Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Podporujeme učiteľov, aby mohli učiť inak

Jaromír Flaškár učí desať rokov a na žiakoch nevidí len ich akademické výsledky. Pri vyučovaní aktívne využíva rovesnícke vzdelávanie a rád so žiakmi tvorí krátke videá.

Uspel s nimi v súťažiach Skvelé zelené video a Mladí reportéri pre životné prostredie. Je spoluautorom inovatívnej učebnice biológie pre učiteľov.

Rád tvoríte so žiakmi videá? Čo im to dáva?

Je to tvorivá aktivita, pri ktorej spolupracujú. Ak chcú, aby bol výsledok dobrý, nesmú nechať nič na náhodu. Pred samotným nakrúcaním je potrebná príprava, rozhovory, plánovanie, tvorba rekvizít a scenára. Ten vzniká brainstormingom a následnou diskusiou. Učia sa hľadať konsenzus a ostať pri prezentácii autentickí. Myslím, že takou činnosťou rozvíjajú nielen svoje vyjadrovacie schopnosti a kolektívne vnímanie, ale aj zdravé sebavedomie a kritické myslenie.

Je podľa vás menší tlak na výkon lepší pre vnútornú motiváciu a uplatnenie v živote?

Áno. Vnímajú to rovnako žiaci a aj naši rodičia. Minulý rok sa pani zástupkyne v dotazníku pýtali rodičov, prečo sa rozhodli pre našu školu. Veľmi málo rodičov si z možností vybralo, že by dôvodom boli akademické výsledky. Oceňovali najmä priateľskú atmosféru, pekné vzťahy a ponuku krúžkov mimo vyučovania. Dieťa u nás nie je nastavené na to, že príde o trištvrte na osem do školy, o jednej končí a medzitým je žiakom či žiačkou, nesmie sa hýbať v lavici, nesmie vyrušovať, nesmie behať, nesmie, čo ja viem, čo ešte. Ostáva dieťaťom, človekom, ktorý nemá nalinkovaný život.

Napĺňa práca vaše ambície? Cítite sa v nej realizovaný?

Určite. Deti sú pre mňa rovnocennými partnermi, dôverujem im. Viem im zadať úlohu aj zodpovednosť. Požičiam im školský fotoaparát a viem, že ho nezničia. Ak niečo nestihnem, napríklad postrihať video, požiadam ich o pomoc a viem, že sa na nich môžem spoľahnúť. Každý deň je pre mňa iný, plním si svoje sny a im pomáham plniť si ich sny.

V pilotnom ročníku programu Nadácie ZSE s názvom Výnimočné školy ste získali podporu pre projekt. O čo v ňom ide?

Skĺbili sme myšlienku pani riaditeľky s mojou predstavou. Ona prišla s nápadom vytvoriť na škole oddychové zóny pre žiakov. Chcela im dopriať miesto, kde by počas prestávok alebo aj po skončení vyučovania mali možnosť zahrať sa, niečo si nakresliť či prečítať alebo sa len tak zvaliť do sedacieho vaku a oddýchnuť si. Pre starších žiakov chcela živú školskú záhradu – pekné a zmysluplné miesto, kde by prakticky využívali získané vedomosti o pestovaní vegetácie a starostlivosti o ňu. Žiaci vytvorili na hodinách technickej výchovy vyvýšené záhony, naplnili ich zeminou, do nej nasadili rastlinky, priesady, vytvárajú skalky, dokonca pracovali s nástrojmi ako vŕtačka, hoblík, pílka. Niečo sa naučia a zároveň získajú pocit, že niečím prispeli k tomu, aké máme v škole prostredie.

Čím je prestávkový čas v škole dôležitý?

Je to čas na psychohygienu. Ak majú žiaci zmysluplné aktivity, pri ktorých relaxujú, tak znížime rôzne patologické prejavy v ich správaní – bude menej posmievania, šikany či náznakov násilia, naopak, podporíme tým samostatnosť žiakov a ich sociálne zručnosti. Deti navzájom živo komunikujú, prirodzene sa učia spolunažívaniu.

Nebolo papierovanie pri projekte náročné? Povzbudili by ste ďalších pedagógov, aby sa zapojili do ďalšieho ročníka programu?

Bolo to jednoduché. Žiadosť sme mali spravenú za dva dni, všetko sme si najprv premysleli, vypísali sme ciele, uviedli sme presne, čo by sme potrebovali, a rýchlo prišlo schválenie. Získali sme tritisíc eur. To je slušný peniaz, v hospodárení školy žiadna bezvýznamná položka. Máme obmedzený rozpočet a nie je veľa možností, ako získať niečo, čo síce nie je úplne nevyhnutné, ale významne to skultúrni prostredie a má pre našu každodennú prácu nespochybniteľný prínos.

O svojej práci, ktorá ho baví a napĺňa, bol Jaromír Flaškár porozprávať na piatom pokračovaní zo série podujatí Na vlastných nohách organizovanom Voices. V utorok 4. 6. 2019 v Trenčíne v spoločnosti ďalších zaujímavých rečníkov, Martina Bajaníka, Jána Cifru, Veroniky Gulášovej a Pavla Seriša, rozprával o tom, ako sa stal učiteľom, čomu sa v práci venuje, čo ich na tom baví viac a čo menej.

Nadácia ZSE chce prispievať k tomu, aby sa proces vzdelávania na Slovensku mohol zlepšovať. V grantovom programeVýnimočné školy podporujeme učiteľov, ktorí majú motiváciu učiť zaujímavo a byť inšpiráciou nielen pre svojich žiakov, ale aj pre svojich kolegov.

Viac informácií o programe získate na https://nadaciazse.sk/projekt/vynimocne-skoly

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 028
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 170
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 921
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 448
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 002
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 947
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 385
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 259
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 115
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 995
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Celoplošné skríningové testovanie na Covid-19.

Priebeh testovania bol pokojný a plynulý.

5 h
Policajti vytiahli z derivačného kanála auto. Bol v ňom mŕtvy muž.

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

7 h

V Trenčíne otestovali za jeden a pol dňa celkom 18.281 ľudí a identifikovali 66 pozitívnych, čo je 0,36 percenta.

9 h
Zdravotníčka v ochrannom odeve odoberá vzorku počas testovania na COVID-19 v telocvični na Základnej škole s materskou školu na Námestí učeného tovarišstva v Trnave

Počas prvého dňa víkendového celoplošného testovania na ochorenie COVID-19 vykonali odberové tímy v Trenčíne spolu 14 868 testov.

14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

7 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

23. jan

Už ste čítali?