Testovanie 9 sa uskutočnilo na 1448 základných školách a 123 osemročných gymnáziách. V inovovanom testovaní žiaci riešili v materinskom jazyku i v matematike väčší počet úloh ako doteraz.
Počas 90 minút museli zvládnuť 30 úloh z matematiky, oproti minulému roku pribudlo desať zadaní. Na 30 úloh z materinského jazyka mali 70 minút, mali pritom o päť úloh viac.
Cieľom Testovania 9 je získať vedomostný obraz žiakov na výstupe zo základnej školy a porovnať výkony žiakov v testoch.
Učitelia by test rozložili na dva dni
Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, ktorý testovanie zabezpečuje a pripravuje, očakáva aj v tomto roku priemernú úspešnosť medzi 50-60 percentami.

Výsledky testovania z dvoch predmetov slúžia ako podklad na prijímacie skúšky na strednú školu. Žiaci sa ich v elektronickej podobe dozvedia 30. apríla a v papierovej podobe, ktorá príde do konkrétnych škôl 13. mája.
Viacerí pedagógovia základných škôl poukázali na priveľké množstvo úloh, ktoré žiaci v tomto roku po prvýkrát absolvovali.
„Zvládnuť spolu šesťdesiat náročných úloh z matematiky a materinského jazyka v priebehu 160 minút by bolo veľmi náročné aj pre dospelého človeka, nie pre vystresovaného žiaka. Vhodné by bolo rozložiť test z matematiky a zo slovenčiny do dvoch dní,“ zhodli sa.
Žiaci, ktorí sa Testovania 9 nemohli v riadnom termíne z objektívnych príčin zúčastniť, sa prvej veľkej vedomostnej skúške nevyhnú. 16. a 17. apríla bude na vybraných školách uskutočnené Testovanie 9 v náhradnom termíne.
Matematika poriadne rozhýbala logické myslenie
V tridsiatich úlohách z matematiky žiaci uvádzali v pätnástich krátke číselné odpovede a v pätnástich zadaniach si vyberali správnu odpoveď zo štyroch možností A,B,C,D. Priemerný čas na jednu odpoveď bol tri minúty.
Školáci počítali aj hmotnosť zmesi orieškov, počty husí, otvárali šifrovacie zariadenie a zisťovali šancu naladenia hudobného kanála v televíznom programe.
V zadaniach nechýbali grafy, úlohy na pravdepodobnosť, ale aj výpočet hmotnosti psíka či logická úloha spojená so šachovým turnajom.

„Časovo bolo tridsať úloh zvládnuteľných. V zadaniach sa čoraz viac kladie dôraz na logické myslenie a čítanie s porozumením. Jednotlivé úlohy treba čítať skutočne veľmi pozorne. Viacero úloh príliš veľký súvis s klasickou matematikou nemalo,“ povedal učiteľ matematiky z Nového Mesta nad Váhom.
Test by označil skôr ako inteligenčný. „Pridať do matematického testovania ďalších desať úloh nepovažujem za správne. Priveľký počet zadaní žiakov unavuje a postupne ich sústredenosť klesá. Dvadsať úloh z minulosti úplne postačovalo,“ dodal.
Tí čo majú radi „klasickú“ matematiku si vychutnali riešenie nerovníc, zlomkov, objem kvádra, percentá i Pytagorovu vetu.
Literárna ukážka od nórskeho spisovateľa
Sedemdesiatminútový test zo slovenského jazyka a literatúry obsahoval výber 20 úloh s výberom jednej správnej odpovede zo štyroch možností A,B,C,D a 10 úloh s tvorbou krátkej textovej odpovede.
Deviataci sa museli popasovať s poučením vyplývajúcim z bájky, doplniť gramaticky správne písmená, nahradiť podčiarknuté slovo synonymom, či nájsť v uvedenej vete personifikáciu.
Náročné úlohy riešili aj v textových ukážkach, ktoré polemizovali o šťastnom živote na sociálnych sieťach či riešili odborné úlohy spojené s prvoaprílovým žartovaním.
„Testovanie z dvoch predmetov by sa určite nemalo konať počas jedného dňa. V teste boli texty náročné na prečítanie a pochopenie spojené s otázkami na čitateľskú gramotnosť. P
okračovať po vyčerpávajúcej 90-minútovej matematike náročnými textami nie je jednoduché. Otázky v teste boli zostavené dobre, dali sa zvládnuť. Na zodpovedanie otázok postačoval aj čas určený organizátorom testovania,“ uviedla slovenčinárka Martina Krupová zo Základnej školy na Ulici kpt. Nálepku.
Medzi literárnymi ukážkami v tomto roku nechýbala ani Anna od nórskeho spisovateľa pre deti a mládež Josteina Gaardera, na ktorú nadväzovalo až sedem otázok.
Žiakom sa zdá šesťdesiat úloh priveľa
A čo na testovanie školáci? Niektorí výrazne poblednutí postávali pred učebňami už niekoľko desiatok minút pred začatím testovania, iní čakali na veľkú vedomostnú skúšku s úsmevom.
„Niekoľko týždňov sme sa pripravovali na monitor v škole i doma. Mám dobré pocity, asi som to napísal dobre. Som spokojný,“ usmial sa deviatak Erik Tupý.
Jeho spolužiaka Adama Mikláša prekvapilo množstvo úloh zameraných na logiku.
„Boli tam úlohy, ktoré sa dali zvládnuť aj bez učenia. Iné zase veľmi ťažké. Po matematike som bol na slovenčine už dosť vyčerpaný. Ale testy boli približne rovnako náročné,“ prezradil.
Aj deviatakom sa zdalo šesťdesiat úloh priveľa.

„Keby testovanie rozložili na dva dni bolo by to asi lepšie. Je to dosť zložité vydržať sa takto dlho sústrediť. Na koncentráciu je šesťdesiat úloh primoc. Únavu som už cítila po dvadsiatich otázkach na matematike. Ale oba testy som vyriešila ešte pred časovým limitom,“ povedala Vanessa Plesníková z 9.C.
Aj deviatačka Betka Porubčanová je za rozdelenie testovaniu na dva dni. „Bolo by to oveľa lepšie. Mne viac vyhovovala matematika. Pred začatím testovania som mala veľkú trému,“ dodala.