5. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  6. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  7. Bývanie v meste predlžuje život
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 534
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 20 490
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 115
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 778
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 456
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 230
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 058
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 784
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 461
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 6 994
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Neviete, čo s dreveným odpadom? Tu je odpoveď

Odpad je slovo, ktoré nikto nemá rád. Znamená problém... Hromadí sa, zapácha a narážame naň na každom kroku. Ale kam sním? V Trenčianskom a Žilinskom kraji končí väčšina komunálneho odpadu na skládkach. Určite ste už videli, ako na nich hodujú kŕdle čajok, okolité stromy a ploty „vyzdobené“ igelitmi. Možno ste cítili ten smrad. Ešte stále je takéto nakladanie s odpadom najlepšie riešenie 21. storočia?

Drevený odpad nemusí končiť na skládke, dá sa ďalej spracovať. V trenčianskom regióne je firma, ktorá to robí už roky.

FOTO: Zima ukázala svoje čaro na Veľkej Javorine

Pozrite si fotogalériu zamrznutej Veľkej Javoriny.

Zamrznutá Veľká Javorina

Vodiči pozor! Policajti dokumentujú pri Svinnej dopravnú nehodu

Policajti dokumentujú dopravnú nehodu pri obci Svinná.

Fíni v Dukle skončili, prichádza posila z Česka

Fínska dvojica nenaplnila očakávania. Posila Branislav Rehuš mal v Česku dobré štatistiky.

Janne Väyrynen opúšťa Duklu Trenčín.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická nehoda si vyžiadala jeden život

Pri nehode v meste Šaštín-Stráže jeden človek zomrel a traja sa zranili

Po požiari: Vôbec neviem, ale čo už, stalo sa

Zadné stavy domu zhoreli. Požiar likvidovalo päť profesionálnych a 21 dobrovoľných hasičov. Na boj s plameňmi použili zhruba 63-tisíc litrov vody.

Už ste čítali?