Nový systém parkovania v Trenčíne spustili pred viac ako dvoma roky. Ako hodnotíte jeho fungovanie?
– Systém hodnotím pozitívne. Z ulíc v regulovanej oblasti ubudli autá, a tie, čo zostali, už neparkujú, ako sa hovorí, „na hulváta“, ale slušne na vyznačených parkovacích boxoch.

Viacero vodičov namieta, že systém nie je dobre nastavený, v niektorých zónach je málo dlhodobých parkovacích miest. Šoféri tak musia platiť, pretože aj keď majú kartu, nemajú miesto.
– Ak majú vodiči naozaj tento problém, musia sa s ním obrátiť na prevádzkovateľa regulovaného parkovania, teda na mesto Trenčín. Podľa mojich informácií prevádzkovateľ o tomto probléme nevie. A ak o ňom nevie, nemôže ho ani riešiť.
Viac ako dva roky trvalo, kým mesto stanovilo termín spoplatnenia najväčšieho sídliska v Trenčíne. Na Juhu býva viac ako 20-tisíc obyvateľov, parkovacích miest je aktuálne málo. Mesto tu vybudovalo viac ako 800 parkovacích miest, obyvatelia majú obavy, že to pravdepodobne nebude stačiť. Je podľa vás v poriadku spoplatniť za takýchto podmienok parkovanie?
– Pravdepodobne podľa čoho alebo koho? Verím, že dopravní inžinieri zaoberajúci sa reguláciou parkovania majú spočítané, koľko parkovacích miest na spustenie regulácie je potrebných.
Od júla sa zmení cena za parkovanie v centre, narastie na dvojnásobok – z jedného na dve eurá. Ako vnímate túto cenu, platí sa niekde na Slovensku vyššia cena za parkovanie v centre?
– Nemám informáciu o tom, že by nejaká zo samospráv mala v súčasnosti cenu dve eurá za hodinu parkovania. Iná vec sú súkromné parkoviská a parkovacie domy, kde nie je takáto cena výnimočná. Mnohé veľké mestá pripravujú v tomto období reguláciu parkovania a podľa informácií zverejnených v médiach sa uvažuje aj inde s podobnými cenami. Cena parkovného má odzrkadľovať dopyt po parkovaní. Pokiaľ je dopyt vyšší ako ponuka, jedinou možnosťou regulácie je zvýšenie ceny.
Koľko platia v iných mestách
Bratislava:1,20 eura za 1 hodinu
Žilina:1,50 eura za 1 hodinu2 eurá za každú ďalšiu hodinu
Trnava:0,50 eura za 1 hodinu
Nitra:0,50 eura za 1 hodinu1 euro za každú ďalšiu hodinu
Košice:0,75 eura za 1 hodinu
Banská Bystrica:0,50 eura za 1 hodinu
Prievidza:0,70 eura za 1 hodinu
Mesto tvrdí, že chce týmto spôsobom vytlačiť autá z centra. Je toto podľa vás správna cesta?
– Vytláčanie aut z centier je celoeurópskym trendom. Známe je zavádzanie zón bez áut v Kodani, Osle, Viedni či Berlíne.
Mení sa aj čas spoplatnenia – návrh upravuje prevádzkový čas od 9.00 h do 24.00 h, a to celoročne. Dôvodom je zabrániť, aby centrum nebolo počas celého víkendu zaplnené autami, ktoré tu nechávajú hostia barov. Ako vnímate tento krok?
– Parkoviská v centre majú byť rýchloobrátkovými parkoviskami. Pokiaľ je situácia naozaj taká, že bezplatný čas je využitý na dlhodobé odstavovanie vozidiel, je potrebné zaviesť jeden zo spôsobov regulácie – jedným zo spôsobov je i spoplatnenie vo večerných hodinách.
Narastú aj ceny parkovacích kariet pre abonentov – obyvateľov okolitých obcí, ktorí pracujú v Trenčíne. Mesto tak chce zvýhodniť svojich obyvateľov, ktorí tu platia dane. Pre ľudí, ktorí do Trenčína dochádzajú autom, však na okrajoch mesta nie sú vybudované záchytné parkoviská.
– Je prirodzené, že mesto chráni svojich obyvateľov – rezidentov. Pokiaľ mám správnu informáciu, Trenčín má niečo ako záchytné parkoviská 5 – 10 minút chôdze od centre mesta.

Zmena sa dotkne aj cien parkovacích kariet na druhé a tretie auto v domácnosti. Podľa mesta ide o regulačné opatrenie, ktoré má obmedziť narastajúci počet vozidiel. Ako vnímate tento argument?
– Je to bežný trend aj v iných mestách, kde sa parkovanie reguluje už niekoľko rokov. Mestá sa totiž nedajú nafúknuť a kým počet áut pribúda, počet parkovacích miest je obmedzený. Niektoré domácnosti využívajú aj štyri vozidlá – dve súkromné a dve služobné, a znemožňujú tak iným obyvateľom zaparkovať ich jediné vozidlo. Ako príklad cenovej regulácie môžem uviesť príklad zo susedného Česka: Brno – cena rezidentskej karty za prvé auto 600 Kč (24 eur), za druhé auto 15 000 Kč (600 eur) a za 3 a ďalšie vozidlo 30 000 Kč (1200 eur). Obdobnú politiku majú napríklad aj v Prahe.